Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå begynner "alderdommen"

Startet av sjossang, lørdag 19. august 2017, klokken 14:39

« forrige - neste »

sjossang

På fredag dro jeg på min første langtur med Leaf, og det hele ble mye mindre spennende enn jeg hadde forventet. Hadde flaks og måtte aldri stå i kø på hurtigladerne. Kjørte til Moss og tok ferge til Horten. Brukte en god del tid på veien da jeg måtte jobbe litt under/etter lading (hjemmekontor!). Med venting på ferger så endte jeg opp med ca 11 timer totalt til Jørpeland. 8 timer og 10 minutt bak rattet, og 83 minutt på ladestoppene.

På vei hjem kjørte jeg via Oslo og måtte derfor ta en ekstra lading hos BNH i Lier. Brukte mindre tid på hver stopp og var dermed mye raskere, 10 timer og 20 min totalt. 8 timer og 33 minutt bak rattet, og 86 minutt til lading!

Jeg lagde aldri kø, men prøvde å kjøre med 2-3 prikker på flatmark og 4-5 i de bratte oppoverbakkene. Fant bobiler og lastebiler jeg la meg bak, og prøvde så godt jeg kunne å vike for de som kom bakfra i litt høyere tempo enn meg.

Veldig glad i min Leaf, og må si at jeg er positivt overrasket over at langturer går så enkelt! Gleder meg til flere turer :)

Noterte km, ladetid og batteristatus underveis:
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

vartli

Helt utrolig hvor mye raskere din 30 kWh lader enn min 24 kWh fra 2011. Har aldri hurtigladet over 80% for da går det ikke mer enn 7 kW inn på batteriet. Ved 20-30% på batteriet lades det med drøyt 30 kW. Godt at utviklingen går framover, og det stopper forhåpentligvis ikke med det første.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

sjossang

Ladestoppene var helt uproblematiske, og tiden gikk nesten for raskt. Nå klarte jeg å bruke mer tid på stoppene enn ladingen krevde, men sammenlignet med når jeg har med hele familien så bruker jeg ikke mer tid på stoppene.

Brukte nok mer tid på veien, da jeg kjørte en god del saktere enn ellers :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA