Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av arve, lørdag 30. september 2017, klokken 17:08

« forrige - neste »

arve

Jeg finner ikke noe emne som diskuterer dette som jeg antar er en vurdering for mange for tiden.

Jeg ser etter modell S med firehjulstrekk, luftfjæring og mulighet for takbøyler.

finn.no ligger det en del 85D med ca 40k - 50k km som jeg antar koster ca 600k ferdig prutet. Disse er da fra ca 2,5 år og nyere. Rekkevidde er 438 km (EPA).

Ny 75D ligger nå på følgende:
- Grunnpris inkl metallic og vinterhjul: 656 000
- Oppgradert autopilot: 40 400
- Soltak: 16 200
Rekkevidde er 417 km (EPA)

Spørsmålene mine er da som følger:

1. 85D har ut fra modellbetegnelsen 13% større batteri enn 75D, men har bare 5% større rekkevidde (EPA). Er dette reelt? Er de 417 km for 75D like realistiske å oppnå som de 438 km for 85D? Skjønner at høyere vekt på 85D utgjør noe, men ikke at det skal utgjøre så mye.

2. Trenger jeg oppgradert autopilot? Har lest et eller annet sted at man f.eks. ikke har adaptiv cruise uten autopilot, noe jeg synes høres merkelig ut i og med at tilvalget eter "oppgradert autopilot", noe som indikerer at man har autopilot også uten tilvalget.

3. Trenger lastebøyler på taket. Må jeg da ha soltak? Har lest at jeg må ha "panoramatak" for å få fester for takbøyler, men ståltak er jo ikke lenger en opsjon.

Premiumpakke hadde vært kjekt, men jeg synes ikke det er verdt prisen. "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" skjønner jeg ikke hva jeg skal med i dag (men gleder meg til den dagen jeg kan sette meg i bilen etter jobb på fredag og våkne opp på hytta...). Når skinnseter nå ikke lenger leveres tror jeg faktisk at jeg helst vil ha tekstilseter. 7-seter hadde vært kjekt, men ikke med det setearrangementet man har i modell S, så det er uaktuelt.

Totalt kommer jeg da til 650k - 700k for helt ny 75D. Jeg synes dette er svært gunstig priset mot de 85D som ligger ute og som man kanskje kan få for ca 600k, forutsatt da at forskjellen i rekkevidde er kun 5%.

Har også lekt litt med abetterrouteplanner og ser at S75D kan bringe meg rundt om kring på langtur med ladestopp på under 30 min (i motsetning til X75D som ofte må topplades og dermed kommer opp i rundt 45 min litt for ofte).

Er det noen som har tanker rundt dette?
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Nasatech

Sitat fra: arve på søndag 06. august 2017, klokken 16:14
Jeg finner ikke noe emne som diskuterer dette som jeg antar er en vurdering for mange for tiden.

Jeg ser etter modell S med firehjulstrekk, luftfjæring og mulighet for takbøyler.

finn.no ligger det en del 85D med ca 40k - 50k km som jeg antar koster ca 600k ferdig prutet. Disse er da fra ca 2,5 år og nyere. Rekkevidde er 438 km (EPA).

Ny 75D ligger nå på følgende:
- Grunnpris inkl metallic og vinterhjul: 656 000
- Oppgradert autopilot: 40 400
- Soltak: 16 200
Rekkevidde er 417 km (EPA)

Spørsmålene mine er da som følger:

1. 85D har ut fra modellbetegnelsen 13% større batteri enn 75D, men har bare 5% større rekkevidde (EPA). Er dette reelt? Er de 417 km for 75D like realistiske å oppnå som de 438 km for 85D? Skjønner at høyere vekt på 85D utgjør noe, men ikke at det skal utgjøre så mye.

2. Trenger jeg oppgradert autopilot? Har lest et eller annet sted at man f.eks. ikke har adaptiv cruise uten autopilot, noe jeg synes høres merkelig ut i og med at tilvalget eter "oppgradert autopilot", noe som indikerer at man har autopilot også uten tilvalget.

3. Trenger lastebøyler på taket. Må jeg da ha soltak? Har lest at jeg må ha "panoramatak" for å få fester for takbøyler, men ståltak er jo ikke lenger en opsjon.

Premiumpakke hadde vært kjekt, men jeg synes ikke det er verdt prisen. "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" skjønner jeg ikke hva jeg skal med i dag (men gleder meg til den dagen jeg kan sette meg i bilen etter jobb på fredag og våkne opp på hytta...). Når skinnseter nå ikke lenger leveres tror jeg faktisk at jeg helst vil ha tekstilseter. 7-seter hadde vært kjekt, men ikke med det setearrangementet man har i modell S, så det er uaktuelt.

Totalt kommer jeg da til 650k - 700k for helt ny 75D. Jeg synes dette er svært gunstig priset mot de 85D som ligger ute og som man kanskje kan få for ca 600k, forutsatt da at forskjellen i rekkevidde er kun 5%.

Har også lekt litt med abetterrouteplanner og ser at S75D kan bringe meg rundt om kring på langtur med ladestopp på under 30 min (i motsetning til X75D som ofte må topplades og dermed kommer opp i rundt 45 min litt for ofte).

Er det noen som har tanker rundt dette?

Hei,

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

1. Batteripakken er ikke samme størrelse som de sier de er. I 85 er det ca. 77.5kWh som kan brukes. I 75 pakken er dette ca. 72.6kWh. Derfor ikke store forskjellen på disse to modellene.

2. Ja, dette ville jeg valgt. Da har du AP, adaptive cruice, summon osv. Grunnen til at de kaller det utvidet er nok fordi hardware allerede er i bilen.

3. Jepp. Dette stemmer. Glasstaket (som er byttet fra det gamle ståltaket) har ikke fester til stativ. Da må du ha soltak.

Ville helt klart gått for ny S75. Da får du en nyere bil, garanti, 0.25% på lånet og nesten samme hastighet og lengde.

Når det gjelder abetterrouteplanner så har jeg brukt denne noen ganger og denne er ikke feilfri. Kjørte tur/retur Sveits og ladet mye mindre enn den ville ha meg til å gjøre.

ludwig_holberg

Enig - ny S75D slår en 2 - 2,5 år gammel S85D til kr. 600.000,-. Referalrabatt, et par år lengre unna til man må ha nye dekk, spart rente med dagens kampanje ++ gjør at det nesten ikke er noen prisforskjell å snakke om. Og da er selvsagt ny bedre enn gammel. Aner meg at "ferdig prutet" pris for disse bilene derfor heller burde ligge rundt 550k..

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Rolf Gjerdsjø

Jeg tok en titt på Finn selv før jeg besluttet å kjøpe helt ny Model S. Det er fryktelig mange eiere der ute som tror de sitter på gull, og priser ALT for høyt. "Jammen jeg betalte jo XXXX kr for den" er da ofte gjennomgangstonen, men det er virkelig ikke ditt problem. Det eneste som betyr noe for deg er prisen kontra alternativet med ny bil. Sikkert mange av disse der ute som er velholdte, men bare ny bil er ny bil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

jkirkebo

Sitat fra: spirrevipp på søndag 06. august 2017, klokken 17:11
Som de andre sier, ny 75D!

Enig, en "no-brainer" med dagens bruktpriser og superrente på nybillån. Ny kommer på 704.600,- så vidt jeg klarer å regne ut. Det er inkl. vinterdekk, AP, soltak og metallic. 100k ekstra for helt ny bil? Som i praksis er mye mindre enn 100k pga. lånerenten? Jepp. Kjør på. Eneste ulempe er ventetiden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arve

Takker for gode svar!

Har lest litt rundt på forumet her de siste ukene, og må si jeg er imponert over vennligheten / hjelpsomheten.  :+1: :+1:

Det ser nesten ut som det går mot ny bil og at det meste av valg begynner å falle på plass. Farge er jo alltid vanskelig. Er rimelig bestemt på at blå ser best ut, men burde jeg gått for noe mer safe som svart eller grå? Kan ikke helt skjønne at noen kan mislike den blå og den er mine øyne da "safe", men smaken er jo som baken.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

mthoring

Blå er fin og bør være nokså safe. Kjøp den fargen du liker best.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arve på mandag 07. august 2017, klokken 15:52
Takker for gode svar!

Har lest litt rundt på forumet her de siste ukene, og må si jeg er imponert over vennligheten / hjelpsomheten.  :+1: :+1:

Det ser nesten ut som det går mot ny bil og at det meste av valg begynner å falle på plass. Farge er jo alltid vanskelig. Er rimelig bestemt på at blå ser best ut, men burde jeg gått for noe mer safe som svart eller grå? Kan ikke helt skjønne at noen kan mislike den blå og den er mine øyne da "safe", men smaken er jo som baken.
En kamerat var akkurat hos meg å spurte seg til råds om han burde kjøpe ny 75D eller brukt 85D. Jeg rådet han til en ny 75D. Han bestilte den blå.

Tror likevel ikke 85D er nede i 550kkr riktig enda. Avhenger av utstyr, spesielt interiørvalg, barneseter er blitt dyrt, dobbeltlader ikke lenger tilgjengelig. Likt mot likt som min 85D (mørke slipstream vs Cyclone felger) koster en ny 75D 834.200kr

Om jeg skulle kjøpt selv i dag hadde valgt stoffseter, standard slipsream og met. lakk. Hadde droppet barneseter og "helt selvkjørende" og da kommer man ut med 753 laken (begge priser før referal rabatt).
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA