Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av tomrh, fredag 25. august 2017, klokken 13:04

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. juni 2017, klokken 08:26
Enhver wallboks som kan stilles til 20A, duger.
Da skulle i prinsippet enhver EVSE som kan stilles over 16A også duge? Kan noen måle faktisk strømtrekk fra vegg med 32A EVSE innstilt på 24A eller 32A?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jsa061

Ser det er en kar på mynissanleaf.com som har skiftet lader i selve bilen. Så ikke alt for vanskelig ut. Men dette vil jo såklart bare fungere på 2013->.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=21106

Man kan sikkert finne en lader på finndel.no. Har i alle fall mulighet til å kjøpe hele motoren med lader:

http://www.finndel.no/bildeler.aspx?dk=0137&bk=165501


TorC

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. juni 2017, klokken 08:26
Enhver wallboks som kan stilles til 20A, duger.

Er dette virkelig korrekt?
Vi snakker her om en bil med en iht specs har 3.3 kW lader som kan lades på mer enn det? Er det noe jeg har misforstått?

2A ekstra er i praksis ganske mye i områder uten god dekning for QC.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Snakker dere om pilotsignalet som forteller bilen hva den kan trekke på mode3-ladere? Ja, du kan sette den til hva som helst så lenge anlegget tåler det. Det er jo det som er mode3.

16A-laderen til Leaf lader uansett ikke mer enn 16A og med 230V spenning gir 3,7kW. Å sende pilotsignal for 32A vil ikke hjelpe mer enn 16A gitt at den sender 16A og ikke 14A
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Sitat fra: TorC på onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43
2A ekstra er i praksis ganske mye i områder uten god dekning for QC.
Ja, det er såpass mye at jeg vurderer å kjøpe en 32A EVSE om jeg får bekreftet om dette virkelig er tilfelle for enhver boks/EVSE som kan levere 20A+. Og om man i tillegg på en eller annen måte får lurt opp spenninga til 250V, som div søk på nettet mener er toppen av intervallet som laderen i bilen skal håndtere, så snakker vi faktisk om 250V*18A = 4,5 kW fra vegg, eller hele 25% høyere ladehastighet enn jeg får til i dag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 29. juni 2017, klokken 07:36
Og om man i tillegg på en eller annen måte får lurt opp spenninga til 250V, som div søk på nettet mener er toppen av intervallet som laderen i bilen skal håndtere,
Btw - han fyren i Polen vurderer 250V for sin "superfase":
https://www.indiegogo.com/projects/accelerated-evse-charger-type1-2x-faster-car-electric#/updates
Så det kan hende vi får svar på om det går bra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#21
Sitat fra: TorC på onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43
Vi snakker her om en bil med en iht specs har 3.3 kW lader som kan lades på mer enn det? Er det noe jeg har misforstått?
Noe interessant fra MyNissanLeaf:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=23739#p490366

Her er det en gen1 Leaf som faktisk trekker 3,7-3,8 kW fra vegg ved 208V. Det betyr et strømtrekk på 3750/208 = trommevirvel .... 18A! :)

Og her hevder en 2011 Leaf eier at brukermanualen hans sier 32A er maks (noe som er logisk når spenningen er 120V), men at han har målt at bilen hans faktisk har trukket 30A på 212V
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=6&t=23739&start=10#p490601

Laderen i Leafen er vel kanskje litt "kameleon" i og med at den skal støtte ulike standard spenningsnivåer i de forskjellige land. Så kan dette bety at det egentlig er EVSE'n som er den begrensende faktor når man snakker om 3,3 kW?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Sitat fra: sylwester på torsdag 29. juni 2017, klokken 01:36
16A-laderen til Leaf lader uansett ikke mer enn 16A og med 230V spenning gir 3,7kW.
Jo, den kan suge mer enn 16A på AC-sida.
En gang jeg var i nøden og måtte lade 2012-modell på en stolpe på en p-plass mens jeg venta, var jeg så utålmodig at jeg stillte inn EVSE på 20A, på tross av at det av en 16A kurs. Sikringen gikk etter ca 20-30 minutter.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. juni 2017, klokken 00:58
stillte inn EVSE på 20A, på tross av at det av en 16A kurs. Sikringen gikk etter ca 20-30 minutter.
Og da er du helt sikker på at det ikke var 10A sikring i stolpen? Jeg har smelt sikringer der det før gikk bra fordi det ble bestemt at strøm på gamle schuko-stolper skal være maks 10A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. juni 2017, klokken 00:58
Sitat fra: sylwester på torsdag 29. juni 2017, klokken 01:36
16A-laderen til Leaf lader uansett ikke mer enn 16A og med 230V spenning gir 3,7kW.
Jo, den kan suge mer enn 16A på AC-sida.
En gang jeg var i nøden og måtte lade 2012-modell på en stolpe på en p-plass mens jeg venta, var jeg så utålmodig at jeg stillte inn EVSE på 20A, på tross av at det av en 16A kurs. Sikringen gikk etter ca 20-30 minutter.

En sikring er en ren mekanisk sak så det går nok på effekt. Det finnes trege såvel som raske sikringer. De fleste steder har trege og de tåler litt over og vil gå etterhvert. Typisk kan du dra 16A i en periode fra en 10A sikring uten problemer. (Jeg anbefaler det IKKE)

Hvis du har en 6,6kW-lader og stilte inn EVSE på 20A på en 16A-kurs kan det godt hende at sikringen tar en stund før den går. Jeg kan også tenke meg at en 16A-Leaf kan ta en 16A-sikring hvis spenningen er litt over 230V, noe den lett kan være. Dog ikke i begynnelsen.

Slik jeg ser det: Du kan ikke få bilen til å lade mer enn det den er designet for, men du kan få den til å ta mer enn anlegget er designet for.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#25
Da har jeg fått testet med 32A EVSE med måler som jeg nylig bestilte fra elbilhjelpen. Innstilt på 16A trakk den 15,6A ved 239V, ca 3,73 kW. Endret innstilling til 20A, da trakk den 15,9A ved 241V, ca 3,83 kW.

Edit: Fulgte med litt på «20A»-ladinga, spenningen varierte mellom 238 og 242V mens strømmen varierte mellom 15,8 og 16,2A. Effekten varierte mellom 3,81 og 3,85 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Robert Sund

Sitat fra: sylwester på lørdag 01. juli 2017, klokken 19:00
En sikring er en ren mekanisk sak så det går nok på effekt.
Sikringene vet ikke hvilken spenning det er mellom lederne, så det er strømtrekket som får de til å gå.

Dette gjelder gammeldagse smeltesikringer også. (Spenningsfallet i tråen går imidlertid opp når strømmen øker, og øker litt til etterhvert som tråen blir varmere da tråen er laget av metall. Metall får økt motstand ved økt temperatur).

tomrh

Er visst sterk spenning her, for nå ladet Leafen med 247V. Strømmen nede i 15,6A, så laderen ser ut til å trekke i overkant av 3,8 kW uansett når den «slippes løs».

Så hvis ikke vår Leaf er veldig spesiell så kan jeg konkludere med at å øke nettspenningen vil heller ikke øke effekten slik som foreslått tidligere i tråden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA