Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New rear seats..

Startet av AGED, mandag 25. september 2017, klokken 19:37

« forrige - neste »

AGED

Hei, skal kjøpe en elbil, men det  står at den lader på:

"DC charging compatible
J1772 (110 & 220) & CHAdeMO (DC Fast) Charging Ports".

Er dette standarden i Norge og/eller gir det noen utfordringer?

Beklager hvis dette har blitt svart tidligere.

zbk

Type1, eller J1772 er pluggen i bilen som brukes for lading med vekselstrøm, enten fra en stikkkontakt eller fra en ladestasjon.

CHAdeMO er den pluggen/ladestandarden du må bruke når bilen skal hurtiglades. Her er kabel/plugg fastmontert på laderen.

Begge deler er utbredt i Norge, selv om den nyere Type2-plyggen (støtter trefase) og CCS (nyere DC-ladestandard) er det som er standard på nye biler for tiden. Det er likevel ikke noe problem at bilen har disse eldre pluggene. Tipper det er fortsatt er flere biler i Norge som tar type1/chademo enn type2/ccs.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Vollis47

Flere av de mest populære elbilene som selges pr i dag følger disse standardene. Så det skal i hvertfall ikke hindre deg i å kjøpe elbil.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Trekkoppbil

J1772 porten på bilen brukes til:
Nivå1-lading på ca 110V AC
Nivå2-lading på ca 220V AC
Det du må passe på er den eksterne boksen, EVSE. Dersom den kun er for nivå 1, kan den trenge en oppgradering til nivå 2. Sjekk evseugrade.com. Hvis du må sette på nytt støpsel, kan det være greit å sette på ett enfase industristøpsel, eller hva som måtte passe til din bruk.
Legg også merke til hvor stor effekt likeretteren i bilen klarer for nivå2-lading, og hvor mange Ampere evse klarer.

DC-porten Chademo kan brukes i alle 3 verdensdeler.
CCS derimot har en annen utforming i Europa enn ellers.
Chademo brukes på japanske og koranske bilmerker, men det kan se ut som at de begynner å gå over til  CCS.

Husk å bestille ladebrikker fra operatørene i god tid før bilen kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA