Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 rust bremser

Startet av Initium, fredag 25. august 2017, klokken 06:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Bra Teslaen kan suse forbi de aller fleste CHAdeMO laderne og få 110kW fra sitt eget nettverk på langtur :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:15

Det er vel Tesla som er sinken på en 50kW lader. Mens TMS/TMX vel bare får 3-4 mil (med Chademo-adapter, enda mindre på 22kW AC) rekkevidde på 10 min, får vi andre 5-7 mil.  ::)

Delvis sant. Hvor lenge lader andre biler med 40+ kW? En Tesla kan lade med det i over to timer..
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. juni 2017, klokken 20:36
Bra Teslaen kan suse forbi de aller fleste CHAdeMO laderne og få 110kW fra sitt eget nettverk på langtur :)

Det kommer dog an på hvor du skal. Jeg lader nok minimum dobbelt så mange kWh på CHAdeMO som jeg gjør på SC da SC-nettverket fortsatt er ganske grovmasket. Selv på hovedveiene. Kjørte f.eks 3 turer Sarpsborg-Halden-Sarpsborg for å frakte solcellepaneler her for et par uker siden og måtte lade før siste retur til Sarpsborg. Dessverre null SC på denne strekningen, så det ble Fortums nye firedoble hurtiglader på Svinesundsparken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ja har man et spesielt bruksmønster, frakter tungt/langt og har valgt for liten batteripakke lader man nok en del på CHAdeMO.

Men håper fortsatt du suser forbi de aller fleste CHAdeMO laderne og kun lader på enkelte av de du passerer? Samt god effekt på Superchager når du lader der?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. juni 2017, klokken 23:28
Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:15

Det er vel Tesla som er sinken på en 50kW lader. Mens TMS/TMX vel bare får 3-4 mil (med Chademo-adapter, enda mindre på 22kW AC) rekkevidde på 10 min, får vi andre 5-7 mil.  ::)

Delvis sant. Hvor lenge lader andre biler med 40+ kW? En Tesla kan lade med det i over to timer..

i3 94Ah klarer >40kW til 92% SOC (typisk 45kW opp til 85-88%, så dabber det litt av). Siden batteriet ikke er så stort, blir det selvfølgelig ikke snakk om timer.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Initium på mandag 26. juni 2017, klokken 22:13
ja, nå står ikke bilen min parkert 12timer pr døgn rett ved siden av en elkontakt da, det er litt av problemet vi står ovenfor idag.

Hverken jobb eller privat eller på fritidsaktiviteter osv er det liksom lagt opp til at det er " bare " å plugge inn, dessverre.. ikke på kjøpesenter osv heller.

Dessuten er problemet at bilen aldri er lenge nok på hvert sted.. hjelper liksom så lite med 20 min her og der...
Hvor lader du Leafen i dag? Med samme bruksmønster vil du ikke måtte lade en Tesla nevneverdig annerledes. Der du får god nok lading i dag vil du få god nok lading med en Tesla.

Så klart, om man f.eks bytter ut en fossilbil og en Leaf med en Tesla, og dobler antall elektriske km, så vil man ha behov for raskere lading eller å lade lengre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Initium

Lader bilen litt hjemme og litt på jobb, men spesielt på jobb er det VOLDSOMT press på ladekontaktene, og det mumles om å utestenge Teslaène, da disse har "god nok kapasitet " til å lade andre steder.

Hjemme har vi kun 10A lademulighet idag. Har dog avtale med trikker etter ferien, ser ut som om vi bytter inntak til 3x63A, og da blir det lagt en 32A kurs rett i garasjen...

Espen Hugaas Andersen

Det høres ut som en god løsning. Det absolutt beste er å våkne med full rekkevidde hver morgen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. juni 2017, klokken 08:22
Ja har man et spesielt bruksmønster, frakter tungt/langt og har valgt for liten batteripakke lader man nok en del på CHAdeMO.

Større batteripakke hadde sjelden hjulpet meg, har jeg sett etter noen måneders kjøring. På langtur hjelper det gjerne bare første dagen da problemet ofte er å få ladet nok over natten. Det var også problemet her om dagen med Sarpsborg-Halden kjøringen, hadde kjørt mye dagen før og rakk ikke å lade helt opp. Større batteri hadde bare betydd lavere SOC ved kjøringens start ;)

Klart, man får i underkant av 15% raskere lading da med større pakke men det betyr ikke all verdens.

Problemet mitt er nok heller at det ikke finnes SC langs mine ruter. F.eks Fredrikstad-Dokka via E6 og Rv4. Ikke en eneste SC på veien der. Nord og vest for Oslo er det SC ikke så langt unna Oslo, men sør for Oslo må man helt til Solli for å finne første. Savner noe i Vestby/Vinterbro-området samt Roa/Gran-området på Rv4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Egentlig litt overraskende at det ikke finnes noe i vinterbro med tanke på E6 +E18 krysser der.
Tesla Model S 60D - 2016

Wattson

Noen som har prøvd kommunens ladegarasje ved Akershus festning?
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

alda

Sitat fra: Wattson på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:48
Noen som har prøvd kommunens ladegarasje ved Akershus festning?
Har parkerat där ett par gånger, dog utan att ladda. Bra tilbud som lär fyllas upp fortlöpande som folk upptäcker att det existerar (något väldigt få vet). Måste ha type-2 kabel för att ladda. Man har Salto-laddare som ger 2,5-3,5 kw beroende på hur många som laddar samtidigt.

Lite smal och trång nedkörsel, men god plats nede i själva garaget. Man måste ladda ner appen "P-El" från Oslo kommune, sök på "el oslo kommune" i app store. Man använder appen för att öppna porten, och låsa upp utgångsdörren på baksidan ner mot Frognerstranda. 

Finns en del schuckokontaker i garaget, men dom är inte i bruk.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Wattson

S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Orbit

Sitat fra: alda på fredag 30. juni 2017, klokken 10:37
Har parkerat där ett par gånger, dog utan att ladda.

Det begynner allerede å bli fullt på dagtid, og det samtidig med at ladingen i Kongens gate ennå ikke er stengt av. Skiltet på utsiden viser antall ledige plasser, mens status på nett bare viser antall plasser hvor lader ikke er tilkoblet. Det er derfor en fordel om flest mulig kobler til lader (evt på lav effekt), så det går an å stole på om det er ledig plass eller ikke før en står foran porten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alda

Sitat fra: Orbit på fredag 30. juni 2017, klokken 11:26
Sitat fra: alda på fredag 30. juni 2017, klokken 10:37
Har parkerat där ett par gånger, dog utan att ladda.

Det begynner allerede å bli fullt på dagtid, og det samtidig med at ladingen i Kongens gate ennå ikke er stengt av. Skiltet på utsiden viser antall ledige plasser, mens status på nett bare viser antall plasser hvor lader ikke er tilkoblet. Det er derfor en fordel om flest mulig kobler til lader (evt på lav effekt), så det går an å stole på om det er ledig plass eller ikke før en står foran porten.
OK, då har det skjedd mycket på en vecka - de två dagarna jag stod där i förra veckan var över halva garaget tomt.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA