Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen

Startet av nemo, mandag 04. september 2017, klokken 14:23

« forrige - neste »

nemo

Vurderer å kjøpe en X

Ifb. vurdering av 75D vs. 100D - delta er ca. 140 000 kr.

- Hvor stor rolle spiller 148KM ekstra ( tenker type bilferie Europa )?
- Utover raskerer akselerasjon ... har 100D andre fordeler?

Erfaringer med SUV telt? ( anbefalinger på modell som funker med X )

Erfaring med Nødlader? ( ved flatt bat. osv.  )

Hvor presis er estimert levering på tesla.no?








turfsurf

Mener noen brukte heimplanet sitt telt for q5: http://www.heimplanet.com/project/audi-x-heimplanet-cabins/.

Kjørte i helgen 1700km med X100, og den store forskjellen på 100D og 75D er når du kjører mellom superladere. For selv om forskjellen mellom 100 og 75 i utgangspunktet virker liten, så er den i realiteten mye større. For det første vil man ha litt igjen på batteriet når man kommer frem, kanskje 10kWh. Gitt at 100 har 98 og 75 har 72kWh tilgjengelig i utgangspunktet, så er nå etter fremkomst forskjellen 88 og 62. Kjører man i 130-150km/t på Autobahn så er forbruket fort opp mot 300kWh. Dvs at for å komme 20 mil mellom SC må man lade 60kWh. Det betyr i praksis enten topplading (tar alt for lang tid), kjøre saktere, eller ha null buffer. I helgen ladet jeg 70kWh på X100 på 41 minutt. I tillegg er det de få strekkene hvor det faktisk er for langt mellom SuC for X75D, i helgen skal jeg kjøre 35 mil bl.a over Grossglockner og ned til Garda. Med X75 hadde jeg måttet velge en annen rute, lusekjørt eller funnet ut av italienske ladenettverk.

Har man god tid og er fleksibel på reiserute, så er nok X75 helt greit.

I tillegg vil man i hverdagen ha større fleksibilitet m.t.p. lading, man kan holde ladenivået på batteriet fornuftig lavt og fremdeles ha litt rekkevidde.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Go-carter

Jeg har sett en del på både den norske og amerikanske X-gruppa på facebook som har fine telt, så det finnes iallefall. Har dessverre glemt å notere meg hvem som produserer...

75 vs 100 koker ned til om du vil betale 140.000 ekstra for tryggheten med ekstra rekkevidde. Vi har X60 og er fornøyd med det, men vi har heller ikke prøvd autobahn-ferien enda :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Som turfsurf skriver så koker det ned til om du er villig til å betale 140k for ekstyra convenience/"sikkerhet". Om du skal kjøre ruter med superladere trenger du ikke større batteri. Gikk selv fra S85 til S75D, og på første langturen hadde det forsyne meg dukket opp ny superlader på den ruta vi reiser oftest, så nå gidder jeg ikke fundere på om jeg kommer til å angre litt engang. :)

Vet ikek hva du mener med nødlader, men nødlader til framdriftsbatteriet kan du nok i praksis bare glemme, med mindre du kjøper en Tesla Powerwall e.l. Om du ikke tenker på 12V da, men da er det kanskje like greit å bare ha et ekstra batteri?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

#4
Helt klart X100D. Det er en stor bil med høyt forbruk.
Jeg ville ikke kjøpt X med mindre enn 90-batteri.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34298.msg589853.html#msg589853
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

samotholt

X100D, men det er selvsagt bare du som kan avgjøre hva verdien av tid/trøbbel er for dere.

Jeg hadde aldri kjøpt mindre enn X100d og synes selv rekkevidden der kan være  litt snau. Valget her er S100D med hengerfeste  :P

Anbefaler å teste en bil så du vet hva du går til.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Kimpala

For meg så kokte det ned til at selv om 100 er å foretrekke på langtur så vil de gangene jeg faktisk må bruke ekstra tid på lading være ganske sjeldene.
Og siden jeg ikke har de 140k så blir mnd kostnaden for stor til at jeg valgte å gjøre det (Også litt pga rentekampanjen på 75).
Tror det skal funke bra 35-40k km i året.
X
3

TeslaK

Sitat fra: Kimpala på onsdag 12. juli 2017, klokken 08:04
For meg så kokte det ned til at selv om 100 er å foretrekke på langtur så vil de gangene jeg faktisk må bruke ekstra tid på lading være ganske sjeldene.
Og siden jeg ikke har de 140k så blir mnd kostnaden for stor til at jeg valgte å gjøre det (Også litt pga rentekampanjen på 75).
Tror det skal funke bra 35-40k km i året.

På S er 75 nok vil jeg si - tilsvarer nesten gamle 85 på rekkevidde i praksis. På X er nok 75 litt snaut men kommer som andre påpeker an på behovet og om man er villig til å topplade mellom SuC..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

spirrevipp

Ingen tvil om at X75D er et kompromiss mtp rekkevidde, men som Kimpala landet jeg på at det ikke var verdt å legge 140k ekstra på bordet for 100D.

Er bare noen få langturer i året hvor det blir ekstra ladestopp tror jeg, men på autobahn er det vel bare å roe ned hastigheten litt og drømme om bedre rekkevidde...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Epleskreller

#9
Til daglig vil du nok ikke merke noe forskjell.  På langtur sparer man tid ved raskere superlading og at man kan kjøre rett forbi flere ladere. Man får da også mer valgfrihet på valg av rute.

I morgen kjører jeg fra Stryn til Asker via Gol. Hadde jeg hatt en 75 ville jeg valgt Skjåk-Valdressflya osv.. Begge er greie veier, men med 100 har jeg flere valg :)

Hva du velger kommer an på ditt bruk og hva 140k er verd for deg. Jeg droppet masse utstyr for å forsvare 100D Model X.

Tesla leverer de fleste bilene i slutten av hvert kvartal, de bygger gjerne masse "Europa -biler" samtidig. Så september er et tips om du bestiller nå :) Men det er mye usikkerhet med leveringstid..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juli 2017, klokken 07:26
For det første vil man ha litt igjen på batteriet når man kommer frem, kanskje 10kWh. Gitt at 100 har 98 og 75 har 72kWh tilgjengelig i utgangspunktet, så er nå etter fremkomst forskjellen 88 og 62. Kjører man i 130-150km/t på Autobahn så er forbruket fort opp mot 300kWh. Dvs at for å komme 20 mil mellom SC må man lade 60kWh. Det betyr i praksis enten topplading (tar alt for lang tid), kjøre saktere, eller ha null buffer. I helgen ladet jeg 70kWh på X100 på 41 minutt. I tillegg er det de få strekkene hvor det faktisk er for langt mellom SuC for X75D, i helgen skal jeg kjøre 35 mil bl.a over Grossglockner og ned til Garda. Med X75 hadde jeg måttet velge en annen rute, lusekjørt eller funnet ut av italienske ladenettverk.
Å ha 10 kWh i rest når man kommer frem er ikke så viktig. Ja, du vil måtte lade på halv hastighet i noen få minutter, men selv med 50 kW kommer du kjapt opp i raskeste ladefart. Med mindre du har noen veldig spesielle reisemønster, så kan du kjøre så fort du vil på Autobahn, superladerne ligger veldig tett.
Det ligger flere hurtigladere langs Grossglockner-ruten, og generelt vil det komme veldig mange flere hurtigladere (både Tesla og generiske) i hele Europa i tiden som kommer. Betalingsløsningene vil også bli bedre, men selv i dag er det lett å få tilgang til de fleste/alle hurtigladere hvis man setter av en dag til det. For 140 000 kr spart kan det være en god investering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA