Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AVSTEMMING: Hvor gammel er Model S-kjøperen?

Startet av tomrh, fredag 26. april 2013, klokken 18:43

« forrige - neste »

tomrh

Er ganske noob når det gjelder Think, men vurderer en ekstra elbil til pendling (meg alene i bilen) og en Think Zebra kunne være et alternativ. Hvor lang levetid bør et Zebra-batteri ha? Og hvordan skal det helst brukes og lades for å få lengst mulig levetid? Hvis det nedkjøles, vil det da redusere batteri-levetiden?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

har hvurdert en sån selv men  det ser ut som flere av batteripakkene  i bilene  byner å bli dålige  da har de gått  runt 40 tusen km  å er 2008 modeller  og 40tusen  da lurer jeg på om det blir for dyrt for  det kjører jeg på  ca halvannet år men håpe noen vet

leafster

Lunde sin har vel rundt 100 000 på telleren og han meldte om ikke merkbart rekkeviddetap ved 80 000 om jeg ikke husker feil.

Jeg risikoen er større for at batteriet går i stykker. De har så vidt jeg vet hatt noen kvalitetsproblemer ifm produksjon.

HMA på forumet her vet mye om disse bilene og kan sikkert svare bedre enn meg... Kan kanskje være verdt å ta turen innom elbilwiki også? Vet ikke selv hva det står der.

hma

Ser jeg er blitt oppfordret til å svare og skal forsøke etter beste evne.
Jeg understreker at jeg taler ut i fra egne erfaringer samt med grunnlag i uttalelser fra Think-eierene fra mitt kontaktnett.

Grovt sagt kan man nok fastslå at det er flere Zebra-batteri som fungerer feilfritt enn batteri som har stoppet. Det er ofte problemtilfellene som belyses på dette forumet, men mitt hovedinntrykk er at batteriet er til å stole på.

Tiden vil vise hvor lenge Zebra-batteriene vil leve, men det finnes eksempel på eiere som har passert 100'000km uten å merke forringelser av noe slag.

For egen del forventer og håper jeg på 100'000 km og mer. Som eier tror jeg man kan påvirke levetiden ved å kjøre moderat ved lav SOC, dvs kjøre meget forsiktig under 20% SOC (180km SW 3.11.14 gen0/1-biler 2008-2009) og ikke tøye strikken ved å gjøre gjenntatte rekordforsøk på rekkevidde.

Zebra-batteriet har noen kjente styrker og svakheterden. For å ta de negative sidene først, så er BMI (battery management interface) den største synderen. Enheten sitter påskrudd siden av batteriet og inneholder hovedkontaktor, minne for historiske data og CAN-kommunikasjonsenhet - alt i en boks. BMI har vist seg å svikte i en del tilfeller, jeg vet ikke hvor stor andel, men den lar seg heldigvis bytte. Meg kjent har fabrikken (FzSonic/FIAMM , tidligere Mes-Dea) nettopp utviklet en forsterket revisjon av BMI, slik at man skal får hjelp om man får problemer. Røhner og Selmer kan forhandle denne.

Selve batteriet opererer som en hel modul, dvs samtlige celler sitter fast i en lukket (vakuumert) metallkasse. Man har altså ikke mulighet for å byte enkeltceller. Det er forsåvidt ikke noe problem, batteriet kan operere fint med et større antall ødelagte celler (husker ikke andelen) uten problem.

To andre egenskaper man må være klar over er batteriets kontinuerlig egenforbruk (for å holde vedlike driftstermperatur) og at det ikke kan hurtiglades. Fullading ved "16A" eller Power Charge tar ca 12 timer.

Batteriet skal tåle nedkjøling, men jeg vet ikke hvor mange ganger som eventuelt kan bidra til avkortet levetid. Tror det går fint om man kjøler det ned 2-3 ganger per år eller når man vet bilen skal stå ubrukt lengre enn 3 uker.


Den mest positive siden mener jeg er batteriets evne til å yte optimalt uavhengig av utetemperatur. Jeg har svært gode erfaringer fra denne vinteren, og har regelmessig tilbakelagt en fast rute på 150km med over 1000 høydemeter stigning. Vel og merke med Webasto tilleggsvarme i stedet for el-varme. På det meste ved 85% DOD

Zebra-batteriet er svært enkelt å forholde seg til i forbindelse med lading; man plugger til når som helst! Det eneste man må tenke på er jevnlig å krysse 80% SOC, slik at BMI blir kalibrert.

Jeg vil absolutt anbefale en Zebra-Think, men vil anbefale å ta ut diagnose på batteri og bil før du kjøper.
Trondheim Thinkers har utstyr og kan bistå om det skulle være nødvendig.

BauDemo på forumet holder forøvrig på med en monitor (Nikometer) for Zebra-Think. Denne gjør bruken enda mer trygg og forutsigbar.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4890.msg84196.html#msg84196

Ser fram til å lese om hva det blir til med deg :-)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: hma på mandag 15. april 2013, klokken 23:20
To andre egenskaper man må være klar over er batteriets kontinuerlig egenforbruk (for å holde vedlike driftstermperatur) og at det ikke kan hurtiglades. Fullading ved "16A" eller Power Charge tar ca 12 timer.

Den mest positive siden mener jeg er batteriets evne til å yte optimalt uavhengig av utetemperatur.

Det er jo en funksjon av at batteriet krever varme, dvs. må holdes oppvarmet hele tiden. Et lithium-batteri som holdes på driftstemperatur (si +20 grader) hele tiden vil ha akkurat den samme fordelen mhp. ytelse vinterstid, men med mye lavere standbyforbruk pga. forskjellen mellom +20 og +270 grader.  Men Think installerte vel aldri batterivarme på lithium-modellene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: hma på mandag 15. april 2013, klokken 23:20
Ser jeg er blitt oppfordret til å svare og skal forsøke etter beste evne.
Tusen takk for utfyllende svar!

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. april 2013, klokken 04:56
Sitat fra: hma på mandag 15. april 2013, klokken 23:20
Den mest positive siden mener jeg er batteriets evne til å yte optimalt uavhengig av utetemperatur.
Et lithium-batteri som holdes på driftstemperatur (si +20 grader) hele tiden vil ha akkurat den samme fordelen mhp. ytelse vinterstid, men med mye lavere standbyforbruk pga. forskjellen mellom +20 og +270 grader.
Ja, Thinken bruker vel ca. 100W til oppvarming av Zebra-batteriet. Et lithium-batteri hadde klart seg med mindre effekt enn en setevarmer. Utrolig at man ikke har prioritert dette!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

froland

Hei venner! Går det an å få nye Zebra batterier til Think? Du nevnte FIAMM SoNick som nye produsenter. Noen som har kontaktet de for pris osv? MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Elmo

#7
Sitat fra: froland på fredag 08. januar 2016, klokken 03:49
Går det an å få nye Zebra batterier til Think?
Spør Øyvind Lunde, om noen vet så er det vel han.  Evt Elbilmek, de gjør en del reparasjoner på på Think vet jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Grunnen til at jeg nevnte Lunde var at han på et tidspunkt hadde en god håndfull komplette zebra batterier "på hånden".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: froland på fredag 08. januar 2016, klokken 03:49
Går det an å få nye Zebra batterier til Think?

Ikke nytt, men denne annonsen kom inn igår:
Sitat fra: VWspirit på mandag 11. januar 2016, klokken 12:15
Selger ett Zebrabatteri gått ca 65000km
15000.- eller høystbydende

Asker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Urfalo

Hvordan vet man at batteriet må å kalibreres? Har en som har 15 failed cells, kan det fikses med kalibrering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA