Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Wessel, tirsdag 26. september 2017, klokken 21:38

« forrige - neste »

Wessel

Skal selge min Zoe med hjemmelader. Er det en enkel sak å demontere Pod Point selv, eller er dette noe som bør gjøres av elektriker? Noen som har erfaringer?

HCO

#1
Det politisk korrekte svaret er vel "ring elektrikeren med en gang, erru gæærn".

Uansett bør du vel ikke rote inne i sikringsskapet om du ikke er elektriker, så den siste stubben med kabel samt selve sikringene bør stå. Om du har samme monteringen som meg, er den vel koplet i denne rekkefølgen:

1: 2x20A sikringer (i skapet)
2: Kabel
3: Trafo
4: Kabel
5: Sikringsboks/jordfeilbryter
6: Kabel
7: Podpoint

Om jeg skulle gjort dette hjemme i min egen garasje, ville jeg antakelig skrudd ned alt selv, unntatt 1 og 2. Deretter ville jeg ringt elektriker og bedt ham montere en dobbel schuko-utekontakt i stedet for 3.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Måkemannen

Sitat fra: HCO på torsdag 03. august 2017, klokken 15:48
Det politisk korrekte svaret er vel "ring elektrikeren med en gang, erru gæærn".

Uansett bør du vel ikke rote inne i sikringsskapet om du ikke er elektriker, så den siste stubben med kabel samt selve sikringene bør stå. Om du har samme monteringen som meg, er den vel koplet i denne rekkefølgen:

1: 2x20A sikringer (i skapet)
2: Kabel
3: Trafo
4: Kabel
5: Sikringsboks/jordfeilbryter
6: Kabel
7: Podpoint

Om jeg skulle gjort dette hjemme i min egen garasje, ville jeg antakelig skrudd ned alt selv, unntatt 1 og 2. Deretter ville jeg ringt elektriker og bedt ham montere en dobbel schuko-utekontakt i stedet for 3.
Hvorfor ikke en 16amp CEE?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


HCO

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 03. august 2017, klokken 15:54
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Godt poeng, jeg har jo allerede 4 schuko-uttak en halvmeter unna der trafoen nå står.  :+1:
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 03. august 2017, klokken 15:54
Sitat fra: HCO på torsdag 03. august 2017, klokken 15:48
Det politisk korrekte svaret er vel "ring elektrikeren med en gang, erru gæærn".

Uansett bør du vel ikke rote inne i sikringsskapet om du ikke er elektriker, så den siste stubben med kabel samt selve sikringene bør stå. Om du har samme monteringen som meg, er den vel koplet i denne rekkefølgen:

1: 2x20A sikringer (i skapet)
2: Kabel
3: Trafo
4: Kabel
5: Sikringsboks/jordfeilbryter
6: Kabel
7: Podpoint

Om jeg skulle gjort dette hjemme i min egen garasje, ville jeg antakelig skrudd ned alt selv, unntatt 1 og 2. Deretter ville jeg ringt elektriker og bedt ham montere en dobbel schuko-utekontakt i stedet for 3.
Hvorfor ikke en 16amp CEE?

Hvorfor ikke en 32A CEE, så slipper han å bytte sikringene? En evt. ny ladestasjon kan kobles til CEE-kontakten senere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 03. august 2017, klokken 15:54
Sitat fra: HCO på torsdag 03. august 2017, klokken 15:48
Det politisk korrekte svaret er vel "ring elektrikeren med en gang, erru gæærn".

Uansett bør du vel ikke rote inne i sikringsskapet om du ikke er elektriker, så den siste stubben med kabel samt selve sikringene bør stå. Om du har samme monteringen som meg, er den vel koplet i denne rekkefølgen:

1: 2x20A sikringer (i skapet)
2: Kabel
3: Trafo
4: Kabel
5: Sikringsboks/jordfeilbryter
6: Kabel
7: Podpoint

Om jeg skulle gjort dette hjemme i min egen garasje, ville jeg antakelig skrudd ned alt selv, unntatt 1 og 2. Deretter ville jeg ringt elektriker og bedt ham montere en dobbel schuko-utekontakt i stedet for 3.
Hvorfor ikke en 16amp CEE?

Hvorfor ikke en 32A CEE, så slipper han å bytte sikringene? En evt. ny ladestasjon kan kobles til CEE-kontakten senere.
Skjevbelastning på en fase.. ?

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på fredag 04. august 2017, klokken 23:41
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 03. august 2017, klokken 15:54
Sitat fra: HCO på torsdag 03. august 2017, klokken 15:48
Det politisk korrekte svaret er vel "ring elektrikeren med en gang, erru gæærn".

Uansett bør du vel ikke rote inne i sikringsskapet om du ikke er elektriker, så den siste stubben med kabel samt selve sikringene bør stå. Om du har samme monteringen som meg, er den vel koplet i denne rekkefølgen:

1: 2x20A sikringer (i skapet)
2: Kabel
3: Trafo
4: Kabel
5: Sikringsboks/jordfeilbryter
6: Kabel
7: Podpoint

Om jeg skulle gjort dette hjemme i min egen garasje, ville jeg antakelig skrudd ned alt selv, unntatt 1 og 2. Deretter ville jeg ringt elektriker og bedt ham montere en dobbel schuko-utekontakt i stedet for 3.
Hvorfor ikke en 16amp CEE?

Hvorfor ikke en 32A CEE, så slipper han å bytte sikringene? En evt. ny ladestasjon kan kobles til CEE-kontakten senere.
Skjevbelastning på en fase.. ?

20A er innafor det de aller fleste nettselskaper tillater, dessuten anbefales 20A kurs på 16A ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Men du får ikke elektrikeren til å sette opp en schuko (max 16A) på en 20A sikring. Derfor er 32A CEE å anbefale, selv om denne da ikke blir 3-fas.

Så er det bare å kople til ladeleding med kladd og CEE ved neste korsvei.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA