Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ønsker å overta bestilling på X 75D

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 25. august 2017, klokken 11:19

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Noen sekunder før jeg avsluttet SC i syd Tyskland i dag, så stoppet viftene so kjøler batteriet . Det var rimelig varmt i været med 32 grader og AC sto på under lading da ungene satt i bilen.

Når vi begynte å kjøre så merket vi at AC hadde svært dårlig effekt. Vi ringte tesla support og de sa de ikke så noen feilmeldinger og anbefalte oss og ta en power off i noen minutter. Dette var litt vanskelig siden vi sto i ganske saktegående kø på autobahn, etter en stund så slo vi bare av Hele klima anlegget, og åpnet det kunne av vindu.

Etter en 20 minutter så slo jeg på klima igjen og merket av det kjølte som normalt.

Noen som har vært borti noe lignede tidligere? Er det feil å ha på AC når man lader på SC? Mener jeg har lest at den bruker AC til kjølingen av batteriet.

Ser helst at jeg unngår dette igjen, da vi var helt oppe i 34 grader i stillestående kø uten AC. Det var rimelig varmt i bilen.


cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Cirion

Nei, ikke feil å ha på AC når du superlader.

Når du superlader i spesielt varmt vær, vil du høre AC kompressoren gå maks. Mye av kjølingen vil da gå til batteriet, men selv ved 32 grader er det nok kapasitet til kupeen.

På vår aller første Alicante roadtrip, så var ikke superlader nettverket utbygd og flere steder var det meget langt mellom stasjonene. Trikset vi brukte for å nå f.eks det lengste strekket på ca 600km, var å kjøle ned bilen på LOW mens den ladet, og vi gikk for å spise... Tror det var 35 grader ute, og bilen nådde 18 grader i kupeen i følge app.

Jeg ville ringt Tesla support og bedt dem se om det er en ledig time for diagnose på nermeste Service Center. Det kan være noe feil med kompressoren eller kjølemedie.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thor2014

AC begrenses automatisk dersom batteriet blir for varmt

RaBalder

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:35
AC begrenses automatisk dersom batteriet blir for varmt

Og dette er du sikker på?

Det betyr at AC skulle slå seg av når batteriet blir varmt under SuperLading.

AC slår seg ikke av, men kjører som pokkern når batteriet blir varmt. I alle fall under lading.



Thor2014

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 27. juni 2017, klokken 17:50
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:35
AC begrenses automatisk dersom batteriet blir for varmt

Og dette er du sikker på?

Det betyr at AC skulle slå seg av når batteriet blir varmt under SuperLading.

AC slår seg ikke av, men kjører som pokkern når batteriet blir varmt. I alle fall under lading.
Ja. Det kommer opp en melding i displayet som sier at AC redused ett eller annet pga kjøling av batteriet.
Den slår seg ikke av, men effekten reduseres under lading.

nortrahof

Det kan være at kjølegassen er kommet andre steder i systemet - i og med superlading og deretter A/C?
Ofte når det blir "ugreie" i hvor kondensert kjølevæske (flytende) befinner seg i systemet, kan dette skje på alle kjølesystemer. - Hvem har ikke hørt om gamle ammoniakk-kjøleskap som blir snudd opp-ned og deretter virker!
Samme virkning oppnår man når man slår av A/C - bare at det tar litt lenger tid - men man må slå av power (enten kompressor eller varme) så ordner det seg som regel. (Det gjelder ikke når gassen er lekket ut men da bør du få alarm.)
Tror bilen er OK dersom A/C virker som normalt igjen etter slikt skjer?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

OlaM

Det er vel så enkelt som at det avkjølte mediet sirkulerer i batterikretsen istedenfor i kupékretsen når batteriet trenger ekstra kjøling?

petersv

Ja, finnes det diagram av kretsene i diagnoseskjermen i bilen. Finner det på Google.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA