Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade raskere på hytta?

Startet av Simen1, lørdag 23. september 2017, klokken 19:31

« forrige - neste »

Simen1

1. Jeg synes schuco 16A 230V er litt i tregeste laget for hjemmelading. Samtidig har jeg ikke lyst til å øke kapasiteten på hovedsikringa for å få noe skikkelig kraftig. Så hva er de vanligste og rimeligste måtene å øke ladehastigheten på hjemme? Inntaket er 3-fas 230V 63A.

2. Jeg hører mange merkelige lyder fra bilen som forbrenningsmtorer sikkert skjuler. Spesielt en tikkelyd/dryppelyd fra foran dashbordet som jeg lurer på om har noen sammenheng med klimaanlegget. Hva kan det være? I tillegg hører jeg to forskjellige summelyder fra bilen noen ganger når den superlader. Kan det ha noe med batterikjølingen å gjøre?

3. Hvordan skifter man batteri i nøkkelen og hvilken type batteri trengs?

4. Jeg har hittil ikke hatt bruk for noe annet enn schuko 16A 230V og superladerne. Er det vanlig å bruke hurtigladere med diverse adaptere eller er det bortkastede penger å kjøpe adapter til f.eks CCS og Chademo?

Edit: Det gjelder en P85 fra sent i 2013 med enkeltlader.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

mthoring

#1
Sitat fra: Simen1 på mandag 31. juli 2017, klokken 23:24
1. Jeg synes schuco 16A 230V er litt i tregeste laget for hjemmelading. Samtidig har jeg ikke lyst til å øke kapasiteten på hovedsikringa for å få noe skikkelig kraftig. Så hva er de vanligste og rimeligste måtene å øke ladehastigheten på hjemme? Inntaket er 3-fas 230V 63A.

4. Jeg har hittil ikke hatt bruk for noe annet enn schuko 16A 230V og superladerne. Er det vanlig å bruke hurtigladere med diverse adaptere eller er det bortkastede penger å kjøpe adapter til f.eks CCS og Chademo?

Edit: Det gjelder en P85 fra sent i 2013.

1. Jeg har bestilt montering av 25A eller 32A 1-fas blå industristikk hjemme, har ikke helt bestemt meg for om det blir 25 eller 32 enda. Da kan man lade opptil 7,3kw. Med 63A hovedsikring så bør det er være mulig å sette inn 32A blå industristikk uten at hovedsikringen går, så lenge man er litt obs. Blå industristikk er rimelig, men man er avhengig av å bruke UMC. Alternativt så kan man kjøpe tesla ladeboks med TOCN rabatt og få omtrent samme ladehastighet men uten bruk av UMC.

4. Jeg har kjøpt Chademo adapter, da det er kjekt å ha som backup der det er langt mellom superladere. Landet skal jo teppebombes med ladestasjoner som har CCS og Chademo. Dette får man også rabatt på via TOCN medlemskap.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

Rolf Gjerdsjø

Det vanligste vil være å sette opp industristikk eller kanskje helst vegglader og større sikring til garasjen, men om du har nok tilgjengelige reserver i inntaket ditt kommer jo helt an på forbruket på resten av boligen.

Vi har også 3x63A 230V inn til huset, og faktisk 3x32A ut til en underfordeling i garasjen. Der har jeg derfor fått satt opp en vegglader (Schneider EVLink) og en egen kurs på 32A - det tilsvarer snaut 7,4 kW. Denne kan også redusere tilgangen til bilen til 16A dersom man trenger mer reserver i huset (det kan vel Teslaen også muligens).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Kvark

Batterier i FOB: PLATTBOJ fra IKEA. Anbefales prismessig. Usikker på om det er CR2032 originalt, men det fungerer i hvert fall utmerket. Se video på youtube hvordan.
S85D

RaBalder

1.

Jeg lader med 10 A. Synes også det er tregt  ::) Og for et par år siden ville jeg gjort hva som helst for å få 32A.

Men nå har jeg innsett at det faktisk er nok for mitt normale behov.
Har jeg behov for noe kjappere en gang iblant kan jeg dra innom en hurtiglader.


16A fyller på omtrent 16km for hver time det lades.
12 timer lading på natten fyller på nesten 200 km.

Hold det opp mot hvor mye som kjøres hver dag.

Ingenting er vel rimeligere enn å innse at det man har idag er tilstrekkelig  ;)

Joachim@sancon.no

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 01. august 2017, klokken 07:35
1.

Jeg lader med 10 A. Synes også det er tregt  ::) Og for et par år siden ville jeg gjort hva som helst for å få 32A.

Men nå har jeg innsett at det faktisk er nok for mitt normale behov.
Har jeg behov for noe kjappere en gang iblant kan jeg dra innom en hurtiglader.


16A fyller på omtrent 16km for hver time det lades.
12 timer lading på natten fyller på nesten 200 km.

Hold det opp mot hvor mye som kjøres hver dag.

Ingenting er vel rimeligere enn å innse at det man har idag er tilstrekkelig  ;)

Når jeg fikk bilen så ladet jeg på 10amp på et gammelt stikk. Etter noen måneder opplevde jeg at plasten hadde smeltet på stikket en morgen da jeg koblet av UMC. Etter det fikk leg lagt ut en 16amp kurs med ett blått 32amp stikk,som passet til blått adapter. Aldri hatt behov for mer en 16 amp.

Nå sover jeg for det meste hjemme hver natt og våkner til alltids full bil, de kveldene/nettene jeg velger å lade. Kjører ca 20000 i året.

JorgenM

Gratulerer med tidenes beste S-modell med den største bagasjeplassen. Du har kjøpt en bil som blir klassiker i fremtiden :)

3: Det er CR2032 ja. Bare å vippe opp lokket på undersiden av fob å sette inn nytt batteri. Byttet på begge mine forrige uke (lokket på den ene satt forøvrig langt bedre enn den andre).

4: ChaDeMo-adapter trenger du neppe. Har selv vært på endel langturer og lading kun på supercharger går helt fint, man må bare planlegge ruten litt før man drar. Ønsker du tryggheten så kan det være kjekk backup dog.

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Muffinman

1. Du skal ha et rimelig spesielt kjøremønster om 16A lading ikke holder i det daglige. Lader du 12 timer daglig har du 19 mil å spise av, så kan du i tillegg "lade deg frampå" i helgene. Blir det knapt og du skal på en uforutsett langtur kan du bruke 15 minutter på en supercharger for å toppe litt. Sannsynligheten er stor for at du passerer en nesten uansett i hvilken retning du skal. Chademo er også plassert tett som hagl etterhvert og kan brukes i et nødsfall. Men ville byttet ut schuko med industristikk om jeg skulle fortsatt å bruke denne kursen. (Med noenlunde jevnt kjøremønster er det ikke noe problem å kjøre 40.000km i året med 10A lading...)

2. Tikkelyder er normalt og er reguleringen til klimaanlegget. Hvis du justerer temperaturen opp eller ned hører du sikkert et knepp eller to. I så fall er det normalt. Summelyder ved lading er todelt: Vannpumpa som du hører når du lader hjemme  eller bilen er påslått. Dette er en veldig lav lyd. Når A/C går og kjøler kupeen vil du høre en kraftigere summelyd. Dette er kompressoren. Den samme kompressoren starter for å kjøle batteriet når den "ordinære" kjølingen ikke klarer å holde temperaturen nede under lading. Det høres godt. Når temperaturen stiger til høye verdier går kompressoren til maks pådrag, hjørnespjeldene åpner og viftene går i 100%. Da snakker vi støy :)  I tillegg kan man føle vibrasjoner i rattet.

3. Batteriet er veldig enkelt å skifte, vipp løs dekselet som ser avtagbart ut så finner du ut av det.

4. Adapter til CCS finnes ikke. Chademo er en god forsikring å ha selv om man ikke tenker å bruke det i det daglige. Det finnes fremdeles mange hull i superladenettverket hvor man må kjøre omveier for å komme fram - med mindre man har mulighet for å bruke chademo. Kjøp adapter gjennom TOCN med 35% rabatt.  Se også behovet for chademo i sammenheng med punkt 1.

Simen1

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:21Blir det knapt og du skal på en uforutsett langtur kan du bruke 15 minutter på en supercharger for å toppe litt.
Det er uforutsett kjøring på dager med lite lading som er problemet. Hjemmefra til nærmeste superlader er det 123 km og nesten to timer kjøring (mange 50 og 60-soner). Derfor fungerer forslaget dårlig hos meg.

Jeg lader 13A på en 16A kurs for å redusere faren for overoppheting. Skjøtekabelen min er også bare maks 3000W (13A) utrullet. Jeg ser mest for meg å legge opp en rød eller blå industriplugg på husveggen der jeg parkerer. Helst 3-fase. Lurer litt på om det er like greit å kjøpe en ferdig vegglader i stedet for å kjøpe en AC+CD jordfeilautomat til sikringsskapet + kabel med kladd og rød kontakt? Prismessig er vel ikke vegglader så veldig mye dyrere?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Ladespesialisten har vel en boks til om lag 6k med innebygget b-vern om jeg ikke husker feil. Skjøtekabel og schuko er uansett ikke en permanent løsning. Men hvor langt er det til nærmeste chademoladere? Et adapter til 3-4k er en god løsning om du er nødt til å toppe opp et par ganger i året, mindre god om det skjer ofte. Men man får økt fleksibilitet på tur på kjøpet da.


ToWalkOrDrive

1. Jeg har 63A og fikk installert en 32A Industristikk av den lokale elektriker som og la opp en feit kabel for "fremtidig bruk" fra sikringsskapet. Jeg trengte egentlig ikke 32A men synes det er en stor forbedring, sånn at det alltid er fullt om morgenen selv om jeg har vært på langtur, eller har drøyet ladingen flere dager. Blr litt mef som en bensinbil - trengef ikke lade så ofte. Jeg nedjusterer som regel effekten til 25A på skjermen i bilen, men hovedsikringen har aldri gått når den har stått på 32A heller. Tror det er 2-fas til huset (gamle greier). Lader med medfølgende UMC kabel og blått adapter. Synes det ville vært litt råflott å brukt mange tusen på ladestasjon når jeg ikke lader mer enn 2-3 ganger i uken.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

daktari

#11
De spesialiserte elbil-butikkene har 2-300,- i besparelse ved å velge jordfeilbryter B inkl i ladestasjonen. Hvis du derimot får tak i TOCNs tilbud på Tesla veggboks så sparer du mer.

PS. Jeg var redd for å bli frastjålet UMC og byttet till vegglader. Skal aldri tilbake til vanlig bil, så langsiktig investering. Valgte laang kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA