Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av Stei, fredag 27. oktober 2017, klokken 13:46

« forrige - neste »

Stei

Vurderer å kjøpe meg en brukt elbil. Skal kun brukes til kjøring i Oslo og må klare 60 km på vinterstid på en lading. Pris: 20-40.000kr. Må ha plass til minst 3 personer, trenger ikke bagasjeplass. Ser på finn.no at det fort blir en eldre Buddy eller gammel Saxo.

Noen som har erfaring med disse? Evt andre elbiler, positive og negative. Kjente feil eller utfordringer? Når bør batterier byttes og hva koster dette? Servicekostnader?

...

Har ingen erfaring med Buddy eller Saxo/106, men jeg tror det er svært lurt å vurdere budsjettet litt og se om du kan strekke deg litt. Disse bilene er gamle, og ut fra det jeg kan lese på forumet så er det greit å både ha litt ekspertise og mulighet til å skru endel selv om man skal ha en slik bil.

Denne Think'en med Li-Ion batterier mener jeg er et bedre valg.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102191796

Ellers begynner de eldste trillingene å komme ned i pris, det bør være mulig å finne en ok bil til rundt 60.000kr.

Elmo

#2
Jeg har ikke peiling på Buddy, men trodde ikke de går 60km verken sommer eller vinter.

Men PSA kan jeg 8)  Tror ikke du skal regne med at Saxo/P106 garantert går 60km på vinteren. De har riktignok webasto bensin-varmeapparat så rekkevidden om vinteren synker ikke så mye som på andre elbiler, men siden de fleste (med standard batterier =NiCd) bare går 70-80km sommerstid, så hadde ikke jeg tatt sjansen på å komme 60km om vinteren.

Ang Thinken om nevnes over.  Disse (såkalt) "nye" Thinkene har diverse utfordringer. Lithium-versjonen dog noe mindre enn Zebra-versjonen.
Hvis du skal vurdere denne så ville jeg ringt til Elbilmek og spurt om hva de mener. Feks detaljer om hva "oppgradert batteri" innebærer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nr1rayner

Minst 60km er det vel minst nye Thinken du må se på ja.
Vurderte en slik selv, men det virker på meg som det er endel trøbbel med batteri.
Må hele stasen byttes er det absolutt ikke billig! 30-40' forsvinner vel ganske fort da..

Prisen opp til en trilling er vel heller ikke avskrekkende (var i hvert fall ikke det da jeg handlet Leaf for drøye 2 år siden). En trilling er et valg jeg ville vært mer komfortabel med enn en Think.
Derfra og opp til en tidlig Leaf er heller ikke veien lang.

Jeg ville tatt en telefon til banken ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Stei

Takker for innspill.

Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr


Elmo

Sitat fra: Stei på mandag 04. september 2017, klokken 14:10
Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr
:+1:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vollis47

Sitat fra: Stei på mandag 04. september 2017, klokken 14:10

Får vurderer å øke budsjettet noe. Ser Citroen C-Zero og lignende biler, ligger på 60-70.000 kr
Har god erfaring med en Peugeot iOn, men ikke kjørt så veldig langt med den. Ut fra vår begrensede erfaring kan jeg anbefale den. Den er enkel og ikke så mye elektronikk å sette seg inn i. Dessverre mangler de parkeringssensorer, så om parkering er et problem, så tenk deg om. På den annen side er de små og oversiktlige.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

TB

Ryggekamera kan trilling få med ettermontering. Uoriginalt.

Skå tråd om dette. Fungerer fint.  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Electrix

Generelt så kan man si at de "gamle" elbilene som buddy, think, Saxo ol er "hobbybiler" dvs de krever litt vedlikehold og oppfølging og man bør sette seg inn i en del om bilen og være glad i å mekke litt. Og ikke sove dårlig om det skulle komme en kostnad på 10 eller 20 000.

Går man for en av den nyere generasjonen elbiler, fra og med trillingene så er det et mye sikrere kjøp og bilene er nærmest vedlikeholdsfrie. På min Leaf fra 2012 bytter jeg bare kupeluftfilter en gang i året til rundt 200 kr og fyller spylervæske når det trengs. Passer på å bremse litt hardt opp av og til og bremseskivene er blanke og og fri for rust. Typisk bremser jeg hardt ned fra 100 til 30 når jeg svinger av motorveien en eller to ganger i uka når jeg ikke har noen bak meg i stedet for å regenerere hastigheten rolig ned.

Eldre Leaf som er USA import får du vel også ned i mot 80 000 med litt pruting. Bare les deg litt opp på dette i Leaf delen av forumet først.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Stei

Takker for innspill!

Har bestemt meg for å gå for C-Zero/i-Miev/iOn, tror de passer behovet mitt best. Det er vel samme plattform, så det har ingen betydning hvem av de jeg velger.

TB

Forskjellene er små, men kan tenke på iMiev har fjernstyring på varmen. Parkerer du ute kan det være nyttig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Vurder også Smart EV:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103487686

Gjennomtenkte løsninger og artig å kjøre bortsett fra fartspedalen som sammen med ekstra sterk returfjør og konstant regen føles som håndbremsen henger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA