Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med ombygging til Litium-drift?

Startet av SaxoMann, lørdag 14. mai 2011, klokken 15:26

« forrige - neste »

commiesoft

Jeg begynner å lure på hva kommunene holder på med for tida. Det ser ut som om de konsekvent motarbeider myndighetenes politiske mål om å få folk til å velge elbiler ved å sabotere viktige fordeler som kan få folk til å velge elbil.

Fredrikstad kommune drifter seks p-hus nær sentrum, med tilsammen nesten 2000 p-plasser.

Men de har valgt å drifte dem 'privatrettslig', se på svaret under på min henvendelse når jeg oppdaget dette forholdet som nybakt elbileier:

Fredrikstad Kommune
Parkering Og Transport
skrev:
SitatFredrikstad kommune har valgt å regulere parkeringshus som et parkeringsanlegg hvor man som bruker må løse avgift. Parkeringshuset er regulert privatrettslig og gir således ikke avgiftsfritak for el-biler eller for førere med parkeringskort for funksjonshemmede.


Dette kjipe jukset må jo være noe elbilforeninger og miljøorganisasjoner bør kunne ta tak i og gjøre noe med?

Snakk om lokaldemokrati, når byråkrater og lokale politikere saboterer overordnede politiske mål på miljøomrødet uten å blunke.  ???

hkaspenberg

Vel, har man valgt et FrP styre så får man vel regne med slikt? Spøk til side. Dette er vel parkeringsplasser på kommunal eiendom? Eller har kommunen leid ut grunnen til et kommunalt eid selskap som drives som et eget foretak? Uansett tror jeg ikke at dette holder rettslig.

;-D Hans (født og oppvokst i Fredtrikstad)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Laban

Det samme gjelder i Trondheim (APe styrt ;) så tror det har mindre betydning hvilket parti som styrer). Her er det flere P-hus som er eid/driftet av kommunen, men hvor elbiler må betale for å stå parkert.

Jeg tror det største problemet med p-hus er at når man kjører inn må man stort sett trekke en "lapp", putte den inn i betalingsautomaten og betale når man skal dra, og så putte den inn i ny leser for å åpne bommen. Hvordan kan man da vite at det er en elbil som er parkert?

En løsning er selvfølgelig åpning av bom ved bruk av autopass-brikke, men det er er få p-hus som har den løsningen i dag.

Ved å drifte dem "privatrettslig" slipper dem å tenke på at elbiler skal parkere gratis (regner med dette gjelder de med h-cap bevis også?)

Nå er det vel et forslag om å gi samme regler for private og kommunale p-selskap ute på høring, og håper elbilforeningen følger med i den sammenheng?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

La merke til at samme problemt råder i Haugesund også.

Blå P på hvit bakgrunn, helt til en kommer inn i parkeringshuset der det opplyses at den drives privatrettslig, og de sorte P'ene dukker opp. Måtte rygge ut og parkere på gateplan, og uten lading før den lange turen tilbake til Stavanger >:(

I Stavanger fikk jeg i sin tid skriftlig bekreftelse på at Parkering i St.Olav er gratis for Elbiler, men at de ikke har noen god ordning på betalingsproblematikken. Skal du ut med en Elbil, og krever fri passasje blir du møtt med sure miner, og lite forståelse. Her råder forøvrig kun de blå P'ene,
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Bl.a. på grunn av dette smutthullet og generell cowboyvirksomhet i p-bransjen, skal det fra 2012 lages helt nye forskrifter for "vilkårsparkering". Det omfatter da både parkering på kommunal grunn (langs gater) og p-hus/p-anlegg.

I forslagene som nå ligger i departementet, er elbileiernes fordeler godt ivaretatt. Men det er opp til politisk ledelse å stemple godkjent på forslagene, så kommer dette på høring. Under høringen er det selvfølgelig viktig å stoppe kreftene som kjemper imot gratis parkering for elbil.

Meningen var at dette skulle bli offentliggjort i februar/mars. Men den departementale kverna maler langsomt. Håper ihvertfall at det ikke er mange ukene igjen nå før høringsrunden starter.

St.Hanshaugen

trondhla

Vedrørende den reviderte forskriften, ligger det ute høringsutalelse slik at man lese de innspill som kommer her? I slike prosesser må man være tidlig ute å se om det er noen som forsøker å sabotere eller komme med fortolkninger som undergraver den status el.bilen har per idag.
Det er et gjentagende fenomen at de forståelser gjort av forvaltningen av regelverk som det er vist til i Fredrikstad og andre steder overhodet ikke holder rettslig mål. Har noen sett nærmere på formuleringen "Fredrikstad kommune har valgt å regulere parkeringshus...."?

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: trondhla på søndag 24. april 2011, klokken 18:34
Vedrørende den reviderte forskriften, ligger det ute høringsutalelse slik at man lese de innspill som kommer her?

Niks. Her det som vanlig forsinkelser. Skulle vært ute i god tid før påske. Vi følger selvfølgelig godt med, og du kan være sikker på at du via elbil.no får vite hva som skjer.
St.Hanshaugen

commiesoft

Vel, HHK, se å få ut fingern.

Dette med å kunne slippe å betale 70 Kr pr dag for parkering på jobb i
Fredrikstad Kommune var en del av det økonomiske grunnlaget for
å forsvare en elbil til 280 tusen..

Men Fredrikstad Kommune driter jo i det. Fredrikstad Kommune er en
'Tut Og Kjør' =FRP  kommune, så de gjør det de kan for å sabotere for oss
som er litt tidlig ute, og det synes jeg er synd.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: commiesoft på fredag 29. april 2011, klokken 21:52
Vel, HHK, se å få ut fingern.

Hæh, jeg har aldri jobba i Samferdselsdepartementet. Det er der humla suser.
Regner forøvrig med at du støtter Norstart med medlemskap, kun 1 krone pr dag, hvis du kan spare 70 kroner samme dagen?
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA