Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering august/september

Startet av egolfer, onsdag 18. oktober 2017, klokken 16:32

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

Av ren nysgjerrighet, noen som har erfaring med sånt?

I min eGolf kan jeg se at 12v batteriet har akkuratt de samme verdiene som i min fossil bil og da lurer jeg på:

1 - Er det mulig å starte en død fossil bil med å koble kablene til en elbil?
2 - Er det mulig å starte en død elbil med kablene (koblet til annen fossil/elbil)?

VW eGolf 2016 med VP

Lars C. Krogenæs

Ja og ja

Det er fullt mulig å gi startstrøm fra en e-golf til en fossilbil. Vær dog oppmerksom på at batteriet er lite, og det kan være mye strøm som går ut. Det kan derfor bli dyrt å være snill.

Dersom 12v batteriet på e-golfen er tomt, får du ikke startet bilen, til tross for at fremdriftsbatteriet er fullt. Da kan du få starthjelp fra fossilbiler med hjelp av startkabler.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Orbit

Ref #2: Vet ikke om dette gjelder alle elbiler, men i3 har en egen liten 12V-lader koblet til inntaket på ladeporten. En helt nedtappet elbil kan derfor vekkes til live ved å koble på ladekabelen. 12V-laderen kun avhengig av AC på ladeporten, ingen andre systemer. Det går noen minutter før bilen viser noen som helst form for livstegn (inntil det er nok spenning på 12V-anlegget til å starte basisfunksjoner). Når 12V-anlegget er oppe, vil det igjen kunne starte batteristyringen og begynne å lade hovedbatteriet.

Dette er nok en tryggere måte å gjenopplive en elbil enn startkabler fra en annen bil. Trenger jo uansett tilgang på nettspenning for å få energi inn på fremdriftsbatteriet.

[Det er en annen og kraftigere 12V-lader som henter energi fra fremdriftsbatteriet under normale omstendigheter]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA