Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av signal, tirsdag 02. mai 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

Sele


doldis1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. april 2017, klokken 20:06
Sitat fra: doldis1 på onsdag 05. april 2017, klokken 16:59
Den eneste grunnen til disse totalt unødvendige sensorenes eksistens, er at bilbransjen lobber uvitende
politikere med fraser om miljø og traffikksikkerhet.. Som vanlig tar politikerne agnet og sender regningen
til oss bileiere mens bilbransjen gnir seg i hendene ...

Tja, vi er mange som ser verdien av dekktrykksensorer. De har reddet meg fra å ødelegge dekk 2 ganger hittil.

Joa, dere mange må gjerne ha dekktrykksensorer i hjulene men jeg klarer meg godt uten .....i likhet med
mange andre fordyrende duppeditter bilbransjen har kommet opp med i det siste, klarer jeg fint å avgjøre
selv om dette er noe jeg trenger eller ikke ...

Myrvang

Sitat fra: sylwester på onsdag 05. april 2017, klokken 20:26
Men blir det mangellapp på bilen på vinterstid hvis man blir stoppa med en bil registrert etter 2014 uten TPMS?

Klarer ikke å se for meg at dette er noe som blir sjekket ved en kontroll langs veien?

Sover forstsatt godt om natten. (bortsett fra at jeg jobber nattevakt...)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

doldis1

 
SitatSover forstsatt godt om natten. (bortsett fra at jeg jobber nattevakt...)

Personlig ville jeg byttet ut "at" med "når" da  ;D 
Saken er vel den at moderne biler minner mye om spillekasinoer, med en liten forskjell, huset vinner alltid !

Hver gang en ny lampe lyser opp i dashbordet kommer et "pling" hvilket betyr huset vant igjen, få bilen
inn på merkeverksted og bytt en ny unødig dingst, gjerne til en 3-4 tusen !

Tidligere var det ikke alltid så farlig, men på den siste oppdaterte EU kontrollen, klarte bilbransjen å få
igjennom at lysende varsellamper i dash var 2er feil, uansett hvor uviktig det var...
Selvsagt et sjakktrekk av de som gir klingende mynt i kassa ..

Så kan man jo spørre seg om hvorfor en sikkerhetdetalj som bremsevæskas kokepunkt IKKE blir sjekket på
EU kontroll?
Jo grunnen til det, og følg med nå!, grunnen er at hvis det blir gjort, vil bløffen om hyppig, nødvendig bremsevæskebytte bli avslørt!
Bransjen tjener mer på å innlemme bremsevæskebytte i servicer enn å få kontroll av den som punkt på EU kontrollen !
Det gjelder ikke alle, men skulle jeg karakterisert bilbransjen som sådan, er vel "pill råtten" det første som
slår meg ......

Jeg har svart tape i garagen så dekktrykksensorene kan de trykke oppi en plass der sola aldri skinner ...



Sele

Man kan jo lure på hvem som har mest troverdighet av bilprodusentene og de som setter svart tape over varsel lampene..

Kjell Leaf

Må det være sensor i dekkene, eller er det godkjent med systemet som bruker abs sensorene hjulomkretsen når man kjører, slik BMW har gjort ( i alle fall på min 2004 modell) ? Syns det er greit, ingen ekstra sensorer, og det fungerer det også, selv om dette systemet ikke kan måle når bilen står stille.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sele

 Den nye TPMS-teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på. Dette gir bedre og raskere informasjon til føreren.

ABS teknologien er et mye tregere system som nok ikke er holdbart etter de nye reglene fra 1. November 2014.

kaiat

Jeg ser at Volkswagen tilbyr dekktrykkkontroll med direkte måler som ekstrautstyr, så ABS-systemet er nok gangbar teknologi ennå.

Oddaa

Sitat fra: Sele på torsdag 06. april 2017, klokken 18:18
Den nye TPMS-teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på. Dette gir bedre og raskere informasjon til føreren.

ABS teknologien er et mye tregere system som nok ikke er holdbart etter de nye reglene fra 1. November 2014.
Å joda, indirekte måling (ABS) er fullt lovlig fortsatt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Sele

Flott! Da er problemet for alle som hater sensorer i dekk løst. Kjøp biler hvor TPMS er basert på ABS-ring så slipper man og tape over varsellys.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på torsdag 06. april 2017, klokken 22:22
Flott! Da er problemet for alle som hater sensorer i dekk løst. Kjøp biler hvor TPMS er basert på ABS-ring så slipper man og tape over varsellys.

Inntil ABS-sensoren tar kvelden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bondeknøl

Sitat fra: Sele på lørdag 01. april 2017, klokken 19:31
Jeg har bare opplyst om at dette må være ok på PKK hva slags ordninger folk som kjøper biler til flere hundretusen men ikke tar seg råd til noen sensorer gjør er for meg revnende likegyldig.
Når vi kjøper en Leaf til flere hundretusener så er det bla for å ha en billig bil i bruk og service. Dyreste servicedeler er det vel pollenfilteret som er, men nå viser det seg å være disse dekksensorene.
Hvorfor skal vi ta oss råd til å kjøpe 8 nye dekktykksensorer til 8000 hver fjerde år? I tillegg må vel disse programmeres til bilen og det koster også.
I tillegg må vi passe på og få hjulene på rett sted for å få sensorene fornøyde.

Tenk så mye enklere og billigere det hadde vært om Nissan kunne brukt ABS-sensorene til denne jobben!
Jeg synes at å betale 8000 hvert fjerde år for disse sensorene er tull selv om jeg ga flere hundretusen for bilen.

Sele

Som sagt ved en PKK må slikt være i orden hvordan man ønsker og løse dette får være opp til hver enkel. Når det gjelder service deler så kommer du nok til og bli overrasket hvis du går i den tro at pollenfilteret er det dyreste.

Sele

Fantastisk seriøs forhandler som gir deg vinterdekk uten sensorer. Kanskje en ide og ta en prat med de?

Trekkoppbil

#44
Kortversjon:
Kjøp 4 mx-sensorer for 100usd og maxitpms pad til 50usd. https://www.aliexpress.com/item/Original-Autel-Autel-MaxiTPMS-PAD-Tire-Programmer-4pcs-MX-Sensor-433MHz-315MHZ-Sensor-Tyre-Programming-Auto/32820058045.html
Les av IDene du har på sommerhjula, med Leaf Spy Pro eller USB-PADen. Programmer de samme IDene inn på de nye sensorene, og be dekkverkstedet montere dem i vinterhjula.

Langversjon:
Personlig synes jeg det er bra at det er tpms på nye biler, da det har sine fordeler. Men det har sine ulemper seinere, og det er tragisk om det er krav om det på bruktbiler. Tpms er hovedsakelig brukt i land hvor det er vanlig å kjøre på helårsdekk, og det kan virke som man tar det for gitt at bilen bruker helårsdekk. Etter det jeg har forstått, så husker Leafen kun ett sett med hjul. Man kan programmere om bilen med spesialutstyr ved hvert sesongskifte, eller man kan klone tpms'ene med ettermarkedssensorer. Kjører man hele året med samme dekk, er det håp om at dekka slites før batteria går tomme. Går batteria tomme før dekka er utslitt, er det tragisk om krav til tpms på bruktbiler. Dersom Norge i motsetning til andre land, vil kreve tpms på bruktbiler, må vi forberede oss på at flere og flere vil ønske helårsdekk velkommen.

Det kan være tidkrevende å sette seg inn i åssen tpms fungerer. For å gjøre det enkelt:

  • USA-Leafer bruker tpms på 315MHz
  • Eldre europeiske Leaf støtter ikke tpms.
  • Nyere euorpeiske Leafer bruker tpms på 433MHz. Trur jeg.
Hvis man skal klone tpms, trenger man programmerbare sensorer. Bilen må pares til hjula:

  • Bilen må kjenne til ID'ene til sensorene. Bilen kan programmeres med tpms-verktøy. Den kan også programmeres med  utstyr som Leaf Spy Pro eller enklere, og manuelle rutiner, men det er mye jobb.
  • Har du programmerbare sensorer, kan du programmere dem i stedet for bilen.
Autel MX-sensorer er ganske vanlige å bruke.

  • MX-sensorer kan du kjøpe på EBay. Jeg har sett 8-pakkning til ca 200usd med frakt fra usa. Moms i tillegg. 11. november kan det være billigere å kjøpe fra Aliexpress.
  • Har du en windowspc som du tør å legge inn luguber programvare på, kan du bruke et USB-verktøy til 50usd for å programmere MX-sensorer, og lese av sensorer:  Autel MaxiTPMS PAD som du finner på Ebay og Aliexpress. Dvs at kloning kan skje med enkelt utstyr: Du kan lese av IDene fra bilen med Leaf Spy Pro, og du kan programmere de samme IDene inn i vinterhjula med MaxiTPMS PAD.
  • På Ebay og Amazon kan du være heldig å finne pakkeløsinger med sensorer og håndverktøy, så det behøver ikke å koste stort ekstra å kjøpe seg et skikkelig håndverktøy. MaxiTPMS kit i ulike varianter kan være greie å kjøpe på USA-turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA