Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradert autopilot. Oppskrytt?

Startet av morpheos, mandag 28. august 2017, klokken 13:52

« forrige - neste »

morpheos

Reiser på langtur nedover Europa med familien i morgen, og lurer på erfaringer med bruk av SC og annen form for lading. Kjører via Kr.Sand => Hirsthals => Tyskland og ned mot Zell am See i Østerrike.

- Lading Hirsthals (SC Hjørring) - hvor mye kø pleier det bli her? Antar det er en del norske TMS/TMX som kommer med båten
- Lading i Tyskland - opplevde en del kø i fjor sommer, særlig i Sverige og Danmark - for det meste norske biler. Hvor utbredt er Tesla i Tyskland?
- Lading utover SC-nettverket - hvor vanlig er det med ladestasjoner i parkeringshus og andre steder? Forståelse for bruk av schuko / andre typer kontakter på hoteller o.l?

Andre ting å tenke på? Har ikke med Chademo - kun type 2 samt rødt/blått adapter. Trenger jeg noe annet?

dissern

Samme opplegget for oss også, gleder meg til å se svar :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Joachim@sancon.no

Vi er i Kroatia nå og kjørte svenskekysten og gedser - rostock. Vår erfaring var at det ikke var kø noen plass, og nesten på alle stopp fikk vi full lade hastighet, dvs begge laderne var ledige.

På hotell er vår erfaring at man ikke får lading. Det går nok mest på kunnskap og de svarer nei fordi det er enkelt. De hotell som har destinasjons lader, er often dobbel pris av hva vi betalte. Vi bruke Hotwire.com for å finne hotell med tilbud når vi skulle finne overnatting på kvelden.

Vi kjørte Øst-Tyskland ned og der var det for det meste østeriske og tyske Tesla på laderne.


Joachim@sancon.no

Slå på Traffic varsling på Nav og ha på lyd. Det sparte oss for noen skikkelige køer på autobahn.

Er mye veiarbeid på autobahn, og venstre feltet er ofte bare 220-250 bredt. Blir noe trangt med Tesla.

smokey

Akkurat kjørt ned til syd-Spania. Ferge fra Larvik kl 0800 og deretter strake veien. Ikke kø på noen SC, mange faktisk alene om å lade. Kom i land i Hirtshals med drøyt 60% på batteriet, holdt i massevis til Randers, mulig kunne gått til Horsens (om denne nå er åpnet). Kjørte over Hannover og Frankfurt am før kom inn i Frankrike via Mulhouse.

Randers full effekt, 4-5 andre biler samtidig.
Rødekro måtte dele lader, men gikk helt greit.
Busdorf kun to andre samtidig som oss.
Bispingen, Rhuden og Malsfeld alene.

Satte opp kjøre/ladeplan på evtripplanner.com før avreise, stemte forbausende bra med kjøre/ladetider o.a.

Kun ladet på SC før hotellet i Granada (som har Tesla-lader).

Anbefaler også å følge trafikken på googlekartet i bilen. Mye veiarbeid på autobahn og tildels mye kø. Når venstrefeltet er 2 meter bredt er det litt i minste laget, men 2,20 går (kan være smalt med bred bil i høyrefeltet samtidig). Ingen problemer med å klare over 1000 km pr dag (2 voksne og barn på 10, 12 og 15).

Utover hotell i Granada regner jeg med å kun bruke SC for lading, men har med UMC m/blått adapter samt type2. Skal via Sveits på hjemvei. Bruk evt ladekart på nettet for å finne ladestasjoner (husker dessverre ikke adresser, men er nevnt i andre tråder).
God tur!
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

morpheos

Takker for svar. Blir nok noe kortere dagsetapper med barn på 4 og 6 i baksetet, men greit å vite. Blir nok ikke siste turen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joachim@sancon.no

Kanskje litt sent siden dere reiser i morgen, men vi la på solfilm på vindu bak før vår tur i fjor sommer. Det angrer vi ikke på. Vel verdt pengene når det blir 30 grader ute og skarp sol.

Jejl

Vi har dekt til bakruta + de 2 små trekantvinduene bakerst med aluminiumsfolie (innvendig) på de to siste Europaturene våre. Kommer nok til å gjøre det i år igjen. Har også klippet til en papplate med alufolie som passer til siderutene bak som ungene bruker når de spiller/ser film.

TeslaSvein63

Ang lading og slikt, er det noen som har kjøpt og har erfaring med bruk av denne portable laderen? Ser jo riktig så bra ut med mange adaptere mm. Er jo knall for de med dobbelader og 22KW muligheter på 32 amp 400V, hvis den er bra.                                                                                       https://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA