Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mus i bilen

Startet av Beamer Screamer, søndag 30. november 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Spesielt i månedene vi har foran oss nå er det jo viktig å bruke friksjonsbremsene litt skikkelig en gang imellom. Ellers trutner de helt og ruster opp.

Eneste måten disse bremsene får mosjonert seg litt på er jo å sette i giret i N. Da kobles regen helt ut og bare friksjonsbremsene brukes.

Spørsmålet mitt er: er det uproblematisk å sette bilen i fri og så tilbake i gir igjen i fart (fra D til N og tilbake til D)? Er det bare en elektrisk kobling her eller er det en mekanisk clutch som kobler inn og ut? I fossilbilen har jeg en regel om at jeg bare setter bilen i gir når den står helt stille, men vet ikke om det samme gjelder Trillingen.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Det går og bruke N . Hvorfor ?  i-Miev har jo C. God tur.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svingen

Spent på svar her, har ion uten c,kjører i "fri" noen ganger får å bruke bremsene litt :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 16. november 2014, klokken 23:46
Spørsmålet mitt er: er det uproblematisk å sette bilen i fri og så tilbake i gir igjen i fart (fra D til N og tilbake til D)?
Jeg har ihvertfall gjort det utallige ganger hittil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på mandag 17. november 2014, klokken 08:07
Spent på svar her, har ion uten c,kjører i "fri" noen ganger får å bruke bremsene litt :-)

Kjør på! Gjort dette nær daglig gjennom to vintre. Men jeg trykker inn gassen litt dersom jeg setter den tilbake i D i litt fart. Hvis ikke blir det noe mere merkbar overgang pga regenereringen som trer i kraft.
Har på vei hjem fra jobb en 80-sone som ender i en rundkjøring. Pleier å gasse opp til ca 100 (wooow), setter purka i N og bremser mekanisk som regel ned til "innirundkjøringfart". Finnes ikke rust på mine bremser. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Beamer Screamer

Takker for svar.

Jeg pleier også å holde gassen litt inne når jeg kobler ut og inn D for at ikke overgangen skal bli altfor brå.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA