Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toll på aluminium inn i USA - pris på Tesla

Startet av Snorreholberg, fredag 09. mars 2018, klokken 12:15

« forrige - neste »

Snorreholberg

Noen som har noen tanker hvorvidt prisen på Tesla vil stige, dersom det nå blir innført toll på aluminium fra Kina? Hvor kjøper Tesla aluminiumet sitt fra?

Vurderer å kjøpe ny bil, og da er det kanskje bare å kaste seg rundt?

Diravi

Hvis Musk hadde vært umiddelbart bekymret for dette, hadde han kanskje prioritert å twitre Trump om dette, fremfor å foreslå at Trump skulle øke importtollen på kinesiske biler.

https://electrek.co/2018/03/08/elon-musk-donald-trump-us-china-car-trade-tesla-factory/

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Espen Hugaas Andersen

#2
Det er ikke snakk om spesielt store summer per bil. Selv om man sier at det er to tonn aluminium per bil, så utgjør dette ca 4000 USD i råvarekost. Med 10% toll så økes prisen i verste fall med 400 USD/ 3000 NOK. Dette er helt worst case, fordi prisøkningen i USA vil trolig ikke være så høy som 10%, og det er ikke snakk om 2 tonn per bil.

Mest sannsynlig er det snakk om under 1000 kroner per bil. Dollarkursen endrer seg med mer enn dette nesten daglig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

... mener også å ha tidligere hørt at Tesla får sin aluminium fra en innenlandsk leverandør (rett nok delvis eid av Norsk Hydro?), så fremt disse ikke ser seg tjent med å øke prisen i forbindelse med at de blir beskyttet av en tollmur, så vil det neppe ha noe å si for Tesla. Men altså med alle forbehold om at jeg kan ha missforstått eller huske feil, eller at det jeg "vet" har blitt foreldet, er vel noen år siden jeg hørte dette?
Model S 85D

Boomerang

Så vidt jeg husker så får Tesla hovedparten av aluminium (iallefall på rull til egenproduksjon av paneler) fra amerikanske Alcoa (som er en av Norsk Hydros hovedkonkurenter på verdensmarkedet).
Mye ferdigproduserte aluminiumskomponenter får de fra et japansk selskap jeg ikke husker navnet på..

Det vil si at om jeg husker korrekt så vil ikke disse nye tollsatsene ha all verdens å si for Tesla.. Canada holdes vel også utenfor tollbarrieren, så da har de mulighet for å få alumiunium uten straffetoll fra Alcan også.

Espen Hugaas Andersen

Man kan se at produsentene i USA øker prisen tilsvarende tollsatsene. I hvert fall på kort sikt. USA vil fortsatt være avhenging av import av stål og aluminium, i hvert fall på kort sikt, og da blir det den dyreste leverandøren som setter prisen. Dette er akkurat det samme som med strømproduksjon, den dyreste strømprodusenten setter prisnivået, selv om f.eks noen vannkraftverk går med profitt selv om de selger til 1 øre/kWh.

Den økte profitten til de amerikanske produsentene vil føre til at de vil satse på å øke produksjonen, og da er spørsmålet hvor mye de kan øke og til hvilken kostnad. Om de skulle klare å dette hele etterspørselen med bare 5% høyere priser enn i dag, så ville prisen over tid gå mot 5% over dagens nivå. Eller er tollbeskyttelsen ikke tilstrekkelig, så vil fortsatt USA være avhengig av import, og tollsatsene vil gå direkte på prisnivået.

En annen faktor er Canada og Mexico. Om disse da har unntak fra tollsatsene, så vil de eksportere så mye som mulig av sitt aluminium og stål til USA, og dekke sin egen etterspørsel med import (som ellers ville gått rett til USA). Da vil prisnivået kun påvirkes av noe høyere kostnader til transport...

Vi får se hva som skjer, men selv om man antar worst case, så er påvirkningen på Tesla minimal. (Det som kan derimot ha en betydning er gjengjeldelsen fra Europa og Kina, men det vil vi ikke merke noe til her i Norge - regjeringen har sagt at de ikke vil respondere med økte tollsatser på varer fra USA.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ampéreson

Trump har også nevnt 25% toll på import av biler. Da må de landene som eksporterer biler til USA også sette på toll på biler importert fra USA. Dette kan være meget kostnadsdrivende for sluttbruker.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

cra

Sitat fra: Amperson på fredag 09. mars 2018, klokken 14:25
Da må de landene som eksporterer biler til USA også sette på toll på biler importert fra USA.

Norge faller vel neppe inn under den kategorien?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA