Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av gauge, fredag 15. september 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: trykkertor på onsdag 26. juli 2017, klokken 20:03
Hvis du ikke ser likheten mellom 3 åpne kasser, og så åpner de en 4. kasse, sammenlignet med 3 aktive ladere, så blir den 4. åpnet.......vel....så vet ikke jeg.

Forstår du ikke forskjellen på 1 vs flere køer, eller bare later du som?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

trykkertor

#31
Ok, så ved 1 åpen kasse på Rema med 1 kø, så er det fritt frem for egosime hvis de åpner en kasse nummer 2.
Men ved 1 lader, så blir lader nummer 2 åpnet, så skal vi snakke sammen og fordele rettferdig.

"For på Rema går jo alt unna på mindre enn 5 sekunder, mens en lader tar mange minutter. "
Og det er tydeligvis der eogismeskillet går for enkelte. Hvis "det bare tar", eller de "bare skal". Da driter de i vanlig høflighet. Da tar de den handicapparkeringen, løper fra bakerst i køen og frem til ledig kasse, eller andre situasjoner hvor de føler at "nå er det fritt fram, og raskete person har alle rettigheter."

Det jeg sliter med å skjønne er at for enkelte er det tydeligvis mange "uskrevne" køtyper. Og noen er det helt greit å snike seg foran andre i, og noen bør en ikke gjøre det.
Men etter mitt syn, så er en kø en kø, og de som står lenger bak en de foran bør vise så pass anstendighet at de tilbyr dem foran seg mulighet for raskere ekspedering.
Se bare på folk i trafikkrushet som skifter felt om og om igjen til det feltet som siger litt raskere.
De kommer seg raskere frem, men skaper samtidig mindre flyt for alle andre som klarer å innfinne seg i køen. = Egoisme. ("Jeg er lurere enn dere", eller "jeg gidder ikke følge vanlig køskikk, her ser jeg muligheter for meg selv.") 

Ingeniøren

#32
Sitat fra: trykkertor på torsdag 27. juli 2017, klokken 11:08
Ok, så ved 1 åpen kasse på Rema med 1 kø, så er det fritt frem for egosime hvis de åpner en kasse nummer 2.
Men ved 1 lader, så blir lader nummer 2 åpnet, så skal vi snakke sammen og fordele rettferdig.

"For på Rema går jo alt unna på mindre enn 5 sekunder, mens en lader tar mange minutter. "
Og det er tydeligvis der eogismeskillet går for enkelte. Hvis "det bare tar", eller de "bare skal". Da driter de i vanlig høflighet. Da tar de den handicapparkeringen, løper fra bakerst i køen og frem til ledig kasse, eller andre situasjoner hvor de føler at "nå er det fritt fram, og raskete person har alle rettigheter."

Det jeg sliter med å skjønne er at for enkelte er det tydeligvis mange "uskrevne" køtyper. Og noen er det helt greit å snike seg foran andre i, og noen bør en ikke gjøre det.
Men etter mitt syn, så er en kø en kø, og de som står lenger bak en de foran bør vise så pass anstendighet at de tilbyr dem foran seg mulighet for raskere ekspedering.
Se bare på folk i trafikkrushet som skifter felt om og om igjen til det feltet som siger litt raskere.
De kommer seg raskere frem, men skaper samtidig mindre flyt for alle andre som klarer å innfinne seg i køen. = Egoisme. ("Jeg er lurere enn dere", eller "jeg gidder ikke følge vanlig køskikk, her ser jeg muligheter for meg selv.")

Ok, la oss si at det er 2 køer da, mellom 2 kasser. 4 kunder i hver kø. Hvis den ene køen går raskere pga lite varer per kunde skal man da skifte kø etter når man kom frem til kassene - du forstår at dette ikke vil fungere, eller skal man innfør kølapp i kassa ?

Det siste er vel og bra og brukes mange steder men det går jo betydelig tregere da man må oppdage at det er ens nummer som kom opp, legge bort mobilen, rope inn unger, stable seg på bena og komme seg til kassa - det skal bli moro, men det er vel rettferdig  ;D

Som sagt ser jeg ikke at dette er et problem, men når vi er inne på kø og kultur/ikke kultur kan man ta E18 mot Oslo. Når køen så vidt går på E18, bruker biler fra påkjøringsveien all muligheter for å komme lengst mulig frem i køen, gjerne flere hundre meter frem i kollektivfeltet. Resultatet er at trafikken går treger på hovedveien enn sideveien samt at de tidvis blokkerer kollektivfeltet - da snakker vi om en køkultur noen burde ta tak i !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

spirrevipp

Vet ikke hvor du pleier å lade, men der jeg har ladet så langt hvor det er kø så har det ganske naturlig dannet seg en kø hvor folk har respektert rekkefølgen. Hvis noen skulle forsøke å snike i den så regner jeg med folk gir klar beskjed, det ville jeg gjort.

Når det gjelder kø i matbutikken så er det jo ingen som sier at man ikke skal være høflig, men det er jo noen av oss som påpeker at det ikke bare er høflighet men det praktiske som spiller inn. Dette nikke & smile opplegget fungerer jo bare hvis det er to kasser som står mot hverandre. Men folk skal nå få lov til å beholde sin "pet peeves". Selv velger jeg en kø og stiller meg i den, og hvis det åpner en ny kasse så velger jeg enten å bli stående eller bytte til ny kø hvis jeg tror det er raskere. Uansett så stiller jeg meg bakerst i køen...

Alt det andre du forsøker å dra inn forkludrer jo bare diskusjonen, gidder ikke å diskutere hvis det skal være på det nivået.  :-\

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 27. juli 2017, klokken 11:28
Ok, la oss si at det er 2 køer da, mellom 2 kasser. 4 kunder i hver kø. Hvis den ene køen går raskere pga lite varer per kunde skal man da skifte kø etter når man kom frem til kassene - du forstår at dette ikke vil fungere, eller skal man innfør kølapp i kassa ?

Det siste er vel og bra og brukes mange steder men det går jo betydelig tregere da man må oppdage at det er ens nummer som kom opp, legge bort mobilen, rope inn unger, stable seg på bena og komme seg til kassa - det skal bli moro, men det er vel rettferdig  ;D
Nå  er det jo ikke sånn at det er kø per kasse eller kølappsystem med unger og mobiler som er eneste mulighet her. Det er ytterkantene. F.eks. så syns jeg at løsningen på selvbetjeningskasser på Obs eller IKEA fungerer veldig bra. En enkelt åpning inn til fire kasser, og neste går først inn når én av de fire blir ledig. Kanskje det er veien å gå når ikke folk klarer å la høflighet styre.

Og igjen må jeg bare påpeke at scenariet flere beskriver her med kaos for å skifte køer og så videre bare er nok et ytterpunkt og ikke virkeligheten. Hvis dere prøver høflighetsprinsippet vil dere fort se at de første 2-3 i en kø bare vil stå der de stod, og når folk får sjansen blir de ofte litt paff og takker nei i ren høflighet - men alle er blide etterpå!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Mens vi er inne på "problemstillingen" kø og høfflighet.
Jeg har fått komme forbi andre, og selv sluppet andre forbi, i matkø hvis noen har overfylt handlevogn vs. en som har tre melk og en banan.

Denne sakset jeg fra Ampera-E tråden:
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:54
....en sint kar i en E-golf skrek til meg at jeg og resten av Opel gjengen var roten til alt ondt her i verden. Han måtte bestandig vente i timesvis på at disse forbannede Ampera e skulle ferdiglades. Han kunne lade sin E golf 190 på 20 minutter mens min "gjeng" brukte timesvis. Han var helt tom for strøm...

Det blir jo interessant.
En eller annen kjører E-Golf av fergen, en Ampera-E suser forbi. Når Golf-en kommer til ladestasjonen er Ampera-E nettopp startet lading.
Og så kan vi snu på det. Ampera-E av fergen først. E-Golf skjønner at her er det mulig å bli stående i "evig" Ampera-E kø. Smetter forbi, og ved ladestasjonen kommer argumentet:
"Min tar jo kun 20 min, din tar jo opp mot 1 time".

Eller en med Ampera-E står foran en E-Golf i ladekø. Golf-en spør høfflig om å få komme foran, tar jo kun 20 min. Da kan jo Ampera-E si, "Jeg fyller i 20 min, så kjører jeg videre." Men hvis Ampera-E virkelig har behov for å komme seg opp mot 80%, så skal jo den stå der rimelig lenge. Er det da rimelig å skulle stå ytterligere 20 min ekstra, for å slippe Golf-en forbi?

Hmmmmm.....blir vanskelig det her. Håpe etter hvert at vi få en løsning på potensielle ladeproblemer i fremtiden hvis alle biler solgt etter 2025 skal være el-biler.

Mippen

Har opplevd dette dilemmaet noen ganger, spesielt før jeg kjøpte TMS men også med denne bilen. Senest sist uke var vi på tur en liten uke med bilen. Vi kjørte en liten tur over til Sverige fra Trondheim på slutten av turen. Det er lademulighet i Stjørdal for Tesla, men det så greit ut å kjøre til og fra Sverige uten å lade. På veien oppover fjellet skiftet været og det gikk mer strøm enn vanlig. På et punkt vurderte jeg om det var nødvendig å lade 10 minutter på Storlien for å ha nok buffer til å kommme tilbake til Stjørdalen. Akkurat når ting så svartest ut sto det en Leaf på en rasteplass langs veien og hadde hatt en pause. Den kastet seg ut foran oss slik at vi måtte bremse opp. Om det var fordi han ville foran oss i ladekøen eller om han bare ikke kunne vente vet jeg ikke. Den skulle naturligvis lade også viste det seg. Vurderte om jeg skulle være like frekk og kjøre forbi den, men holdt igjen for å ikke lage dårlig stemning. På butikken der begge stoppet sjekket jeg med navi for å se om det var for optimistisk å kjøre til Stjørdalen igjen uten å lade. Bilen mente jeg ville klare det med et par prosent igjen på batteriet, så jeg tok da sjansen og kom fram til Stjørdalen uten problemer. Det er tross alt mest nedover og man regenererer mye, spesielt hvis man ligger seg bak litt tregere trafikk og bruker regen aktivt.

Stort sett pleier jeg å lade på Superchargere, men de få gangene jeg har ladet på vanlig hurtiglader pleier jeg å være grei. Lader aldri mer enn jeg trenger for å komme meg til destinasjonen eller neste supercharger. Ser en del andre elbil eiere har kommet til meg i fortvilelse når de ser jeg står å lader, men da pleier jeg bare å berolige dem med at jeg ikke trenger mer enn noen prosent for å komme meg videre. Det gjelder derfor å samarbeide og kommunisere så løser ting seg. Håper etter hvert at det er nok ladere til alle med stadig flere elbiler på veien og med stadig flere som reier på langtur med elbilen sin.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA