Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil spenning til HV boks

Startet av TorAtle, fredag 14. oktober 2011, klokken 00:07

« forrige - neste »

TorAtle

Først, ta en titt på denne: http://www.pinion.eu/PDF/pinion_catalogue_2012_web.pdf. Pinion lanserer i første halvdel 2012 en girkasse for tråsykkel. 18 gir med utveksling som spenner 636%. Vekt ca 2.5kg. Rohloff sitt navgir med 14 gir og noe over 500% er det nærmeste som er sammenlignbart. Shimano Alfine og Nexus er billigere alternativer.

Pinion sin store fordel er at den sitter i ramma. God bakkeklaring pga lite krankdrev og lav vekt på bakhjulet som stadig oftere er avdempet. Kan også utstyres for beltedrift. Ulempen er at den krever spesialtilpassede rammer.

Og Pinion har videre planer, nemlig modellen E1.8. 800W, 8 gir, 457%, 4.6kg. Dette er et tysk firma, så regn med at de gir motoren en 250W-modus. Vekten er temmelig bra med tanke på at man kan trekke fra vanlig girutstyr og krank+lager.

Jeg regner med at vi vil se E1.8 på noen fulldempede tyske rammer først. Prisen blir ... høy.

Edit: glemte link til E1.8: http://www.pinion.eu/PDF/pinion-ebike-postkarte-2011_web.pdf
2014 BMW i3

PerBear

Hmm, 800W uteffekt  ;)
Utrolig flott girkasse, men den med motor burde det være mulig å få lettere - ihvertfall i Pedelec utgave.
Ikke verst med 18 gir - det er jo tøffere enn et vogntog!  ;D

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

#2
Jeg har foretatt en lang vandring på ebay de siste dagene, og er overrasket over hvor billig det er mulig å få kjøpt modellmotorer med godt og vel lovlig størrelse.

Det som trenges er en motor til $20 -25, en motorstyring til $10 og en servotester til $3-4.
Til sammen 40 dollar eller 240 kroner. Deler en opp pakken kommer den rett i postkassen. Tollfritt under 200 kroner.

Disse motorene har en faktor KV, som oppgir turtallet pr volt batterispenning, fra 170 o/min for de største, til 5-8000 for de minste. Oftest oppgis motorstørrelsen i typenummeret, f eks. 3548, 35 diameter og 48 lengde. Hver motor leveres i flere turtallsvarianter, En 3548, KV790 veier 150gram og yter 800W  kontinuerlig ved ca. 7-8000 o/min med 14.8 volt batteri.  Pris? 25 dollar. Eller 150 kroner.

Jeg har en defekt drill med planetgear, det burde være mulig å få hele stasen inn i rammerøret, og batteriet i saftflasken ;D  Dopet sykkel!

http://www.ebay.com/itm/Outrunner-C3548-KV790-brushless-motor-EMP-airplane-Free-Shipping-/150667933652?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item23148237d4
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA