Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming med ladekabel virker ikke

Startet av FrankDal, lørdag 16. desember 2017, klokken 08:39

« forrige - neste »

FrankDal

Hei, prøver å stille inn forvarmingen med original ladekabel som fulgte med bilen. Dette er den typen man kobler i normal 230V stikkontakt, og ikke i en ladestasjon. Men uansett hvilke klokkeslett jeg prøver med, så blir ikke bilen var til klokkeslettet jeg stiller inn. Er det en innstilling jeg gjør feil eller er det rett og slett slik at forvaringen ikke virker med den ladekabelen. Må man ha en ladestasjon for at det skal virke? Det står ingenting om dette i instruksjonsboken min

Svein Evensen

Det virker fint med forvarming med org kabel. Bare pass på at du har stillt inn riktig på AM og PM. Og riktig dag.

Ramnes

Jeg leste også dette før jeg fikk min bil for noen dager siden, og spurte Kia Ensjø om dette. Svaret var enkelt. Lær deg AM og PM og ikke glem å trykke inn knappen på bildet. Da åpnes innstillinger for dette og lyser ikke lampen så blir det ikke varm bil. ;D
Jørn

Usikker

Ikke glem bort at bilen vil vite når du skal kjøre... Skal du reise kl. 07:00 setter du opp det i klokka, da starter den forvarming ca. 20 minutter før dvs. ca. 06:40
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

FrankDal

Merkelig, jeg får det ikke til. Jeg stiller inn til klokken 21.50 (9:50 pm) - søndag, men bilen ble ikke var. Jeg stilte den inn klokken 21.00. Ladekabelen er i, det blinker 3 ganger i den bryteren OG det står i dashbordet at remote climate = ON.

Men den er like kald 21.50 som den var klokken 21

Ramnes

Sitat fra: FrankDal på søndag 17. desember 2017, klokken 22:19
Merkelig, jeg får det ikke til. Jeg stiller inn til klokken 21.50 (9:50 pm) - søndag, men bilen ble ikke var. Jeg stilte den inn klokken 21.00. Ladekabelen er i, det blinker 3 ganger i den bryteren OG det står i dashbordet at remote climate = ON.

Men den er like kald 21.50 som den var klokken 21
Om du trykker inn knappen på dashboardet så kommer menyen for innstillinger opp. Der velger du Climate, tid og trykker OK. Da skal bilen bekrefte at den er lagret. Deretter går du ut av bilen og setter ladekontakten i bilen. Da skal den midterste lampen på dashboardet blinke blått. Når den gjør det så låser du bilen. Da skal den lade til oppsatt tid.
Husk også å sette en tid for lading av bilen på nattestid. Jeg har satt min til å lade fra kl.12-06am, så når den begynner å varme bilen før kl.7 så lader den samtidig.
Jørn

FrankDal

Oj, her var det flere ting som gjør meg usikker. Min fremgangsmåte: jeg kjører, bilen er ca 60%. Jeg kommer hjem og lader bilen. Senere finner jeg ut alt jeg vil ha bilen varm til i morgen. Mens bilen lader, setter jeg meg inn og skrur tidsinnstilt varmer på. Den bekrefter og jeg låser. Neste morgen er den ikke varmt. Må jeg alltid stille inn varmin før jeg plugger laderen i bilen?

Neste, i ditt eksempel, Ramnes, hvorfor må jeg stille inn lading? Vil ikke bilen starte lading med en gang du kobler ladeledningen inn?

Svein Evensen

Har du huket av for hvilke dager forvarming skal gå på? Dersom du har gjort det og forvarming fremdeles ikke starter prøv følgende: skulle forvarming starte feks kl. 7 Am og den da ikke starter 06:30 så trekk ut pistolen og sett den inn igjen. Virker det da så trenger du en oppdatering. Jeg hadde samme problemet.

Ramnes

Sitat fra: FrankDal på søndag 17. desember 2017, klokken 23:00
Oj, her var det flere ting som gjør meg usikker. Min fremgangsmåte: jeg kjører, bilen er ca 60%. Jeg kommer hjem og lader bilen. Senere finner jeg ut alt jeg vil ha bilen varm til i morgen. Mens bilen lader, setter jeg meg inn og skrur tidsinnstilt varmer på. Den bekrefter og jeg låser. Neste morgen er den ikke varmt. Må jeg alltid stille inn varmin før jeg plugger laderen i bilen?

Neste, i ditt eksempel, Ramnes, hvorfor må jeg stille inn lading? Vil ikke bilen starte lading med en gang du kobler ladeledningen inn?
Ja Frank, det ser slik ut. For ellers blinker ikke den blå lampen på dashboardet, og da blir de´t ingen varme. Arrester meg om jeg tar feil, men jeg tror det er riktig.
Jeg har bare satt ladingen til nattestid, og før jeg skal ha bilen varm så den er ladet opp når varmen settes på. Da lader den opp til 100% mens bilen varmes.
Jørn

Usikker

Greit å holde lading og varming adskilt i funksjoner... de har ikke noe med hverandre å gjøre bortsett fra at bilen må være tilkoblet 220v for å virke

Bilen kan forvarmes helt uavhengig av når du måtte lade, enten lader du på fastsatt tid eller uten timer dvs. bilen begynner å lade når du setter inn pluggen.

For å stille inn tid for oppvarming, sitt i bilen og slå den på... Trykk på knappen nede til høyre sånn at du får opp timer, velg tid når du skal kjøre.... IKKE når den skal starte, velg ukedager, hold orden på AM/PM... AM er om mårran, husk å slå på dvs. aktiver dette du har stilt inn ved å trykke på On oppe i høyre del av skjermen... Bilen bekrefter at du har aktivert.
Nå kan du slå av bilen, åpne taklokket, låse bilen, sette inn kladdpluggen,
Hvis du kikke inn i bilen skal det lyse i knappen for forvarming

Om bilen begynte å lade når du plugga inn..  ok... dette har ikke noe med forvarming å gjøre

Sjøl har jeg lading som starter 21:00  og så reiser jeg på jobb 06:20 og bilen er fult lada og varm når jeg kommer i garasjen ca. 06:15, den har rekki å varme opp bilen et kvarters tid

Kan stikke ned i bilen etterpå når den kommer hjem så kan jeg ta bilde av disse skjermene for å vise bedre
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Sånn ser mitt oppsett ut på oppvarming og lading men en ting..... hvis man velger å lade i tiden hvor man også kjører med oppvarming blir det ikke mye trøkk i noe av det...

Under lading på kladden trekker den rundt 2000 watt   og under oppvarming trekker den også 2000 watt
Kjøres dette samtidig må bilen fordele 2000 watt på dette og da blir det lite på begge.

Ser på min 16A kurs at oppvarming om morran trekker ~3200 watt nå når det ligger på ca. -5 blå i garasjen


--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA