Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:45

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Per august 2017 er det 550 semi/hurtig -ladestasjoner i Norge, mens det er omtrent 1570 bensinstasjoner i Norge.

Når blir det flere hurtigladere/semihurtigladstasjoner i Norge, enn bensinstasjoner?
Altså steder (et sted har flere ladepunkter, på samme måte som en bensinstasjon har flere pumper).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Vollis47

Jeg tror antallet hurtigladesteder kommer til å øke fort de neste to årene samtidig som flere bensinstasjoner blir nedlagt om ikke flere av disse utvider til også å ha ladeplasser for elbil.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Panduck

Hvorfor er "1 halvår 2019" der to ganger?

1. halvår 2019 1 (12.5%)
2. halvår 2018 0 (0%)
1. halvår 2019 2 (25%)

Panduck

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 15. august 2017, klokken 16:01
Per august 2017 er det 550 semi/hurtig -ladestasjoner i Norge, mens det er omtrent 1570 bensinstasjoner i Norge.

Når blir det flere hurtigladere/semihurtigladstasjoner i Norge, enn bensinstasjoner?
Altså steder (et sted har flere ladepunkter, på samme måte som en bensinstasjon har flere pumper).

Og, er det 550 ladestasjoner, eller ladere? En bensinstasjon har jo normalt langt mer enn en pumpe. Så det blir vel litt gal sammenlikning?

Lars C. Krogenæs

#4
En ladestasjon har normalt flere ladere, akurat som en bensinstasjon har flere pumper. Det er forøvrig 694 ChaDeMo ladere i Norge. Litt færre Combo, men de er jo stort sett på samme ladepunkt.

Legger ved litt statistikk.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

stefse

Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. august 2017, klokken 17:50
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 15. august 2017, klokken 16:01
Per august 2017 er det 550 semi/hurtig -ladestasjoner i Norge, mens det er omtrent 1570 bensinstasjoner i Norge.

Når blir det flere hurtigladere/semihurtigladstasjoner i Norge, enn bensinstasjoner?
Altså steder (et sted har flere ladepunkter, på samme måte som en bensinstasjon har flere pumper).

Og, er det 550 ladestasjoner, eller ladere? En bensinstasjon har jo normalt langt mer enn en pumpe. Så det blir vel litt gal sammenlikning?
Ja du bør være litt mer spesifikk. Definer en hurtigladestasjon som minst en eller flere ladere med DC kapasitet og minst 50KW ladefart. Ikke bland inn semihurtigladere på 22kW AC og alskens AC ladestolper rundt om kring.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

hansob

Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Lars C. Krogenæs

#7
Sitat fra: stefse på tirsdag 15. august 2017, klokken 20:04
Ja du bør være litt mer spesifikk. Definer en hurtigladestasjon som minst en eller flere ladere med DC kapasitet og minst 50KW ladefart. Ikke bland inn semihurtigladere på 22kW AC og alskens AC ladestolper rundt om kring.

Problemet er å finne statistikk over hvor mange hurtigladestasjoner vi har. I mangel av noe bedre valgte jeg "Ladestasjoner semi/hurtig" her er det registrert 550 stk.

Antagelig burde vi hentet ut data direkte Nobilbasen, og så plukket ut kun lokasjoner med hurtiglading (DC lading). Nå får vi med steder med semihurtiglading også... Det er trolig ikke så veldig mange av disse uten en hurtiglader ved siden av i dag, men jeg tror antall selvstendige semihurtigladere vil øke fremover, ettersom man får flere vanlige ladestasjoner med lastballansering som kan levere 22kW. Zaptec er eksempel på slike ladere som vil poppe opp. Det er jo ikke meningen.

Så da vil jeg si at dette gjelder ladestasjoner (steder) med hurtigladere på 50kW eller mer og så håper jeg vi kan finne riktig antall når vi nærmer oss. 
For orden skyld: Både GK, Fortum og Tesla er representert på Vinstra veipark. Dette er 3 ladestasjoner, selv om de ligger på samme sted og har flere ladere hver.   
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA