Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S

Startet av Rankvar, fredag 13. oktober 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

Rankvar

Ble stående i ladekø idag. Bilen i laderen hadde stanset på 93%, men eieren var ikke å se. Prøvde å søke opp eieren men bilen var en firmabil så jeg fant ikke ut av det. Bilen sto slik at det var mulig å ta ut chademo kontakten men er dette noe man bare kan gjøre.
Kia Soul
Steinkjer

sylwester

Ja. Når bilen har sluttet å lade og kontakta låser seg opp syns jeg det er helt greit å ta over den hvis eieren ikke er tilstede.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Jeg har trykket på nødstopp og tatt ut kontakt på bil som hadde stoppet lading uten fører til stede.
Det ble ikke noen sak siden jeg ble ferdig å lade før noen kom til bilen.
Jeg synes det var greit å gjøre, men kunne blitt bråk, så enhver må velge selv.
Det er ikke greit å ikke komme tilbake til bil som har stoppet lading.

Trekkoppbil

Sitat fra: Rankvar på lørdag 19. august 2017, klokken 21:40
Bilen sto slik at det var mulig å ta ut chademo kontakten men er dette noe man bare kan gjøre.
Det er svært sjeldent jeg mener det er rett å taue bort biler, men i sånne situasjoner kan det være på sin plass.

talisker

Kom forbi en Ioniq som hadde parkert på tvers over begge hurtigladerne på Shell/7-Eleven Nygårdskrysset i dag, mens fører og sønn koste seg med en is. Det var heldigvis ledig på McDonald's, ellers måtte jeg kanskje lært en voksen mann hvordan man rygger...

hanche

Sitat fra: sylwester på lørdag 19. august 2017, klokken 21:44
Ja. Når bilen har sluttet å lade og kontakta låser seg opp syns jeg det er helt greit å ta over den hvis eieren ikke er tilstede.
Jeg gjorde det selv for noen uker siden, etter å ha ventet i noen minutter. Eieren kom mens jeg sto med kontakten i hånda. Han virket først mektig vred, men roet seg litt etter at jeg fortalte at bilen hans ikke ladet da jeg kom, og for øvrig er det ikke fysisk mulig å dra ut kontakten mens bilen ladet. Det virket som han ikke var klar over det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Lars C. Krogenæs

Bare for å oppklare:

Når en ChaDeMo eller CCS hurtiglader ikke lenger gir strøm, låser den seg opp, slik at andre kan benytte laderen.

Det er helt greit å ta ut pistolen fra en elbil på hurtiglader, for å lade selv. Det er ikke nødvendig å prøve å få tak i eieren.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

stefse

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 21. august 2017, klokken 09:51
Bare for å oppklare:

Når en ChaDeMo eller CCS hurtiglader ikke lenger gir strøm, låser den seg opp, slik at andre kan benytte laderen.

Det er helt greit å ta ut pistolen fra en elbil på hurtiglader, for å lade selv. Det er ikke nødvendig å prøve å få tak i eieren.

Lars
Det  høres jo bra ut, men i praksis er det vanskelig å få stappet pistolen i sin bil, sålenge den andre bilen står der rett foran laderen. Hadde laderen hatt et mer fleksibelt oppheng, eller en slags opprullingsanordning på trommel som på bensinpumper, hadde det vært litt lettere.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sylwester

Det må være mulighet for å parkere ved siden av for at dette skal virke. Små ladestasjoner med 2 ladere har gjerne en parkeringsplass på hver side slik at dette fungerer, mens større ladestasjoner vil du kanskje ha andre som lader på plassene på hver side.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA