Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Vhagar, tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:58

« forrige - neste »

Vhagar

Hei,

Jeg trenger noen innspill i innspurten før jeg bestemmer meg for en X75D.
Tenke jeg skulle rekke å benytte meg av rentetilbudet som visstnok varer ut måneden i denne omgang.
Beklager litt omfattende førstepost.

Vurderer 75D med obsidian black metallic, 20" hjul, stoffseter, 5 seter, premium, oppgradert autopilot, 19" nokian piggfri vinterhjul (Sunnmøre). Servicepakke 4 år. 10års nedbetaling og 0-200k i EK.

Spørsmålene dreier seg om:
- byggekvalitet
- nakkestøtten
- batteritap ved gateparkering (vinterstid)
- vingedørene
- september

Det ser ut til at byggekvaliteten har bedret seg siden de første kom. Tenker da på pakninger som ikke var tette (regn), knirkete dører, skjeve dører og paneler som ikke helt ser ut til å passe eller ikke er på linje med øvrig design. Jeg regner med at dere vet hva jeg prater om.
Er dette bedre på de siste produserte/leverte bilene? Hvor går grensen for hvor mye jeg må tåle av slikt når jeg bestiller ny?

Nakkestøtten er ikke mulig å justere, dette ser jeg på som et stort minus. Erfaringer/synspunkter?

I hvilken grad vil batteriet tape seg (ikke bare over natten men totalt sett) på å parkere bilen utendørs året rundt, særlig i vinterhalvåret.
Bør en Tesla ha en lun garasje å stå parkert i?

Jeg liker ikke vingedørene. Etter det jeg kan se så er de ikke helt til å stole på. Min største bekymring er hvordan sensorene virker når det ligger et lag av frost og saltslaps på de og man parkerer i et parkeringshus og skal åpne dørene. Erfaringer? Hvor mange bulker sidebilen eller smeller døren i vegg/tak?

September.
Det blir nevnt en del om bedre støyskjerming i biler produsert etter denne mnd. Har ikke full oversikt, men hva forventes i denne oppgraderingen om noe som helst? Dersom jeg bestiller nå før rentetilbudet går ut (igjen), får jeg "septemberbil" da?

Tilbakemeldinger på desse punktene hadde det vært svært bra.
Andre ting jeg burde bekymre meg for?
Tesla Model X 75D, 2017

T.K

#1
Du lurer på noen ting som jeg også lurer på, bl.a. byggekvaliteten, men siden noen Teslaer allerede har gått hundre tusen kilometer eller mer, kan det jo ikke være så aller verst. Selv beregner jeg noen beta-feil, men at de fikser det raskt på verkstedet.

Etter en relativt lang prøvetur er i alle fall nakkestøtten det jeg bekymrer meg minst over. Sensorer dekket av is er nok ikke til å stole på, der ville jeg brukt litt sunn fornuft.

Jeg er også usikker på om Teslaen tåler å stå ute om vinteren, og vurderer å bygge et hus til den, med sensorstyrte varmepumper som får strøm fra solpaneler. Spøk til side. Bilen tåler å stå ute. Min egen Leaf har stått ute i fire år, har gått 110 000 km (uten service - bortsett fra kupéfilter, bytte av bremsevæske, EU-kontroll) og går fortsatt 150 km om sommeren.

Bedre støyisolasjon i september, men du har ikke full oversikt? Gi oss litt av den oversikten du har, hvilke kilder. Jeg har googlet men finner ingenting.

Selv bekymrer jeg meg over at dollarkursen går ned 0,-og-noen % pr dag, og er forventet å gå ned 20 %. Tesla har allerede ødelagt bruktmarkedet én gang det siste året (iflg en selger av sin bil på finn.no da jeg påpekte at ny Tesla nå er 100 000 billigere enn hans ett år gamle bil). Om dollarkursen går ned 20 % går nok prisen på bilen også ned 20 %, og modell X havner da på ca 550 000. Beregn derfor et tap på 300 000 kroner det første året, og gjør som de andre 54 selgerne av modell X på finn, lat som ingenting og håp at andre heller ikke merker noe.


Taffelman

Teller på knappene selv... men 20% ned hørtes mye ut, dvs ned mot 6 kroner?  Men hvor lenge skal man vente? og hvilke andre tilbud går man glipp av ved å vente.

Leser her på forumet at flere som har opplevd synkende dollar mens bilen har vært i bestilling har fått kompansert valutagevinsten i form av showroom rabatt på sluttfaktura.

Med bestilling nå og leveranse i desember kan vi kanskje få med oss både rentekampanjen og noen prosentpoeng på valutaen
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Nakkestøtten kan justeres. Når du trykker på den runde knappen på siden av setet må du bytte til hodestøtte på store skjermen. Valget dukker opp når du trykker på knappen.

Hvor har du lest om støydemping? Den har vært uendret på X så langt. Koster ca 10.000,- å fikse profesjonelt på leverte biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arthur

Tesla er og blir et veddemål på valuta. Kan huske dolaren i 4,50 såvel som i 10 kroner. Igjen, vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, men som heisføreren sa; det går opp og ned, her i verden! Per i dag vil jeg tro at det er mere sannsynlig at den vil gå ned, enn opp.

Batteriene har vel generelt bedre av vårt kalde klima enn varme?

Byggekvalitet; vel, amerikansk bilindustri har vel aldri utmerket seg spesielt for kvalitet over tid (gamle biler) og litt usikker på om Tesla er et unntak også på det området?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

geear

Panelpasninger er elendig på det jeg har sett, også med regnummer i EK3 og EK4-serien. Spesielt pasningene mellom panser, A-stolpe og skjermpanel er helt forferdelig dårlig, på ene demobilen hos Tesla lokalt er det nok 3 millimeter på ti centimeter. Glippene mellom dørene er typisk også veldig skjeve. Det står frem på hvite biler.

Amerikanerne var kanskje gode på kvalitet før i tiden, mens Cadillac, Maglite og Leatherman var hot, men premiumkvalitet på biler kan de bare ikke. X5en er bedre, mye finere panelpasninger osv., men er altså også produsert i USA, og det knirker i dashbordet når det blir varmt, plasten knekker, nedre del av bakluka tør jeg nesten ikke sette ungene på, så det er helt håpløst å ta ting inn og ut helt innerst i bagasjerommet, legger jeg kneet på plasten så knaker og smeller det, føler hele luka er i ferd med å knekke av. Og med tanke på at jeg har vekt på 80-tallet, så må det være spennende når en solid amerikaner skal prøve på samme øvelse.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA