Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av Heimdal-eGolf, torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

Heimdal-eGolf

Selv har jeg en 2015 eGolf og er veldig godt fornøyd med den. FL har fått god rekkevidde og flere nye features, så det er en svært godt og attraktiv bil sammenlignet med alternativene.
Når man sjekker statistikken over registeringer så finner man at det kom ca 250 nye eGolf på veien fra nov-16 til mar-17. Deretter økte det til drygt 400 i apr og mai, og nesten 900 i Jun. I juli falt det til 153 og kun 66 så langt i august. Dette er jo vesentlig mindre enn det som var solgt pr mnd før FL. Hva skyldes dette? Er det produksjonsstopp eller er bilen for dyr?
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

nien

Det er nok ikke E-Golf på lager i Norge - da er det rimelig og anta at alt som VW fabrikken har klart å bygge for Norge, er solgt i Norge.
Da blir nok registreringsstatistikken noe anderledes neste måned ! :-)


Erlingni

Dette skyldes nok leveringsproblemer. ja.
Jeg bestilte forrige uke, og fikk ikke estimert levering før uke 1 2018 altså 5 måneder. Jeg bestilte da uten dynamiske baklys, for da hadde det tatt ytterligere ett par mnd. ekstra.
Og det kan jo fort ta enda lenger tid enn det estimerte, ut i fra "utvidet kvalitetskontroll" etc. som det skrives om i forumet her :o

Hyperstress

Utfordringer med leveranser av nok batterier, eller deler til batteriet, iflg selger.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mobileum

Ifølge tyske fora, var det en softwareoppdatering som skal gjøres. Uheldigvis falt visstnok dette sammen med fabrikkens fellesferie, og noen tusen e-Golf ble derfor stående. Fellesferien er over, og nå er bilene på vei ut :).

Erlingni

Sitat fra: Mobileum på torsdag 10. august 2017, klokken 12:37
Ifølge tyske fora, var det en softwareoppdatering som skal gjøres. Uheldigvis falt visstnok dette sammen med fabrikkens fellesferie, og noen tusen e-Golf ble derfor stående. Fellesferien er over, og nå er bilene på vei ut :).
Vel og bra, men fortsatt er det 5 mnd+ levering på nye bestillinger nå et halvt år etter lansering. Jeg ble fortalt av selger at det bl.a. var active info display som forsinket (den var jeg ikke villig til å droppe), så det er nok kombinasjonen av flere ting som slår inn på leveringstid.
Når det er sagt har jeg inntrykk at leveringstid er en generell utfordring på de fleste el-biler om dagen. Så dette er neppe en VW spesifikk problemstilling (derfor bestilte jeg også E-Golf, uansett).

1Ampera

Bilen er overpriset og har en importør/ forhandlernett som ikke tar kunder på alvor( dette gjelder ikke forhandlere som ikke er eid av importør). Møllers motto er , hør ikke på kunden, skal du ha bil så må du betale hva vi forlanger. Bilen får du, men du må bare vente.

Hvis du tar prisen på E golf og rekkevidde, sammenlignet med andre så skulle denne bil ikke kostet mer en ca kr. 200.000.- Har tatt og sammenlignet med hva jeg betalte for min bil. Pris bil 335000 / 520 km = 644 kr. pr km.

Det er nok enkelte her på forumet som ikke definere Opel som bil, men jeg har nå hatt min Ampera-e siden mai. Bilen har fungert helt perfekt. Angrer ikke en dag på valget.
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Hyperstress

Jeg skulle hatt bilen i mai/juni, så det er nok mer enn 3 ukers fellesferie og SW oppdatering som er årsaken her.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Erlingni

Sitat fra: HelTek på torsdag 10. august 2017, klokken 13:57
Det er nok enkelte her på forumet som ikke definere Opel som bil, men jeg har nå hatt min Ampera-e siden mai. Bilen har fungert helt perfekt. Angrer ikke en dag på valget.
Opelen er en fin bil! Men for oss dødelige som ikke ligger i telt utenfor forhandleren for å "få lov" til å kjøpe bil, er ventetiden på nybiler nå helt hinsides på Amera-e (etter min mening). Opel får mine 5 mnd. leveringstid hos Møller til å virke som barnemat!

TM

#9
Sitat fra: HelTek på torsdag 10. august 2017, klokken 13:57
Bilen er overpriset og har en importør/ forhandlernett som ikke tar kunder på alvor( dette gjelder ikke forhandlere som ikke er eid av importør). Møllers motto er , hør ikke på kunden, skal du ha bil så må du betale hva vi forlanger. Bilen får du, men du må bare vente.

Hvis du tar prisen på E golf og rekkevidde, sammenlignet med andre så skulle denne bil ikke kostet mer en ca kr. 200.000.- Har tatt og sammenlignet med hva jeg betalte for min bil. Pris bil 335000 / 520 km = 644 kr. pr km.

Det er nok enkelte her på forumet som ikke definere Opel som bil, men jeg har nå hatt min Ampera-e siden mai. Bilen har fungert helt perfekt. Angrer ikke en dag på valget.
Det er ingen som bestrider at Ampera-e har lengst rekkevidde av alle elbiler i prisklasse 300K, men den er jo dårligere på alt annet. Derfor kom den langt ned på listen i Auto Motor & Sport sin elbiltest der nye e-Golf var klar vinner. Alt annet enn batteriet er dårligere på Ampera-e enn på e-Golf...Seter, Lys, klimanlegg, multimedia, kjøreegenskaper, førerassistanse-løsninger, komfort,støynivå,materialkvalitet,byggekvalitet...osv. Men for de som trenger rekkevidden og er villig til å ofre en del på kvaliteten, så er Ampera-e et godt valg  ;)

Forøvrig er vel overskriften moden for å revideres. e-Golf bestilles i bøtter og spann, men de har holdt tilbake levering av bilene siden uke 24 på grunn av leveringsproblemer hos en underleverandør.

geear

Sitat fra: HelTek på torsdag 10. august 2017, klokken 13:57
Bilen er overpriset og har en importør/ forhandlernett som ikke tar kunder på alvor( dette gjelder ikke forhandlere som ikke er eid av importør). Møllers motto er , hør ikke på kunden, skal du ha bil så må du betale hva vi forlanger. Bilen får du, men du må bare vente.

Hvis du tar prisen på E golf og rekkevidde, sammenlignet med andre så skulle denne bil ikke kostet mer en ca kr. 200.000.- Har tatt og sammenlignet med hva jeg betalte for min bil. Pris bil 335000 / 520 km = 644 kr. pr km.

Det er nok enkelte her på forumet som ikke definere Opel som bil, men jeg har nå hatt min Ampera-e siden mai. Bilen har fungert helt perfekt. Angrer ikke en dag på valget.
Jeg har INGENTING til overs for Møller, men herregud, sende Ampera-E opp som et bedre alternativ blir for dumt. Dn brøkdel av de som har bestilt har fått bilen sin, videre oppfølging og salg - og eksistensen til bilen, er usikkert. Forhandlerne fremstår som helt håpløse på informasjonsflyten. I tillegg er jo overhodet ikke rekkevidde alt som bestemmer kvaliteten eller prisen på en bil. Batteripakken er ikke hele prisen på en bil.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA