Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan går det med leveringen?

Startet av Andersen, lørdag 26. mars 2011, klokken 08:27

« forrige - neste »

Andersen

Hei

Er ny her på Forumet så eg bruker det som unnskyldning for å spørre om Think City trekker ``MYE`` strøm etter at den er fulladet. Bør en trekke ut lade kabelen når batteriet er fulladet eller er det økonomisk forsvarligt at ladekabelen bare står i,gjerne i flere dager?????

Godt muligt at dette er diskutert tidligere her inn,men eg fant ikke noe som ga meg svar.

MVH
Ny Elbil eier 3.februar 2011
Think City
Andersen

Lunde

Kommer an på batterivalget ditt? Litium kan trygt kobles fra ZEBRA bør stå på"lading" hele tiden. Det den bruker av strøm for å holde varmen vil du måtte ta igjen senere uansett. Intet å spare med andre ord.Dog koster det ikke mer enn et par kroner å holde ZEBRA batteriet varmt om det er det du har ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Andersen

Hei

Takk for raskt svar,har ZEBRA batteri,kjøpte det på bakrunn av det dere har skrevet her inne, flott at lade kabel kan vær i koblet,da fikk eg svar på det eg har gått og lurt på i en mnd nå.

Andersen

Willumstad

Jeg kjøpte en energimåler på Clas Ohlson. Den viser +- 27W når batteriet er fulladet.
Har nå kjørt 5500km og brukt 920Kw. Lader ca 2/3 hjemme og 1/3 på jobb.

Ladefabrikken

Sitat fra: Willumstad på mandag 04. april 2011, klokken 01:32
Jeg kjøpte en energimåler på Clas Ohlson. Den viser +- 27W når batteriet er fulladet.
Har nå kjørt 5500km og brukt 920Kw. Lader ca 2/3 hjemme og 1/3 på jobb.
Hei og velkommen til forumet. Utrolig mange som tuller med W = watt, KW = kilowatt og KWT = kilowatttime. Bil jonalister forstår ikke forskelden de gjør feil hele tiden. Tror ikke det er mye som skal til for å bli en biljonalist, for er det noen som skriver mye tull og tøys så er det dem :o

Men over til deg, du har fått inn 27kwt inn i batteripakken. Hvis du bare hadde fått inn 27W inn i pakken din hadde du nok ikke  kommet mer en meter avgåre.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

mohpet

Tror nok utsagnet var riktig. Høres fornuftig ut at laderen trekker 27W ved fullt batteri.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Griffel

Sitat fra: 2EL på mandag 04. april 2011, klokken 06:42
Sitat fra: Willumstad på mandag 04. april 2011, klokken 01:32
Jeg kjøpte en energimåler på Clas Ohlson. Den viser +- 27W når batteriet er fulladet.
Har nå kjørt 5500km og brukt 920Kw. Lader ca 2/3 hjemme og 1/3 på jobb.
Hei og velkommen til forumet. Utrolig mange som tuller med W = watt, KW = kilowatt og KWT = kilowatttime. Bil jonalister forstår ikke forskelden de gjør feil hele tiden. Tror ikke det er mye som skal til for å bli en biljonalist, for er det noen som skriver mye tull og tøys så er det dem :o

Men over til deg, du har fått inn 27kwt inn i batteripakken. Hvis du bare hadde fått inn 27W inn i pakken din hadde du nok ikke  kommet mer en meter avgåre.

At en Thing med Zebra batterier bruker 27 W for å holde batteriene varme etter fullading er ikke utenkelig, men om dette er kontinuerlig eller varierer med behov vet ikke jeg, men det kreves litt varmetilskudd kontinuerlig som enten lader ut batteriet langsomt, eller må tas fra nettet når den er tilkoblet. Ellers heter det altså kW (liten k stor W, og k er altså kilo=1000 som i kg som altså betyr 1000 gram). kW er en måleenhet for effekt, og kWh (kilowatttime, liten k stor W liten h) er en måleenhet for energi.
Måleenheten for energi i SI systemet er forøvrig J = joule, men den enheten er upraktisk liten for vårt formål.

1 Ws (watt sekund) er det samme som 1 J, 1 kWh blir dermed 3600000 joule.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#7
Sitat fra: 2EL på mandag 04. april 2011, klokken 06:42
Sitat fra: Willumstad på mandag 04. april 2011, klokken 01:32
Jeg kjøpte en energimåler på Clas Ohlson. Den viser +- 27W når batteriet er fulladet.
Har nå kjørt 5500km og brukt 920Kw. Lader ca 2/3 hjemme og 1/3 på jobb.
Hei og velkommen til forumet.

Men over til deg, du har fått inn 27kwt inn i batteripakken. Hvis du bare hadde fått inn 27W inn i pakken din hadde du nok ikke  kommet mer en meter avgåre.
Slutter meg til velkomsthilsenen, Willumstad!

@ 2EL og Mophet: Jeg synes vi skal være forsiktige med å korrigere/forklare hva en annen person har skrevet, medmindre man kjenner vedkommmende veldig godt og da kan man be han/hun å korrigere det selv.

Kanskje Lunde, som kjører Zebra-Th!nk og logger strømforbruk(?) kan forklare hvordan varmeelementet i Zebra batteriet fungerer; er det termostat som skrur det av og på eller er tilført effekt gradvis temperaturavhengig?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Sikkert ikke noe vondt ment her Willumstad. Vi opplever stadig at disse parametrene blir blandet og 2 EL har litt "Rage against the machine"
Vårt forum er veldig snilt egentlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ladefabrikken

Jeg synes ikke det var så ille jeg da. Ble det tatt ille opp så skal jeg være den første med å beklager det.
Men El rayo det må gå ann å korigere noen selv om man ikke er beste kompiser. Jeg har blitt koriger flere ganger her på forumet uten at jeg har tatt det ille opp. Synes det er bra at man kan gjøre det så man ikke forsetter med feilen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Jeg ser ikke noe problem i å korrigere feil, så lenge det ikke gjøres på en nedlatende måte. Og om motorjournalister er blanke på begrepene så er det i alle fall greit om vi elbilister leser oss opp på det og og bruker dem riktig - det vil gi mer tyngde i hvilken som helst diskusjon om man kan arrestere "elbilofober" i å ikke engang bruke riktige benevnelser. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Jeg mente ikke å sammenligne Willumstad med motorjournalister, hvis det var sån det ble forstått så var det veldig dumt. Vet ikke helt hvorfor det med motorjournalister kom med, jeg sikker lest noe vas og tull som en journalist hadde skrevet rett før. Uff det var dumt og det beklager jeg :P
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Jeg tolket det heller ikke dithen at du sammelignet Willumstad med motorjournalister, altså. :)  Jeg vet bare at de ofte får pepper for å ikke vite hvilke benenvnelser som er til hva, og når de skal brukes. Så høflige irettesettelser når man blander sammen synes jeg er på sin plass - enten det er jeg, Willumstad eller andre som bommer. Rett skal være rett, og jeg er ganske sikker på at man på snekker-forum er snare med å forklare forskjellen på lengdemål, areal og volum også, hvis nødvendig.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Willumstad

Hei igjen!
Det var morsomt å se at det går ann å lage en så fin diskusjon av en skrivefeil. Så får en oppklart hva som er W og kWh. Var det riktig nå  ;) Bare så det er sakt, så tar jeg meg ikke nær av at noen kommentere mine feil.
Det er riktig det at det er 27W når batterit er fulladet (vedlikeholdslading), når batteriet lades bruker jeg ca. 3049W pr. time opp til 80%. De siste 20% noe mindre. For orden skylds skyld får jeg opplyse at det er Zebra batterier i bilen min. Fikk den den 11.01.2011, hadde hjelp av mister froland for å få den hjem fra Sandefjord. Fin og blå var den, og det er den idag også.  :)
God lading alle sammen!

commiesoft

Willumstad, du må kjøpe deg en ny kWh måler. Ikke f om Zebra batteriet bruker
så lite som 27W for å holde temperaturen på 400C kontinuerlig?

Så vidt jeg vet sier Think 100W kontinuerlig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA