Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New rear seats..

Startet av Mjoellnir, søndag 10. september 2017, klokken 11:27

« forrige - neste »

Mjoellnir

Snart kommer konas nye Leaf i hus og den har installert 6,6 kw lader.

Hva trengs for å få utnyttet den? Holder det å installere en egen kurs med 32amp 400v og cee kontakt, eller må vi ha en vegglader også?
Vil denne typen fungere for dette?: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

beklager nybegynnerspørsmålet :) takk for svar.

Trekkoppbil

#1
Du trenger en EVSE i mellom:
Den gir pilotsignal til bilen med beskjed om hvor mange Amps den får trekke, og gjør J1772-pistolen spenningslaus når den ikke har kontakt med bilen.

Når det gjelder valg av kontakt:
3-fase kontakt høres fornuftig ut, hvis du først skal ha elektrikker på plass, og du vil ta høyde for framtidige kjøretøy. Erfaringen min med 3-fasekontakter, er at det kan skalerer dårlig. De fleste biler er enfasebiler, og skal du lade flere av dem på overganger fra 3-fasekontakter, så har du dårlig kontroll på hvilke faser de bruker, og typisk ender alle bilene med å lade fra samme fase. Derfor synes jeg det er greit å legge opp 3 stk enfasekontakter på den samme kursen, på hver sin fase, plassert på 3 biloppstillingsplasser i og utenfor garasjen. Så kan man bruke enfasekontaktene så lenge man ikke har behov for 3-fasekontakta, og man kan lade 3 biler. Ei industrikontakt koster i størrelsesorden 100 kr.
Det er vanskelig å forutse framtidig behov, og man kan vurdere ekstra kurser, kontakter, strekkerør osv.

Når det gjelder spec av kurs:
Overspenningsvern kan beskytte kjøretøy og jordfeilvern beskytter personer mot berøringsfare. Enkelte mener man må ha jordfeilvern av type B, som detekterer dc-komponenter, og det kan være et poeng ved 3-faselading. Jeg forstår ikke helt begrunnelsen for det på enfaselading. En forklaring er at det kreves i norsk standard etter kaos fra en dårlig oversettelse av utenlandsk standarder. En annen forklaring er at mange strømabonnenter har andre typer nett en TN i Norge. På trådene hvor det argumenteres sånn, er også alle enige om at man bør ha B-vern på kurser hvor det er likerettere på 5V og 12V, da de kan lekke dc-komponenter som kan slå ut barn i nabolaget. Du har vel TN nett, og du kan forhøre det med trikkeren.

Når det gjelder valg av EVSE.
Av og til er det ikke så greit å forstå hva de inneholder av sikringsmekanismer som overspenningsvern og jordfeilvern etc.

Har du USA-modell, er det sjanser for at EVSEn som følger med kan justeres opp til 25A, og du kan sette på industristøpsel.

Det finnes stasjonære som er fastmonterte på veggen, og som kan være praktiske å bruke.
Mobile EVSEr kan være rimelige og greie hvis man plasserer dem greit i garasjen. Mange av dem har en tung kladd, så det gjelder å ha vektavlastning.
Det finnes også kladdfrie EVSEr.  Da slipper man problemet med vektavlastning. EVSE kan realiseres på et bittelite kretskort som plasseres inne i pistolen hvor man også har plass til releer etc. Det finnes instruksjoner på nettet om hvordan man lager enn sånn sjølv. Charge-Amps i Sverige blei svært populære av å produsere kladdfrie kabler. Enkelte mener det er umoralskt å ha en kladdfri kabel, i tilfellet det skulle komme ei kløne og lage brudd på kabelen, så bør den være spenningslaus når bilen er ferdig lada, og derfor skal man plassere en kladd 20-30 cm fra veggstøpselet.  På den ene sida har man de som mener det ikke er lov å bryte standarder med tunge kladder, mens andre synes det er uforsvarlig å ha tung vekt på kabelen. Jeg er litt skeptisk til hva slags beskyttelse man har av overspenning og jordfeil i de kladdfrie kabelene. Man må nesten vurdere sjølv åssen man vil sikre seg.

Kabler som har innebygd EVSE, har en prisantydning på ca 40-50USD, og jeg har stort sett sett dem i 10-pakninger. Da kan man ha en bunke med ulike industristøpsler:
http://jiukaicable.en.made-in-china.com/product/HvMnfXeYrdhK/China-Type-1-Portable-EV-Charger-Mode-2-16A-SAE-J1772-Evse-with-Female-Plug-and-Australia-Plug.html
https://www.alibaba.com/product-detail/Dostar-16a-32a-good-performance-ev_60144121367.html?spm=a2700.7724838.2017115.86.d1dsTS
Men jeg aner ikke om disse selgerene selger det de antyder.

elekTrond

Jeg er elektroniker, ikke elektriker. Så nå får jeg nok Griffel og vennene hams på nakken for dette.  :P

Du kan skru opp PWM'en i en gitt EVSE til 50% for slik å be bilen trekke 30A. Hvordan dette gjøres får forbli en annen sak. Men det er lov å lese på menyen sjøl om du lever på diett:
en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling - PWM duty cycle indicating ampere capacity[22]

PWM    SAE continuous    SAE short term
50%    30 A    36 A peak
40%    24 A    30 A peak
30%    18 A    22 A peak
25%    15 A    20 A peak
16%    9.6 A   
10%    6 A

Videre lesning:
'13 Mjau

elekTrond

'13 Mjau

Mjoellnir

Fikk følgende tilbud fra elektrikker
Sitat
Jeg har sett litt igjennom på lademuligheter for din bil. Salto har en stasjon som er 1-fas 32A med maks effekt på 7300W, altså godt innafor.
Den har i tillegg innebygget B-vern, og leveres med 5m ladekabel fast montert i stasjonen.
Jeg kan levere og montere denne for kr 15000.- ink mva ferdig til å plugge inn.
hva syns dere?

Griffel

#5
Sitat fra: Mjoellnir på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:52
Fikk følgende tilbud fra elektrikker
Sitat
Jeg har sett litt igjennom på lademuligheter for din bil. Salto har en stasjon som er 1-fas 32A med maks effekt på 7300W, altså godt innafor.
Den har i tillegg innebygget B-vern, og leveres med 5m ladekabel fast montert i stasjonen.
Jeg kan levere og montere denne for kr 15000.- ink mva ferdig til å plugge inn.
hva syns dere?
En fastmontert ladestasjon som dette er absolutt å foretrekke. Ulempen med fast kabel er at denne passer til Leaf (type 1), men om din neste bil da er en Golf eller annen med europisk standard (type 2) passer ikke kablen. Velg derfor en ladestasjon med type 2 kontakt og bruk type 2 til type 1 kablen som følger med bilen. Siden du har 400V anlegg vil du ha en universal løsning om du velger en trefas 32A ladestasjon med type 2 kontakt.

Egen kurs og Jordfeilbryter type B er et krav i forskriften. Er det plass i sikringsskapet kan den stå der. Er det problematisk kan den stå i ladestasjonen.

Ladestasjonen du selv viser til er sansynligvis det rimligste valget for en slik ladestasjon.

(og siden dette er en EVSE trenger du ikke noe annt enn standard type 2 til type 1 kabel som er en helt passiv kabel, for øvrig er mye av det trekkoppbil skriver ikke forskriftsmessig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mjoellnir

takk for gode råd. jeg ser samme produsent har tilsvarende boks uten integrert kabel som ikke bør koste noe mer i allefall.

Vi går nok for denne løsningen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA