Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til hytta

Startet av Marius Link, mandag 06. februar 2017, klokken 06:19

« forrige - neste »

65lars

"Takk for det, jeg var kanskje litt krass og satte ting på spissen men jeg er ganske irritert på disse "grønne"."


Neida - jeg har faktisk vært veldig "Grønn" selv, de siste 20 åra, men har aldri blitt solgt på det jeg kaller "det Grønne Hysteriet" - hvor også milliarder på milliarder kroner ender.
I Personlige Lommer.

Men lider jo av en vanvittig skyldfølelse her - siden i 60 og 70 åra, 80 åra også, skiftet jeg jo olje på 6-7 gamle Tunge motorsykler, inkludert en 1939 BMW 750,  og gamle biler, både i Norge og i USA.  Og hellet oljen ned i sluket, ved veikanten, der.  Enkelt, og billig!
:-)

Du referer jo til meg også, jeg er en "enslig minstepensjonist" - og el-bilen er min redning!

Jeg kan kjøre, trenger ikke lenger å sykle i ti minusgrader til jobb og butikk!
:-)

Trilling, bestilt KIA

Durango

For noen ekstra km på motorvei er det mye å spare på å senke hastigheten fra 90 til 70 km/t, siden drag øker med kvadratet av hastigheten ved jevn fartsvind. Dessuten senkes trykkforskjellen foran og bak på bilen. Bilen 'suges' bakover.

Bak en lastebil ligger du i dens turbulente lavtrykksone og tjener på trykkforskjellen. Jo nærmere dess bedre. I 72 km/t blir det 20 m/s så nærmere enn 60m er ikke lovlig, og det blir lite å tjene.

Du kan også prøve med en lavere spoiler mellom forhjulene, samtidig som du øker dekktrykket 10%. Eller redusere den lavtrykks turbulensgaten bak bilen med golfball-triks, som å feste eggebrett på bakvinduene (sprøyes sorte) evt ha på taket over disse (hvite som snø).

Alternativt montere stasjonsvogn-spoiler som blåser bakruten og turbulensgaten smalere. Noen lastebiler har slike foran for å blåse sidegaten smalere. Bør også ha slike på sidehjørnene bak.
2009 Reva (1.-2. Batteripakker a 2 år flate plater, nå 3. med rørplater)
2016 Czero

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA