Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Køreproblemer i Saxo

Startet av Yagi, mandag 04. april 2011, klokken 05:57

« forrige - neste »

Yagi

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

hens

#1
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

White Zombie har i mange år kjørt på et konsept som John Wayland kaller for "Siamese" motors. 2 likestrømsmotorer er mekanisk koblet sammen som en enhet, men elektrisk kan de 2 motorene kobles i serie eller parallell. Man oppnår da et elektrisk gearsystem. Motorene er koblet direkte på bakaksling uten annen gearutveksling enn denne.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på fredag 11. mars 2011, klokken 00:10
White Zombie har i mange år kjørt på et konsept som John Wayland kaller for "Siamese" motors. 2 likestrømsmotorer er mekanisk koblet sammen som en enhet, men elektrisk kan de 2 motorene kobles i serie eller parallell. Man oppnår da et elektrisk gearsystem. Motorene er koblet direkte på bakaksling uten annen gearutveksling enn denne.

Denne koblingen er også ganske vanlig på eldre jernbanemateriell som typisk har to seriekommutatormotorer i hver boggi.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Våre gamle ubåter av Kobben-klassen hadde også to motorer på en aksling som kunne kobles i serie eller paralell.
Det som var litt spesielt var at motorene var viklet rundt samme anker, så det så ut som en motor....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

#5
Det er en diskusjon rundt dette på Jack Rickards TV serie EV-TV denne uken. http://web.me.com/mjrickard/4. Mars  Kommer en ny en i dag.  Han har en test rigg på benken, en slags evighetsmaskin. Man bytte mellom Parallel og Serie etter behovet for mer eller mindre torque. Serie kobling gir mer torque for raskere aks.

Programmet er langt og det anbefales at man bruker slider til å bla raskere gjennom. Etter 1time 7 minutter begynner diskusjonen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: *EL* på torsdag 10. mars 2011, klokken 21:51
Ser ut som den er litt vanskelig å håndtere denne her:
http://jp.dk/jptv/nyheder_forbrug/biler/article2363265.ece
Man ser tydelig hva som skjer med retningsstabiliteten når bilen heves bak, det har ingen ting med elektromotoren å gjøre. Caster-vinkelen blir mindre - eller kanskje til og med negativ.

Bredere hjul som bygger mer utover enn innover og som har større diameter enn originalt gjør at bilen blir vanskeligere å kjøre rett frem med. Tung på rattet når man retter opp, lett på rattet når man svinger - stikk motsatt av hva det er originalt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA