Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av nordaførr, onsdag 06. september 2017, klokken 11:10

« forrige - neste »

nordaførr

Skal pendle ca 15 mil t/r fem ganger i uka. Vurderer å gå til anskaffelse av el-bil som pendlerbil.
Har ikke lademulighet på jobb. Bor i Nord-Norge, slik at det ikke er snakk om kjøring på motorvei.
Strekningen inneholder 60-80 soner på snødekte veier om vinteren.
Er det noen realistiske alternativer mtp at jeg ikke har lademulighet på jobb?
Blir å kjøre ca 40 000 km i året totalt sett. Vil det lønne seg kontra fosil bil?
Har en fin ny stasjonsvogn med firhjulstrekk, men vil ikke bruke opp km på denne med en gang :)

Carl Anton Stenling

#1
Med Tesla eller Opel Ampera-E går dette greit rekkeviddemessig hvis total strekning frem og tilbake er 15 mil.

Øvrige modeller er mer marginale og kanskje ikke verdt å forsøke. Zoe 40 kWh har stort batteri, men likevel kanskje i grenseland hvis det blir skikkelig kaldt eller gufne værforhold.

Finnes det noen hurtiglader/semihurtiglader underveis for bruk i nødstilfelle? Hva er temperatur og værforholdene på det verste om vinteren der du kjører?

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nordaførr

Temperaturen vil variere, men må nok regne med mellom -5 og -10 de fleste dager. Blir det verre enn det kan jeg alltids kjøre dieselbilen de dagene.
Har ikke noen lademuligheter langs veien slik det er nå.

Carl Anton Stenling

Ut fra beskrivelsen av kjøremønstret så ville jeg kanskje ventet til nye Leaf blir tilgjengelig hvis Tesla Model S blir for dyr.
Ampera-E er det jo ventetid på og den er vel ikke en bil jeg hadde ønsket å pendle så langt i jevnlig.
Zoe kan kanskje fungere - spesielt hvis du velger fossilbilen på de aller tøffeste dagene værmessig. Imidlertid er også Zoe en småbil uten alt for mye komfort.
De andre bilene på markedet har for snau rekkevidde.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nordaførr

Mulig tesla er eneste alternativ ja. Hva er realistisk rekkevidde på vintertid på en model s?
En mulighet er jo å kvitte seg med dieselbilen :)

Carl Anton Stenling

#5
Jeg kjører ikke Tesla til daglig og har derfor ikke detaljerte erfaringer med bilen. 15 mil er helt uproblematisk for Tesla Model S uansett værforhold, men jeg skal ikke påstå nøyaktig hva som er grensen på vinteren der du bor. Tesla er imidlertid kjent for å bli mindre påvirket av kulde enn de øvrige elbilene.
Det er ikke uten grunn at mange selgere med høy årlig kjørelengde velger Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thor anders

Har en Model S 70d. Ser jeg fort kan kjøre opp mot 35 mil på sommeren. Ikke prøvd den på vinteren, men det påstås at den skal klare ca 27 mil. 70d er nest minste batteri. Får jo både 75, 85, 90 og 100 om du vil:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA