Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørte en Leaf 1250 km på 24 timer

Startet av cmartin, lørdag 04. juni 2011, klokken 16:19

« forrige - neste »

cmartin

Hei,
Nettopp kjøpt ny bil (bruktbil) og kontaktet enviro for å sjekke når de forskjellige elementene har blitt byttet:
Fikk følgende svar:

Kullbørstene ble skiftet ved 52.100 km, så du bør nok få en kontroll på disse.
Batteriservice ble foretatt ved ca. 66.000 km. Så det tid for ny batteriservice.
Hvis ikke tidligere eier har fått skiftet kjølepumpe annet steds, så må denne også skiftes. Den ble sist skiftet hos oss ved 33.500 km.

Bilen min er gått 70'. Har kontaktet bilkjøper for å høre om han har utført servicer andre steder enn enviro.

Tenkte jeg skulle skifte til børsteløs vannpumpe (hvor får jeg kjøpt dette?, lenken på wikisiden  fungerte ikke)
Er det en enkel metode å sjekke status på børstene  (i motoren?) Eller burde jeg overlate dette til enviro (eller noen andre)?(kanskje det finnes noen youtube videoer på dette?)



/Christian

El rayo

#1
Deler som "ikke kan skaffes" får du vel hos
http://www.elbilshop.no/
her ligger også mange nyttige tips.

For å sjekke børster må du under bilen, det er et deksel under motoren som kan skrus løs.
Mye info er samlet på
http://www.elbil.no/wiki/PSA
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#2
Har du sjekket/spurt hos begge Enviro'er Cmartin. De i Drammen og de på Nesbru samarbeider ikke lenger.  
Med den overladingen vi leste ut med evLite stemmer det dårlig at vannservice ble gjort for 4000km siden. Da må i så fall tidl eier har praktisert avbrudt lading, men har hørtes vel ikke så avansert ut om jeg forstod deg rett.

Selv om du nå setter inn bilen for vannservice, bytte børster og vannpumpe har du allikevel fått bil til en bra pris.
Jeg kjøpte børsteløs vannpumpe via Elektrolux. Kanskje han har flere. Den kan de fleste få til å bytte selv.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Børsteløse pumper:
Du kan kjøpe en pumpe som hører til Berlingo/Partner.
De er børsteløse, men har litt mindre kapasitet.
Det er flere som har brukt disse i 2-3 år nå uten at vi har observert noen problemer.

Men husk at polene er byttet på disse pumpene, så du må antagelig bygge om kontakten for å få pumpen til å fungere greit. Stussene er også litt større, så klemringene passer ikke lenger. Bytt til rustfrie slangeklemmer.
Huset er også litt mindre, så bruk en liten bit rørisolasjon rundt pumpen for at den skal sitte greit i holderen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cmartin

Fikk vite av tidligere eier at bilen har vært på Enviro nesbru de siste gangene. (trodde bare at han hadde brukt enviro på lier).
Jeg skal ta kontakt med nesbru å høre om jeg kan få historikken derifra.

Elmo

#5
Jeg kjører med en brukt Berlingo pumpe (Pierburg) i Elvira, og en ny nesten helt lik Pierburg pumpe - typenr 7.02054.16.0 - (kjøpt via Elektrolux som sagt) i Elmo.

Begge har "utfordringene" med monteringen som Boogie nevner i sitt innlegg,
Sitat fra: Boogie på tirsdag 10. mai 2011, klokken 09:39
men det er som han sier ikke noe stort problem.

Skal se om vi kan få fikset på informasjonen på wiki.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA