Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda et konkurransefortrinn for Ampera-e?

Startet av Dantheman, mandag 09. oktober 2017, klokken 19:02

« forrige - neste »

Dantheman

Hei godtfolk! For et flott forum med mye ålreit kunnskap!  :)

Da var tiden kommet for å se på "ny" bil, da pendlerbilen jeg har brukt til Oslo fra Sarpsborg de siste fem årene, en 2005 modell Volvo S80 Diesel, snart runder den magiske grensa på 400 000km. Denne er da derfor moden for utskiftning, da ting begynner å bli litt slitt.

Har hele livet vært en Volvomann, og vi har i dag også en V70 på bensin som vi tenker å beholde.

Ble sittende å tenke litt på hvor mye denne bilen egentlig koster meg, selv om jeg nå har begynt å ta toget inn til jobb.

Har jo ikke noe lån på den, men når fruen bruker den til og fra jobb, så går det vel en 1500,- i måneden i diesel, pluss 650 i forsikring. Så kommer jo reparasjoner og det hele i tillegg som det begynner å bli litt av på den km. standen der. Bompenger og årsavgift på en Euro 3 diesel er ikke gratis det heller.

Tenkte derfor brått på at kanskje tiden er inne for å prøve elektrisk? Vi er jo bare to personer (foreløpig) og ser jo at det er mye penger å spare både i bompenger, drivstoff og forsikring. Fullkasko på en Leaf fikk jeg pris på 435,- måneden med 20K km. i året. Det er 2400,- mindre i året enn på S80en. Vi har strøm inkl. der vi bor nå, pluss at fruen kan lade på jobb. Hun har ca. 1,2 mil hver vei til jobb.

Tok derfor motet til meg, og kjørte den vante veien fra der jeg bor og ned til Volvo i Sarpsborg, dog denne gangen for å besøke nabobutikken, nemlig Brennes Auto, som er Nissanforhandleren her.

Der stod denne bilen, som passet greit med tanke på budsjett (tenkte å legge i 120-130 000,-):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100945726

Jeg har jo aldri i livet kjørt en Nissan Leaf før, så jeg fikk selvfølgelig prøve en demobil de hadde, som hadde gått 12 000km. Skinninteriør, og 30kw/h pakke. Kan ikke si annet enn at jeg ble mektig imponert. Skli rundt helt lydløst, med godt drag og alt det der var fantastisk. Jeg synes også at bilen var veldig god å kjøre. Tight og fin. Etter å ha testet den en times tid måtte jeg kjøre tilbake, fordi jeg på testrunden min oppdaget at de solgte bensin på stasjonen rett nedenfor butikken til 12.49 literen, så måtte ned der og tanke før det ble videre prat med selger.. Tenk så deilig å måtte slippe det styret der..

Saumfarte aktuell bil litt grundigere, og oppdaget straks at den bare hadde 11 av totalt 12 tilgjengelige barer. Fikk allerede da litt "kjip" feeling, og det ble ikke bedre da jeg fant en liten skade på ene hjulbuen som det kunne begynne å ruste i når som helst. Forhandler tilbød seg å fikse den skaden, men jeg ble litt skeptisk til batteriet, da han introduserte med å si at den hadde alle 12 barene inntakt. V70en vi har er sølvfarget, så jeg hadde heller ikke så lyst på enda en sølvfarget bil. Selger noterte navn og nummer, og han skulle ringe meg når de fikk inn en Nissan Leaf igjen, og de forventet å få inn mange den neste måneden nå som det kommer en ny.

Vårt bruksmønster på denne nummer to bilen blir stort sett at fruen bruker den til og fra jobb, samt noen kortere turer i nærområdet på vinteren. En og annen Oslotur når jeg har jobbhelg blir det nok, men det kommer ikke til å prege bruken sånnsett, så om jeg da må lade en gang på veien vinterstid gjør ikke det så mye. De store langturene har vi jo Volvoen til.

Etter hva jeg har skjønt, så er det generasjon 2, altså de med SJ-chassisnummer og ikke JN-chassisnummer som er de beste.

Hvor stor forskjell er det egentlig på disse? Er det sånn at en 2013 mod, men som er førstegenerasjon er et dårlig kjøp? Hvor mye skiller det egentlig på rekkevidde osv på 1 generasjon og andregenerasjon?

Hvordan er serviceprisene på disse bilene? Brennes sa 4 000,- i året eller 20 000km noe jeg syntes hørtes ganske mye ut. Ser jo Ford og VW opererer jo med halve den serviceprisen.

Kunne jeg selv valgt farge og interiør hadde jeg valgt den lyseblå, svart eller koksgrå med mørkt interiør. Synes ikke det lyse interiøret var så veldig fint, men det går jo det også.

Ser at en hel haug av disse bilene er importert fra USA, Frankrike og alle andre rare steder. De fleste USA-bilene har jo varme i rattet, seter og batterivarmer. Problemet her blir vel at en ikke får navigasjon som virker (ser noen har det), at radio ikke virker, og sikkert noe fuss med batterigaranti.

Kunne virkelig godt ha tenkt meg ryggekamera, varmepakken (sånn at jeg kan tidsinstille varmer for varm bil på morgenen) og navigasjon samt bluetoothforbindelse. Er det ellers noe man må ha på disse?

Jeg blir heller ikke helt klok på dette med kapasitetsbarene. Noen biler er fra 2012, har gått langt over 100 000km og har alle barene inntakt. Andre har gått 30 000km og mangler en bar. 

Vet dette ble en laaaang tråd med mye prat, men jeg er helt ny i elbilverden som gjør at jeg føler jeg famler litt i blinde. Har hengt meg veldig opp i at jeg ønsker batteri med alle 12 barene i det minste.

Håper noen her har tid og ork til å komme med litt erfaringer til en som er ny i gamet, og som ellers er besatt av forbrenningsmotorer og elsker å skru selv.  :P

Har lest denne artikkelen, som i og for seg er greit informativ:

http://www.tv2.no/a/9157672/

Mvh Daniel.





Ebe

Kan du definere behovet deres litt kort?

Skal du bruke den til oslo, eller kona til jobb?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Dantheman

Sitat fra: Ebe på mandag 14. august 2017, klokken 20:25
Kan du definere behovet deres litt kort?

Skal du bruke den til oslo, eller kona til jobb?

Kan godt være den ble litt uklar:

Vårt behov:

I hovedsak at kona bruker den til og fra sin jobb. Det vil si 1,2 mil hver vei. Jeg jobber natt i Oslo hver 6. uke, og kunne da tenke meg å bruke den til jobb på fredag, men jeg bor i Oslo hele tiden mens jeg er på nattjobb, så blir sånnsett en tur til og fra Oslo hver 6. uke sånn egentlig.

Ellers blir det nok småkjøring rundt i området her (Sarpsborg/Fredrikstad med en og annen tur over grensa for å handle :) )

Sjefen

Med 24km reisevei totalt til og fra jobb skal alle elbiler på markedet klare uten problemer hele året. Ikke nødvendig å lade på jobb heller. Så er egentlig bare å velge og vrake etter budsjett og egne kriterier.

Ser at du ønsker å bruke elbilen til Oslo og Sverige i ny og ne. Da kan det være like greit å basere seg på hurtigladere, ettersom at dere ikke reiser langt så alt for ofte. Da kommer du unna med en rimelig elbil. Småkjøring etter jobb skal også de fleste (les; alle) elbilene takle fint med den avstanden din kone har til jobb.

Lykke til!

automat

Jeg hadde ikke satset på 24kWh Leaf hvis jeg regelmessig skulle kjøre Oslo - Sarpsborg. Hadde blitt drittlei av å henge rundt på hurtigladere. Spes om vinteren, når hurtigladinga går treigt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lars C. Krogenæs

Oslo-Sarp er vel rundt 9 mil? Det burde derfor holde med en enkel do-pause, mens du lader på en av de mange hurtigladerne på denne veien,  før du haster videre om vinteren. Du vil uansett tilbringe mindre tid på bensinstasjoner enn du gjør i dag med Volvoen :-)

Problemet blir at dere egentlig trenger 2 elbiler, så kjøp en brukt 24 kWt Leaf nå, og så vil du føle deg tvunget til å kjøpe en ny Leaf etter bare noen måneder.

Dine gamle Volvoer vil føles som traktorer etter noen uker.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

automat

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 15. august 2017, klokken 12:06
Oslo-Sarp er vel rundt 9 mil?

Men det er motorvei nesten hele veien, som spiser rekkevidde. Med mindre man liker å ligge å kose seg bak en trailer da.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Dantheman

#7
Hehe!

Nå kan jeg faktisk ikke si Volvoer lenger, for la ut S80en til salgs i går kveld på Facebook, og i dag er den hentet av ny eier! :)

Altså, jeg kan fint ta toget på nattevaktene også om det er det, og jeg har jo faktisk 1,5 måned mellom hver natthelg, så noe stort problem er det ikke.

Har funnet en 2013 (2. generasjon) med 360 graders view, ryggekamera, norsksolgt, sort skinninteriør osv til salgs hos en Birger N. Haug i området her. Skal kikke på den i morgen :)

Dantheman

Får oppdatere litt her!

Leaf ble hentet forrige onsdag, og jeg er veldig fornøyd foreløpig. Bilen funker fint, med unntak av at forsterker/basskasse i bagasjerommet til Booseanlegget er stygt skadet av et eller annet som har slått hunn i kassa. Forhandler ville ta dette på garanti, så det var ikke noe problem. Nå får jeg helt ny basskasse/forsterker. :)

En annen ting er at jeg sliter litt med vindsus på høyre side. Har merket at lista over taket som går ned langs ruta er løs. Forhandler skal også fikse dette. Kjøpte bilen av Birger N. Haug, så er veldig fornøyd med service derifra.

Det siste problemet jeg sliter med, som irriterer meg noe grenseløst er den forbanna CarWings-appen. Det er så sjanseløst. Jeg er vant til Volvo on call, som jeg nå har brukt i seks år. Det har fungert sømløst, og to ganger i løpet av de årene har jeg ikke kommet inn, eller måttet gi en kommando mer enn en gang.

Problemet med CarWings er at jeg ikke kommer inn i appen. Jeg får logget inn og sett ladestatus osv i nettleseren på macen, men i det sekundet jeg bruker nøyaktig samme innloggingsdetaljer i appen, så kommer det bare at det ikke finnes. Merkelig, i og meg at jeg kommer inn med det på laptopen.

Synes hele CarWings (det lille jeg har fått prøvd det på laptopen) er rotete og preget av mye bugs og feil. Eneste jeg får gjort er å se ladestatus og sku på kupevarmer. Ellers henger alt. Kjørehistorikk får jeg ikke sett, heller ikke noen av de andre tilvalgene, og jeg har ikke tilgang til ladetimeren.

Noen som har noen forslag til løsning?

Burger

Leaf manager om du har android. Skal finnes noe for windows.

Anbefaler pro utgaven slik at du får en widget som du kan slå på forvarme med ett klikk. Husk å sette opp i bila at den skal sende mail når forvarme slåes på. Da trøkker du på AC knappen når du står opp og sjekker om du har fått mail når du er ferdig med å dusje.

Sjekk leaf forumet dersom du har iphone, husker ikke i farten hva appen heter.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Carl Anton Stenling

Tredjepartsapper fungerer bedre enn Nissans egen. Imidlertid er det uansett treg respons.
Bruker selv LeafManager Pro med widget og det fungerer ganske bra.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA