Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Baklys eUp 2013/14

Startet av snoemann, fredag 15. september 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

snoemann

Da ser det ut til at det er relativt sikkert at Tesla Model 3 kommer med 48 A lader i bilen.

Hva er gode alternativ å legge opp av strøm / hva slags ladebokser er det som er ålreite å benytte seg av her i Norge med tanke på dette?

http://insideevs.com/tesla-model-3-to-come-with-48-amp-onboard-charger/
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

jlan

#1
48 A lader er nok bare for USA. De har ikke samme trefase system som oss, ihvertfall ikke i vanlige hus (https://en.wikipedia.org/wiki/Split-phase_electric_power).  Model X har 48A eller 72A i USA. Det er altså 48A*240V=11.5 kW. Det betyr antagelig at den kommer med den  vanlige 11 kW laderen i Norge. 

Se ellers denne tråden, under "enkeltlader":
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.msg501802.html#msg501802
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

sjokomelk

I Model S og X bruker de samme lader overalt i verden nå.
Den kan trekke 3x24A på 3-fas 230/400V. I USA (og andre land med 120/240V) parallellkobles de tre fasene så den trekker totalt 72A på én fase. Dette er vel og merke hvis man har den oppgraderte laderen. (Som jeg nå tror er standard i alle nye biler?)
I "uoppgradert" tilstand kan den trekke 3x16A eller 1x48A.
Vi får håpe de bruker samme lader i både S, X og 3.  :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

jlan

Mener du at det blir mulig å lade med 230V 48A enfase i norsk IT nett? Jeg trodde det var en begrensning på 32A et eller annet sted.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

sjokomelk

Sitat fra: jlan på mandag 24. juli 2017, klokken 19:06
Mener du at det blir mulig å lade med 230V 48A enfase i norsk IT nett? Jeg trodde det var en begrensning på 32A et eller annet sted.
Ikke i Norge nei. Kablingen fra ladeporten til laderen er forskjellig fra US og Europa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

OleJA

Sitat fra: jlan på mandag 24. juli 2017, klokken 19:06
Mener du at det blir mulig å lade med 230V 48A enfase i norsk IT nett? Jeg trodde det var en begrensning på 32A et eller annet sted.
Det er nok teknisk mulig, men neppe med standard adaptere levert med bilen. Min Model S har feks blitt ladet med 60A enfase på servicesenteret vhja. en overgang fra Roadster ladekabel. Med standard Model S ladeutstyr får en kun maks 32A enfase.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA