Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstidspunkt TMX

Startet av geear, fredag 20. oktober 2017, klokken 14:30

« forrige - neste »

geear

Tester litt på abetterrouteplanner.com og ser at den ligger inne med referanseforbruk på 250Wh/km ved 110km/t. Savner en vinterknapp med korrigering for temperatur/føre.

Ser at jeg med 75D skal komme meg 232km fra Sandnes til supercharger i Bygland, via Tonstad/Evje, med 29% på tanken, noe jeg syns virker urealistisk egentlig både sommer og vinter på de svingete veiene med masse bakker og mange aksellerasjoner. Hva er realistiske tall med ferielastet bil og vinter?

Putter jeg inn referanseforbruk på 350Wh/km ved 110km/t så skal jeg ha 3% igjen ved SuC. Vil tro det er mer realistisk i 5-15 minusgrader og dårlig føre? Hvis den distansen går uansett føre, og egentlig også med ski på kroken, så klarer jeg meg uten Chademo-adapter...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Espen Hugaas Andersen

Jeg har ikke fått prøvd bilen min på vinteren, men det meste jeg har klart å få til hittil over 50 km i snitt er 285 Wh/km. Da i 120 km/t på motorveien i skikkelig regnvær. Når jeg kjørte i Sverige i sommer brukte jeg rundt 250 Wh/km i 120-130 km/t. Det ligger nok inne litt margin i det referanseforbruket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Jeg har hatt bilen i over ett år og derfor også om vinteren. Jeg har P90DL, så bruker litt mer enn én 75D og jeg har 22" på sommerfelgene. Jeg har kjørt mye i Norge, ca. 1 tur i uken med henger, 3-4 ganger til København med ca. 120-130 i gjennomsnitt og tur/retur Sveits med autobanen og ca. 150 i snitt.

Mine totalen i bilen (Trip - ikke nullstilt siden jeg fikk bilen) ligger på 265.

Jeg kjører, med henger, til Betito om vinteren og har 15-30 prosent igjen når jeg kommer til hytta. Ikke så mye å si på temp. Mer på føre på veien.  Slaps drar mye ned. Lader ikke bilen til 100 og har fortsatt mye igjen. Opp til Beito, fra Oslo, i julen så brukte jeg 59.4kW med henger.

Husk at veiene i Norge ofte er 80 og felter med både 60 og 70. Da blir forbruket veldig pent.

Brukte forresten abetterrouteplanner  til Sveits. Den mente jeg måtte lade mye mer enn jeg trengte og mye oftere. Turen gikk som en drøm. Tur/retur på 3 dager og moro hele veien :)

kjetilho

Sitat fra: gr på lørdag 26. august 2017, klokken 18:32
Tester litt på abetterrouteplanner.com og ser at den ligger inne med referanseforbruk på 250Wh/km ved 110km/t. Savner en vinterknapp med korrigering for temperatur/føre.

Ser at jeg med 75D skal komme meg 232km fra Sandnes til supercharger i Bygland, via Tonstad/Evje, med 29% på tanken, noe jeg syns virker urealistisk egentlig både sommer og vinter på de svingete veiene med masse bakker og mange aksellerasjoner. Hva er realistiske tall med ferielastet bil og vinter?

Putter jeg inn referanseforbruk på 350Wh/km ved 110km/t så skal jeg ha 3% igjen ved SuC. Vil tro det er mer realistisk i 5-15 minusgrader og dårlig føre? Hvis den distansen går uansett føre, og egentlig også med ski på kroken, så klarer jeg meg uten Chademo-adapter...

No har eg berre to turar på vinterføre innanbords på min X, men eg hadde penare forbrukstal enn på sommaren.  Tildels glatt vegbane gir vel mindre rullemotstand også :-)

Svingete vegar og mykje opp og ned har ikkje så frykteleg mykje å seie om du køyrer moderat aktivt, dvs. ikkje meir aktivt enn at du klarer å halde foten borte frå bremsepedalen.  Ekstra vekt har heller ikkje så mykje å seie om ein køyrer i jamn fart, vi hadde ein tur med 700 kg baderomsflis i bilen utan å merke det på forbruket.  350 Wh/km er forbruk som tilseier tilhengar eller 200 km/h på Autobahn.  Sjølv reknar eg 220 Wh/km i Abetterrouteplanner når det er tørt føre, og 250 når det er vått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA