Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-nv200 med 40 kwh

Startet av Brighto, onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:07

« forrige - neste »

Brighto

Skal køyre med vår Leaf 30kWh frå Bergen til Trondheim til helga. Kan desverre ikkje køyre Sognefjellet, som er kortaste ruta, men legg i staden ruta over Valdresflye. Med lading på Beitostølen går det greit å kome seg over til Vågå. Neste hinderet er over Dovrefjell. Vil helst unngå å måtte innom ein av Arctic roads sine ladarar, og lurer på om det vil vere noko problem å rekke fram til Fortum sin lader på Oppdal om eg ladar godt opp på Vågå?

Set stor pris på tilbakemeldingar!

leafnor

#1
Med 80%+ fra Vågå kommer du deg til Oppdal.

Har kjørt over Dovre mange ganger med 24 kW Leaf, sommer og vinter.
Riktig nok Otta før AR ladere, og ikke Vågåmo, men det blir det samme så og si.

Og med 30 kWt Leaf så kommer du til å bruke 19-20 kWt på distansen (Mest fra Vågomo til Oppdal)
Dvs, om din har "full tank" med 27 kWt, så vil du komme frem med 25% rest.
Om du lader til 90% så er du mer en sikker.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Brighto

Sitat fra: leafnor på onsdag 09. august 2017, klokken 16:04
Med 80%+ fra Vågå kommer du deg til Oppdal.

Har kjørt over Dovre mange ganger med 24 kW Leaf, sommer og vinter.
Riktig nok Otta før AR ladere, og ikke Vågåmo, men det blir det samme så og si.

Og med 30 kWt Leaf så kommer du til å bruke 19-20 kWt på distansen (Mest fra Vågomo til Oppdal)
Dvs, om din har "full tank" med 27 kWt, så vil du komme frem med 25% rest.
Om du lader til 90% så er du mer en sikker.

Det er godt å høyre! Då blir det burgerstopp på Vågå også slepp eg å uroe meg over fjellet, samt at eg slepp å bli loppa av eit døyande selskap.

leafnor

God tur.

For ordens skyld, slo opp i "gamle notater" fra første tur, og ut fra Leafspy brukte jeg fra Otta (Fortum) til Fagerhaug sør om Oppdal, en distanse litt lengre enn Vågåmo=>Oppdal, 18,2 kWt. Tre personer i bilen den gang.
Du kommer ikke til å ha rekkeviddeangst om du begynner på 90%.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Brighto

Svært betryggande! Eg fraktar berre på min eigen skrott, så vekta på bilen blir noko lågare i tillegg. Då gjenstår det berre å laste ned podcastar til turen, no som ruta er i boks!

Burger

Husk Leaf sliter med mye luftmotstand. Hver 10km/t inkrement fra 40km/t og opp gir ca 13% mer forbruk på samme distanse.

Så det kan lønne seg å ikke gi full pinne. Kjører du under fartsgrensen ved rekkeviddeangst, vær snill med de bak og slipp de forbi. Dersom jeg har feilberegna og må spare strøm så kjører jeg fartsgrense i svinger dersom noen bak og sakker ned og blinker til siden når det er forbikjøringsmuligheter.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

leafnor

Om man må ligge under fartsgrensen for å komme frem så er det riktig å ta hensyn til de bak.

På mine turer over Dovre på sommerføre har jeg holdt tritt med øvrig trafikk, dvs det har vært minst  fartsgrensen, så en 30 kWt Leaf bør med riktig lufttrykk i dekk og ikke andre større luftfangere montert på taket greit ta seg mellom Otta/Vågå-Oppdal på sommerføre.
Om det plaskregner så ville jeg holdt fartsgrensen på speedometeret, men fortsatt ikke fått angst om jeg startet på 90% batteri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Brighto

#7
Sitat fra: Burger på onsdag 09. august 2017, klokken 19:17
Husk Leaf sliter med mye luftmotstand. Hver 10km/t inkrement fra 40km/t og opp gir ca 13% mer forbruk på samme distanse.

Så det kan lønne seg å ikke gi full pinne. Kjører du under fartsgrensen ved rekkeviddeangst, vær snill med de bak og slipp de forbi. Dersom jeg har feilberegna og må spare strøm så kjører jeg fartsgrense i svinger dersom noen bak og sakker ned og blinker til siden når det er forbikjøringsmuligheter.

Skal prøve å ha den skalaen i mente! Merka at batteriet tappa seg fort då vi køyrde avgårde på motorvegen i Danmark i sommar, og at 110 kontra 125-130 hadde mykje å seie.
Er få ting som irriterer meg like mykje som bilar som køyrer 10-15km/t under fartsgrensa, men held god fart på rette strekke og nektar å sleppe forbi. Misvisinga på Leafen er jo såpass at 80 på speedometeret er like over 70km/t i reell fart. Eg skal køyre litt økonomisk, og samtidig vere ein hyggelig sjåfør mot Oppdal!

Burger

Jeg skal en tur til Oslo og prøvd å sette opp Otta <-> Oppdal i Greenrace, og med 24kw leaf, 5 i kjøremodus, 0W i kupeen så vil denne turen ta 92% av batteriet.

Er det noem som har erfaring på dette strekket med 24kwh leaf? Vil gjerne prøve å unngå å bruke bensinbila.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Brighto

Då står eg på Oppdal og ladar. Turen over Valdresflye må eg rekne som ein one way trip. Det går om ein køyrer frå Beitostølen og nordover, då det er omtrent åtte mil med nedoverbakke. Eg ser eg blir nøydd for å legge returen over Strynefjellet eller legge ruta sør for ruta eg tok oppover.

Etappa frå Vågåmo tek nok litt meir straum enn frå Otta, då ein køyrer over Selsrusten og brukar ein del straum der. Eg køyrte frå Vågå med 98% på lading og kom fram med omtrent 20%. Etterkvart som eg såg at marginen var grei, særleg i etter bakkane opp frå Dombås, la eg farten på ca. 82-85km/t reell fart. I 90-sona på nedkøyringa låg eg omtrent på fartsgrensa.

@Burger: Litt usikker på kva dette betyr for planane dine, men det går kanskje med noko meir økonomisk køyring enn det eg la opp til?

leafnor

Men da var ikke ankomst på 25% så ille anslag om det var fra full tank på 27 kwt. For Burger bør turen nok legges om Rv3 for å komme til Oslo.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Brighto

Nei, det var særs godt rekna!

Litt kjedelig å måtte legge tilbaketuren om Strynefjellet. Dei skulle fått på plass hurtigladar i Gaupne/Skjolden, og ein mellom der og Lom. Då kunne returen gått over Sognefjellet utan å lade hos Arctic Roads på Lom.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA