Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Saxo med elektrisk feil

Startet av Griffel, torsdag 08. oktober 2009, klokken 11:07

« forrige - neste »

Griffel

Jeg kom over denne artikklen  om megapuls i en annen forbindelse. Dette kan kanskje være av interesse for de med blybatterier. Jeg kjenner ikke produktet,og er generelt skeptisk til slikt, men referanselisten kan tyde på at dette har noe for seg. Dessuten er det seriøse forhandlere som Lunde båt og Bertel O Sten.

http://www.jenskleven.no/DEV/admin/wysiwyg/uploads/files/S703_StromOmbordDel8.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Interresant artikkel

Er også skeptisk til slikt, men kjenner en som varmt anbefaler dette produktet.

Måten det ble testet på virker grundig, og gjennomtenkt, men en kan aldri vite om samme batteri hadde reagert positivt på normal trimming.

Har selv sett PSA 12V blybatteri mer enn dobble restkapasiteten fra 8 Ahr til nesten 20 Ahr, etter opplading med Ctek 25000 og bruk i bil i et år. Året etter det, hadde det igjen blitt stående uten strøm, og var helt ødelagt.

Artikkelen hevder selv at ved riktig bruk av blybatterier, skal de ikke sulfatere, og det spørs om dette er veien å gå, i stedet for å satse kronasjen på reperasjon etter feil bruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

magnul

Jeg har prøvd en lignende boks på den gamle batteripakka til scooteren min. Se: http://parat24.com/forum/index.php?topic=1935.msg15819#msg15819

Klarte å skremme ut en del ekstra kapasitet, men tror det er bedre å bruke preventivt enn for å gjenopplive døde batterier.
Moopy Classic elektrisk scooter

Reacc

Hej

Vi har varit i kontakt med flera olika føretag som har provat ut dessa magiska boxar.

En del har fått sæmre kapacitet på batterierna och en del har inte fått något resultat alls.
I några fall har vi hørt positiv omtale.

Det hænder att vi pulsar batterier nær vi gør våran service men vi anvænder inte bara pulsen før att få resultat.
Och i dom tillfællerna så ska helst batterierna hålla en ganska høg nivå cirka 70 eller 80 procent før att
det ska ge effekt

hens

#4
Pulslading av blybatterier kan ha god effekt.  Per Smith var ansvarlig for batteribackup'en hos Norsk Data. Han utviklet blandt annet en lader som ga skarpe pulser med overspenning for å vekke opp dårlige batterier, og denne virket svært godt. Den ble prøvet hos Prinsdalsbussene uten å fortelle noe om prinsippet, med resultat at de nektet å levere den tilbake, de ville bare ha regningen!
Når det er snakk om pulslading må en være oppmerksom på at det finnes to typer, en er når laderen gir pulser med vanlig lading og pauser på noen minutter mellom hver, og pulser med høy strøm og høy frekvens.
Mange ladere har innebygget den første typen for å lure batteriets motspenning ved vedlikeholdslading.

At andre kan lage "Snake oil" løsninger for å tjene penger endrer ikke dette faktumet.
Artikkelen hos Seilas synes jeg beveger seg litt på gyngende grunn. Hva er hensikten med å finne opp nye og ukjente benevnelser  (Ahm), benytte 4 sifre på noe så omtrentlig som hvilespenning kontra kapasitet?
Hvem av de jevne båtbrukere kan forstå noe av de innfløkte formlene som settes opp?

Når en "Snake oil" pulser settes på et batteri sammen med en lader er det bare naturlig at kapasiteten stiger, lading  i seg selv vil løse opp sulfatering over tid.
Men best virkning får en ved syklisk drift, det har jeg selv sett utrolige resultater av:

En Kewet serie 2 tilhørende Universitetet i Oslo ble stående i 2 måneder med flatt batteri pga. sykdom. 48 voltpakken viste 3 volt totalt. Elektronikken ble frakoblet, og batteripakken ble påsatt en variac med likeretter og et amperemeter. Selv med likerettet 280 volt, noe som gir omkring 400 volt i spisspenning ville ikke batteriet slippe gjennom strøm. Etter 3 timer under oppsyn begynte amperemeternålen å bevege seg, og etter hvert ble variacen justert ned inntil batteriet tok lading med normal spenning på 60 volt.
Kapasiteten var nå slik at bilen gikk 300 meter. Deretter ble den gradvis bedre.
6 måneder senere ble kapasiteten målt til 140 %!
Dette var en pakke bestående av 24 stk 2volt 160Ah enkeltceller Oldham/Hawker AGM.




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Reacc

Jag ær enig i att puls kan ge positiv effekt men vi har æven fått in batterier som har fått en negativ effekt.
Som regel ger puls en kortvarig effekt på dåliga batterier.det brukar som regel rasa efter 3 månader.

hens

Hvor i Ryensvingen 2/4 har dere tenkt å starte opp? Jeg var der for noen dager siden, men fant ingenting som tydet på noe nytt batteriverksted. Ikke skilt eller postkasse heller.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Reacc

Vi håller på att starta upp i lokalerna som Mychoice håller till.skyltar ær på væg upp.

Jag ær på telefon

92613423

Jesper lindskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA