Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Montering av GSM bryter til fjernstyring av varme på gammel-Th!nk

Startet av Elmo, fredag 14. januar 2011, klokken 10:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Helge på torsdag 07. april 2011, klokken 11:21
Merkelig... Jeg har da også en C-TEK Zafir 45 fast tilkoblet mellom 120 V fremdriftspakken og 12 V "utility" batteriet og har aldri opplevd at 12 V feil lampen tennes. Burde kanskje sjekke at lyspæren virker  ;D

Må vel ellers så langt konkludere med at jeg synes monteringen av C-TEK'en var vellykket.

Hvordan monterte du den?
Jeg har bare brukt min på fossilbilen enn så lenge og vurderer om jeg skal montere eller lade i ny og ne.

Er det trygt å lade mens batteri er tilkoblet BMS forresten?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 07. april 2011, klokken 11:24Det skjer sporadisk med begge mine PSAer.  Men - som jeg skrev tidligere - hvor ofte titter du på instumentene mens du lader ??? Den lyser aldri etter at ladingen er ferdig.
Ikke veldig ofte, men en del ganger. De fleste gangene er vel ila det første minuttet etter at bilen er koblet til lading (og da er det kanskje ikke så relevant i denne sammenheng), men det hender også når jeg går forbi bilen under lading, for eksempel på vei ut med søpla.


Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 07. april 2011, klokken 12:20Hvordan monterte du den?
Jeg har bare brukt min på fossilbilen enn så lenge og vurderer om jeg skal montere eller lade i ny og ne.
Er det trygt å lade mens batteri er tilkoblet BMS forresten?
Jeg har klippet av 230 V støpselet (på primærledningen) og montert kabelsko med hull for bolt og skrudd disse fast til 120 V under dekselet til Sagemboksen. Har lagt primærledningen i trekant med de tilsvarende 120 V kablene under klipsene så det ble meget pent. Skal ta et bilde av dette. Med C-TEK'en fulgte det er ledningssett med kabelsko til 12 V siden. Disse brukte jeg til å skru fast også tilkoblingene til 12 V på batteripolskoene. Selve C-TEK'en har jeg plassert i området bak høyre framlykt. Kan egentlig ikke skjønne at dette skal kunne være et problem for BMS, men sikker er jeg ikke. C-TEK'en burde bare bidra til å holde batterispenningen til 12 V batteriet mere konstant rundt 14 V. Ikke burde det være mye støy i spenningen ut fra C-TEK'en heller....
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#18
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. april 2011, klokken 11:24
- hvor ofte titter du på instumentene mens du lader ???
Sitat fra: Helge på torsdag 07. april 2011, klokken 13:47
Ikke veldig ofte, men en del ganger. De fleste gangene er vel ila det første minuttet etter at bilen er koblet til lading (og da er det kanskje ikke så relevant i denne sammenheng), men det hender også når jeg går forbi bilen under lading, for eksempel på vei ut med søpla.
Har aldri sett at det har skjedd de første 5-10 minuttene, så det er nettopp når jeg tilfeldigvis passerer bilen i mørket, som på veg ut med søppla at jeg har oppdaget det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA