Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av geear, mandag 18. september 2017, klokken 22:39

« forrige - neste »

geear

Kanskje mest kuriositet dette her, men ser nå at det begynner å dukke opp en del mindre DC-ladere til hyggeligere priser i den vide verden, til og med under 20 lapper for en 10kW DC med 400V 3-fas inn. Rent bortsett fra noe høyere kost på ladeboksen, er det noen grunn til å ikke lade DC hjemme? Dette vil redusere ladetiden kraftig på mange av dagens elbiler. Hadde en fått noe slikt på IT 230V 3-fas...

Den ene av de jeg kom over var på 13kg (10kW), og helt greit bærbart format. Fått den med type 2 plugg så kunne den til og med gitt f.eks. e-Golf 10kW DC i stedet for 3,6kW AC på type 2-ladere..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

#1
Send gjerne link til 10 kW versjonen til under 20 000 NOK.

Vi har tatt inn en Setec 20 kW versjon for eveluering. Kom på rundt 75 000 kr med frakt og mva,  og er begrenset til 40A lading.

Det betyr igjen at ladestyrken en får avhenger av traksjonsbatteriets spenning. På e-Up får jeg rundt 16 kW lading, mens Berlingoen med like over 300V kun får rundt 12 kW lading

Den jeg tester ut har 6 DC moduler som hver gir 150V DC. Dermed kan den kobles til både IT og TN nett. Det gikk nesten 1 år før laderen vår ville lade Berlingo grunnet software begrensninger, og vi sliter enda med noen monster kabler inn og ut av laderen. I stedet for 5x6mm gummikabel inn fikk vi en 5x10mm i nærmest ubøyelig plast.

Fordelen med DC lading er at laderen ( Ja i dette tilfelle er det faktisk en lader ) snakker med bilen, og en får dermed full oversikt over ladetilstand. En annen fordel er som du sier muligheten for å utnytte 3 fase lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

Kanskje ikke samme, men angivelig $700-1000 for denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#3
Samme som jeg har, bare 10 kW versjon.

Gang traksjonspenning med 20A for ladeeffekt.

eks: Berlingo / e-Golf: 330V x 20A = 6,6 kW Perfekt for 1 fase 230V
eks: e-Up: 380V x 20A = 7,6 kW Perfekt for 3 fase 16A IT om en begrenser maxs ladeeffekt til 6,4 kW
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Orbit på torsdag 27. juli 2017, klokken 16:05
Kanskje ikke samme, men angivelig $700-1000 for denne.

Fikk dette svaret da jeg forespurte denne:

Hi Robert,

Glad to hear from you again.

The link you sent to me is from one of our sales.
Some of them write low price on the websit to attract clients, and get more click and inquiry........
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geear

Har ikke noen link, men med volum og sjøfrakt bør det gå an å få noe slikt ned i rundt 20. Har fått pris på ett eksemplar på rundt 30 ferdig levert, og slik jeg har forstått det kan den også håndtere 230V IT 3-fas. Kan leveres med både CCS/Chademo eller en av delene. I så fall kan en altså få noe fornuftig utav en 16A 3-fas IT-kurs, og det til og med på elbiler som normalt begrenser til 16A.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA