Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trondheim - Geiranger, hvordan kjøre

Startet av Skibhof, lørdag 29. juli 2017, klokken 21:48

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: stefse på fredag 09. juni 2017, klokken 21:06
Men som ren bybil som de fleste kjøper bilen som, har det bare betydning av hvor ofte man setter bilen på lading.
Dette har du rett i. Kjøpte den gamle modellen da vi aldri kommer til å kjøre så langt at vi tømmer batteriet med denne bilen. Ergo ingen vesentlig forskjell for oss.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

eivhelle

Sitat fra: stefse på fredag 09. juni 2017, klokken 21:06
Ser av signaturen din at bilen har 35,8kWh batteripakke. Må innrømme at jeg trodde det bare var snakk om 30kWh. Det er en vesentlig forbedring, det skal jeg være enig i. Men som ren bybil som de fleste kjøper bilen som, har det bare betydning av hvor ofte man setter bilen på lading.
Etter min mening er ikke golf en typisk bybil siden den er stor nok til å fungere som en familiebil. Men for de som måtte kjøpe e-golf for å hovedsakelig bruke den i byen, vil det være en stor fordel at den ikke trenger å lades like ofte. Dette er spesielt viktig for de som ikke har tilgang til fast parkeringsplass med lademulighet.

Ellers blir nok gruppen av elbilkjøpere, som ikke har en fossilbil som nr. 2 bil for langturer, stadig større. Og for den gruppen vil forskjellen på 130 og 200 km rekkevidde (ved 80% SOC) ha langt større betydning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Enig i at eGolf ikke er en bybil, men den er heller ikke det som vanligvis omtales som familiebil. En hatchback har alt for lite bagasjeplass til å regnes som det. Det er og knotete med barneseter i en såpass lav bil. Golf er dog en knakende god allrounder (kanskje den beste av elbilene nå), men ikke spesielt god på noe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

En bil i golf klassen er ikke optimal for småbarnsfamilier hvor man er avhengig av barnevogn og bakovervendte barneseter. Men straks ungene er fra 6 år og oppover er i grunnen størrelsen helt kurrant.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Oddaa

Sitat fra: eivhelle på fredag 09. juni 2017, klokken 22:30
Men for de som måtte kjøpe e-golf for å hovedsakelig bruke den i byen, vil det være en stor fordel at den ikke trenger å lades like ofte.
Når den nye modellen koster 70+ kkr mer enn den gamle så er det helt greit for meg å koble til 1-2 ganger ekstra pr uke.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

gamer73

#35
Jeg kjører rundt med 2 bakovervendte barneseter i E-golfen.

Dette er nok mulig fordi jeg ikke har spesielt lange ben (180cm), kombinert med at det barnesete som er bak meg (fører) er at typen som kan justeres i lengden på dem Isofix-festene. Mine er nest siste hakk før den korteste lengden. Da sitter minstejenta greit nok. Guttungen sitter i et mer tradisjonelt sete uten muligheter for justering av lengden på isofix-festene. Så passasjersete er betydelig lengre fremme pga dette, men dama er jo en del mindre enn meg så det går bra. Samt at jeg aldri sitter i passasjersete. Kjører hun, så er ikke jeg i bilen;)

Så det går absolutt ant å ha 2 bakovervendte barneseter i bilen, men det krever at familien ikke er spesielt lang i bena og at man kan justere isofix-festene til barnesetene.

Så til dere som ser etter barnester....sørg for at festene kan justeres til å være nært ELLER langt fra seteryggen.

OG...det er også en fordel om man ikke trenger tradisjonell barnevogn, da disse omtrent tar 80% av plassen i baggasjerommet. Også en fordel med mine barn som satte fyr på barnevognen når dem var et halvt år og nektet plent å sette seg opp i en ny.

morten69

Sitat fra: stefse på fredag 09. juni 2017, klokken 21:06
Ser av signaturen din at bilen har 35,8kWh batteripakke. Må innrømme at jeg trodde det bare var snakk om 30kWh. Det er en vesentlig forbedring, det skal jeg være enig i. Men som ren bybil som de fleste kjøper bilen som, har det bare betydning av hvor ofte man setter bilen på lading.

35,8 er brutto, netto tilgjengelig er 31.5
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

geear

Sitat fra: eivhelle på fredag 09. juni 2017, klokken 20:50
Jeg vil påstå at forskjellen på ny og gammel e-golf er vesentlig. Jeg har kjørt mange langturer med gammel e-golf og det har for så vidt gått greit hver gang. For den gamle e-golfen var det batterikapasiteten som definerte når en måtte stoppe. Med den nye er det nå heller slik at man lader en gang ekstra fordi man likevel trenger å strekke litt på beina og derfor like godt kan lade samtidig.
Men fortsatt er ikke rekkevidden lang nok til å bruke den som en fossilbil. Hadde man kjøpt seg helt "bekymringsfri", så hadde det vært lettere å svelge. Kjører jeg langtur så stopper jeg ikke frivillig i 30 minutter etter 20-25 mil. Godt mulig man har godt av det, men allikevel. ;-)

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juni 2017, klokken 08:28
Enig i at eGolf ikke er en bybil, men den er heller ikke det som vanligvis omtales som familiebil. En hatchback har alt for lite bagasjeplass til å regnes som det. Det er og knotete med barneseter i en såpass lav bil. Golf er dog en knakende god allrounder (kanskje den beste av elbilene nå), men ikke spesielt god på noe.
Har tre barn og både X5 (med 7 seter) og e-Golf, og bortsett fra at det er i overkant trangt mellom barnesetene for han som må sitte i midten, så har jeg ikke tenkt over at det er så veldig mye knot akkurat. Det kommer an på innstilling. Pakk i bagger, og ikke pakk de stappfulle, så er det mye lettere å pakke bagasjerommet effektivt.

Sitat fra: Oddaa på lørdag 10. juni 2017, klokken 12:25
Når den nye modellen koster 70+ kkr mer enn den gamle så er det helt greit for meg å koble til 1-2 ganger ekstra pr uke.
Regnestykket er ikke fullt så enkelt. Bilen skal mest sannsynlig selges igjen på et tidspunkt, og da vil det også være en prisforskjell.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Oddaa

Sitat fra: gr på onsdag 14. juni 2017, klokken 10:15

Sitat fra: Oddaa på lørdag 10. juni 2017, klokken 12:25
Når den nye modellen koster 70+ kkr mer enn den gamle så er det helt greit for meg å koble til 1-2 ganger ekstra pr uke.
Regnestykket er ikke fullt så enkelt. Bilen skal mest sannsynlig selges igjen på et tidspunkt, og da vil det også være en prisforskjell.

Selvsagt, men konklusjonen min er akkurat den samme. Kjøper heller bil etter vårt behov enn å spekulere i hva restverdien vil være.

(Og 70 k nå er 70 k nå uansett hvordan du snur og vender på det...)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Propell

Hvilket barnesete bakovervendt kan vi regulere utskyvningen på isofix stag på?
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:03
Jeg kjører rundt med 2 bakovervendte barneseter i E-golfen.

Dette er nok mulig fordi jeg ikke har spesielt lange ben (180cm), kombinert med at det barnesete som er bak meg (fører) er at typen som kan justeres i lengden på dem Isofix-festene. Mine er nest siste hakk før den korteste lengden. Da sitter minstejenta greit nok. Guttungen sitter i et mer tradisjonelt sete uten muligheter for justering av lengden på isofix-festene. Så passasjersete er betydelig lengre fremme pga dette, men dama er jo en del mindre enn meg så det går bra. Samt at jeg aldri sitter i passasjersete. Kjører hun, så er ikke jeg i bilen;)

Så det går absolutt ant å ha 2 bakovervendte barneseter i bilen, men det krever at familien ikke er spesielt lang i bena og at man kan justere isofix-festene til barnesetene.

Så til dere som ser etter barnester....sørg for at festene kan justeres til å være nært ELLER langt fra seteryggen.

OG...det er også en fordel om man ikke trenger tradisjonell barnevogn, da disse omtrent tar 80% av plassen i baggasjerommet. Også en fordel med mine barn som satte fyr på barnevognen når dem var et halvt år og nektet plent å sette seg opp i en ny.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

gamer73

#40
Sitat fra: Propell på onsdag 14. juni 2017, klokken 21:50
Hvilket barnesete bakovervendt kan vi regulere utskyvningen på isofix stag på?
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:03
Jeg kjører rundt med 2 bakovervendte barneseter i E-golfen.

Dette er nok mulig fordi jeg ikke har spesielt lange ben (180cm), kombinert med at det barnesete som er bak meg (fører) er at typen som kan justeres i lengden på dem Isofix-festene. Mine er nest siste hakk før den korteste lengden. Da sitter minstejenta greit nok. Guttungen sitter i et mer tradisjonelt sete uten muligheter for justering av lengden på isofix-festene. Så passasjersete er betydelig lengre fremme pga dette, men dama er jo en del mindre enn meg så det går bra. Samt at jeg aldri sitter i passasjersete. Kjører hun, så er ikke jeg i bilen;)

Så det går absolutt ant å ha 2 bakovervendte barneseter i bilen, men det krever at familien ikke er spesielt lang i bena og at man kan justere isofix-festene til barnesetene.

Så til dere som ser etter barnester....sørg for at festene kan justeres til å være nært ELLER langt fra seteryggen.

OG...det er også en fordel om man ikke trenger tradisjonell barnevogn, da disse omtrent tar 80% av plassen i baggasjerommet. Også en fordel med mine barn som satte fyr på barnevognen når dem var et halvt år og nektet plent å sette seg opp i en ny.

Dette er det vi har:

http://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/isofix/besafe-izi-kid-x2-i-size-bilstol-bakovervendt-black-cab?gclid=COStvPeYv9QCFUaJsgodzkMFZw

fra beskrivelsen ser vi at:

De justerbare ISOfix-armene gjør at du enkelt kan bestemme hvor mye plass bilstolen skal ta i bilen, samtidig som at barnets benplass kan utvides i takt med at barnet vokser. Slik er det lettere å ha barnet sittende bakovervendt opp til de anbefalte fire årene.

Det er snakk om betydelig lengde man kan "spare"...jeg har dette setet og besafe sitt tidligere uregulerbare sete, og det er snakk om minst 10cm forskjell. DET merker man godt om man sitter i setet foran hehe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA