Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil en Model S kunne parkeres her?

Startet av Skrufzi, tirsdag 19. september 2017, klokken 11:02

« forrige - neste »

Skrufzi

Hei alle sammen! Første gang jeg er på elbilforum, er ikke helt sikker på om innlegget er satt under riktig emne men prøver meg allikevel.

Jeg og kona, begge fra Oslo, tenker nå på å kjøpe oss en elbil. Pr dags dato kjører vi en VW Golf 2012-mod som duger, og vi har hørt mye at det er store besparelser når det gjelder elbiler.   Vi har planer om barn snart og etter å ha prøvekjørt Ioniqen fant vi raskt ut at bilen har plass til, ihvertfall et barn om ikke to, og bagasjen som medfølger.Da falt valget på denne.
Jeg kjører til jobb hver dag t/r 40 km og en gang i måneden tar vi oss en tur til Sverige t/r 300km( da Svinesund) og en gang til Arendal( en vei 250 km) for å besøke familie. Per dags dato har vi garasjeplass i borettslaget, der fire garasjerplasser deler på 16A. Borettslaget sier at det ikke går å lade elbil siden kursen kommer til å gå.

Det jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med er følgende:

1) Hvordan er rekkevidden på vinterstid? Klarer jeg å kjøre til og fra jobb uten å måtte lade?
2) Hvor mye faller batteriet over natta på vinterstid, hvis man ikke lader da? fra 100% --> 50% eller?
3) Jeg vet at jeg må stoppe og lade bilen på vei til Arendal, blir sikkert hurtiglading. Men hvor mye tid tar hurtiglading om vinteren? Er det fremdeles 30 min?
4) Lønner det seg for meg å kjøpe en elbil i.o.m at jeg ikke har mulighet pr.dags dato å lade den hjemme. Blir det uansett billigere for meg å lade den på ladestasjoner?

Mange spørsmål fra en som ikke har så stor peiling på elbil! Hjelp og råd settes stor pris på :)



Vesel

#1
1) Rekkevidden vil nok reduseres helt ned mot 130-150 km, avhengig av hvor kaldt det er. Det vil derfor ikke være noe problem å komme til og fra jobben din med denne, selv etter mange år med gradvis svekkelse av batteriet.
2) Jeg vet egentlig ikke, men jeg må si jeg tviler på at et batteri kan svekkes mer enn et par prosent over ei natt bare. Har aldri hørt at dette har vært noe problem for noen ihvertfall.
3) Det tar lengre tid å lade jo kaldere det er ut. Tror jeg brukte ca 45 min på å lade Ioniqen fra 10-80% i vinter, da det var kanskje 6 plussgrader ute.
4) Jeg gjorde en grov regning på det en gang, og dersom man bare lader bilen på hurtigladere blir det ikke særlig  dyrere enn om man bare fylte på en dieselbil. På den annen side vil man heller ikke spare noe siden hurtigladerprisene er forholdsvis høye. De ligger nemlig tett opp mot drivstoffprisene. Sparinga gjør man ved å lade hjemme.

Jeg har bare prøvekjørt denne bilen over ei helg, så er ingen ekspert, men håper jeg ihvertfall har gitt deg en pekepinn.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

moby666

1. Hadde ikke rekkevidde under 15 mil nå i vinter. Kjørte flere ganger til hytta (16 mil) uten problemer også ved -20 og ca 800 høydemeter.

2. Batteri taper så si ingenting på en natt. 4 uker tapte jeg 2% nå i sommer.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

1) Har ikke klart å få bilen under 170km rekkevidde om vinteren hittil, sparer ikke på noe av varme, så du har mye å gå på.
2) Taper ingenting på en natt.
3) Du må jo ikke lade fullt heller, om sommeren kan du nok klare hele lengden til Arendal uten å lade hvis du kjører pent, om vinteren topper du på så mange prosent som du trenger. 10 minutter holder nok i lange baner.
4) Min erfaring er at selv med hurtiglading, så lenge det er Grønn kontakt eller Fortum, så blir drivstoffprisen fortsatt ca halvparten av en dieselbil. 50% tar deg minst 100km, og tar 13-16 minutter, eller 30-40 kroner. Får maks ca 3 liter diesel for det.

Men du kan jo også stille laderen i Ioniq til å trekke bare 6A, får du ikke lov til det heller? Går jo tregt, men du vil klare å dekke inn jobbkjøringen din uten problem.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

EV85

Er det ikke ganske lang leveringstid nå på Ioniq?

Det største minuset jeg har med bilen er hvor lav takhøyden er i baksetet. Går fint med unger, men jeg liker selv å kunne ha med voksne uten at de må sitte og se i gulvet.

Karl-Wilhelm

Sitter helt ok i baksetet i en Ioniq, er 183 høy.

Siden den er vanskelig å få tak i ny er finn et alternativ.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

moby666

Sitat fra: EV85 på fredag 28. juli 2017, klokken 07:06
Er det ikke ganske lang leveringstid nå på Ioniq?

Det største minuset jeg har med bilen er hvor lav takhøyden er i baksetet. Går fint med unger, men jeg liker selv å kunne ha med voksne uten at de må sitte og se i gulvet.

Uten soltak er baksetet i IONIQ ca samme som TMS.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Skrufzi

#7
Hei!
Tusen takk for gode svar, må si at det er svært godt å få råd og tips fra folk som har kjennskap til el-biler fra før!

Snakket med forhandler idag og han sa at jeg kan få bilen levert iløpet av 3-5 mnd. De hadde metallic svart inne med alt utstyr inkludert.
Når jeg da sa at jeg ikke har lademulighet hjemme sa han at han kunne gi meg en ladebrikke som fungerer på Fortum og Grønn kontakt, med varighet i 3 år, som jeg kunne lade helt gratis med. Dvs da at jeg får lade gratis i 3 år. Dette var han villig til å skrive i kontrakten også slik at det ikke skulle komme til uenighet ang dette.
Dette forandrer jo en god del ting ang det økonomiske.

Moby666: Stusset litt på høyden selv i Ioniqen med soltak, men jeg, med mine 185, fikk fint med plass. Hovedsakelig så blir det nok ungen/e som kommer til å sitte bak slik at dette fremstiller ikke noen hindring.
Stoler på deg når det gjelder kjørelengde på vinter. Jeg tenker også at man må venne seg til å kjøre el-bil og får man teken og forandrer kjørestil,  så kan man kjøre bedre og mer økonomisk.

Crown: Takk for gode svar! Jeg spurte garasjeeier om jeg kunne få til det ( lade med 6A) og da sa han at han skulle sjekke med de andre i styret. En mulig løsning er nok å installere en strømmåler i garasjen der jeg betaler for det jeg bruker. Dette skulle de sjekke. Som nevnt ovenfor så er det kanskje ikke behov for dette nå siden jeg fikk muligheten av selger til å få en ladebrikke og lade gratis i 3 år.

Vesel: Takk for svar! Tok svarene dine til selger og han sier det samme. 150 km ca rekkevidde om vinter og 30-45 min 0-80% ladetid om vinter. Han sa også at hvis jeg skulle kjøre Oslo -Kr.Sand f.eks og må stoppe etter 150 km for å lade så er det slik at jeg har noen % på batteriet fremdeles. Det må tas i betrakting siden det tar 45 min ca fra 0%-80%, kortere tid fra 20% - 80%.. En 30 min hurtiglading om vinteren tenker jeg det blir.

Ellers er jeg ganske så optimistisk angående bilen. Alle biler har sine positive og sine negative sider. Hovedkriteriet vårt var å finne en bil til 300k som hadde nokså stort bagasjerom. Dette ser Ioniqen ut til å være. Fin på innsiden er den også, selv om E-golfen faller bedre i smak. Jeg ble positivt overrasket over at det ikke var så mye hard plast i interiøret, dette er, i mine øyne, et stort pluss.

Hva slags inntrykk har dere av bilen? Er det noen ting dere liker/misliker?

Igjen, takk for gode svar.





Rottert

3 år med gratis hurtiglading var bra deal da. Kanskje de finner ei løsning på borettslaget ditt iløpet av de 3 årene også. Kommer sikkert bare fler og fler naboer som ønsker mulighet for lading framover.

Jeg har ikke den bilen selv, men er sikker på at du vil angre på bare en ting. At du ikke kjøpte den tidligere :)
2014 Nissan Leaf Tekna

Skrufzi

Hei!

Ja, det tenker jeg også:).  Iløpet av 3 år har nok en del flere elbil i borettslaget slik at de blir nødt til å tilrettelegge for dette.

Haha, vi får se. Ioniqen er desidert den beste bilen jeg har prøvekjørt hittil, har prøvd alle elbiler bortsett fra Teslaene. De er litt over min prisklasse også da..
Det er noe med det man leser i aviser hver dag : " Nye elbiler på vei" , " Er det smart å kjøpe elbil nå"..  Man blir litt i tvil om man skal vente på det nye som kommer og evt kjøpe senere. Men slik er det med mobiler også ( dog kanskje ikke si samme prisklasse men..)
Det kommer alltid til å komme noe nytt og bedre etterhvert men jeg orker ikke vente lengre så tenker jeg slår til på denne :)

Luftventil

Sitat fra: Skrufzi på fredag 28. juli 2017, klokken 21:12
Hei!

Ja, det tenker jeg også:).  Iløpet av 3 år har nok en del flere elbil i borettslaget slik at de blir nødt til å tilrettelegge for dette.

Haha, vi får se. Ioniqen er desidert den beste bilen jeg har prøvekjørt hittil, har prøvd alle elbiler bortsett fra Teslaene. De er litt over min prisklasse også da..
Det er noe med det man leser i aviser hver dag : " Nye elbiler på vei" , " Er det smart å kjøpe elbil nå"..  Man blir litt i tvil om man skal vente på det nye som kommer og evt kjøpe senere. Men slik er det med mobiler også ( dog kanskje ikke si samme prisklasse men..)
Det kommer alltid til å komme noe nytt og bedre etterhvert men jeg orker ikke vente lengre så tenker jeg slår til på denne :)

Du kommer garantert til å bli fornøyd. Alle jeg kjenner med elbil angrer på at de ikke kjøpte tidligere.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Burger

2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA