Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X75 eller X100

Startet av bobakka, mandag 14. august 2017, klokken 11:59

« forrige - neste »

bobakka

Er det noen som har testet hvor langt en i3 kan gå etter at bilen sier at den er "tom"?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

JorgenM

Jeg har kjørt ca 5 km etter rekkevidde= 0

All varme koblet ut og bilen ble tregere.

Til slutt vil bilen stoppe, du får beskjed om å parkere et sikkert sted og bilen går ca 500 meter :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

PionerThink

Jeg opplevde etter siste SW oppdatering at bilen stoppet på 0 km :-[
Andre brukere har sagt at før denne SW oppdateringen så gikk den 5 km ca når det sto 0 rekkevidde igjen, så dette avhenger da om hvilken SW versjon bilen har :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

KHL

Kan også skrive under på at den stopper ved 0km igjen på GOM. Dersom du har mulighet for å vise % av gjenværende batterikapasitet ved å benytte knappen på venstre hendel så har du software hvor bilen stopper ved 0km/0%.

JorgenM

Hm, er dere sikre på det?
Jeg fikk %-visning i november 2015, men er ganske sikker på at episoden der jeg kjørte 5km etter 0 var i 2016.

8km rest ved ankomst hjem idag. Bare 3. gang siden september 2015 jeg har vært under 10km. Tror mye regn skapte mye friksjon og dermed redusert rekkevidde idag :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

PionerThink

#5
Vår bil hadde vært inne på service i desember 2015 når vi kjøpte den i slutten av mars 2017, så den hadde nok også kjørt 5 km etter at GOM sto på 0 km på det tidspunktet vil jeg tro ::).
Når vi hadde den inne for en garanti-sak en av de første dagene i april 2017 ble det også oppdatert siste versjon software, og noen uker etterpå fikk jeg smertelig erfare at den stoppet ved 0 km: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33196.15.html
Jeg hadde jo håpet den gikk 5 km etter at det sto 0 på GOM, men dengang ei :o
P.S: Jeg hadde bilen så kort tid før den ble levert inn og fikk SW oppdatering at jeg aldri registrerte om den hadde %-visning i displayet ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Klykken

Har kjørt ned til 2 eller 1km rest, jeg. Ikke turt mer. ;D Men bilen blir jo merkbart daffere ved lav SOC. Ser også at energimeteret går ned til under halvparten, som om det skulle vært minusgrader og kaldt batteri.

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Frank J. Josefsen

Har hørt at man ikke kan slepe bilen hvis man kjører tom for strøm på batteriet, og at man da må bestille bilberging.
Men, hvis man stopper før det er helt på "0", og får noen til å slepe seg og setter bilen i D, så vil man jo kunne lade på batteriet uten at det tar skade. Vil jo være det samme som å trille nedoverbakker, eller tenker jeg feil og at det ikke er bra å gjøre det slik?
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

JorgenM

Står i alle fall klistremerke på bilen med advarsel om tauing (står enten i døra eller under panser)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

PionerThink

Som jeg skrev i mitt innlegg lengre opp og refererte til i et tidligere innlegg, så overså jeg advarslene om tauing når jeg kjørte den tom for strøm ::)
Bilen gikk etter et par km rett og slett inn i en slags "bremsemodus" slik at vi måtte kjøre til siden og rekvirere bergingsbil :-[
I etterpåklokskapens ånd så burde jeg jo ha gjort som Frank.J.J skriver, dvs stoppet før tunellene mens det ennå var et par km igjen på GOM. Så ringt etter min svoger, latt han taue meg mens jeg hadde bilen i "D" og da fått ladet litt samtidig som jeg kanskje brukte litt energi til å følge etter i oppoverbakkene :o
Kan heller ikke se noen grunn til at dette ikke skulle kunne gå greit ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Egil Fonn

Enig med deg PionerThink. Få taue hjelp før bilen går helt tom for strøm. Sett bilen i D, følg med power meter og la bilen regenerere moderat burde gå greit. Om bilen er nesten tom for strøm på toppen av Sognefjellet og skal ned 1400 høyde meter blir samme sak, og noe den bør takle.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Ingeniøren

Men går det ikke bra så ikke regn med at garantien dekker...

Man har vel 4 gratis berginger i året.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

#12
Du har sikkert rett Ingeniøren. Benytt bilberging for å være på den sikre side. Jeg kommer nok til å finne fram slepe øyet :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Torodd Stangeland

Bilen vet jo ikke om den blir slept, eller triller ned en lang bakke. Så ser ingen grunn for at ikke det skulle gå bra.
Bmw I3 2015

Orbit

Ta med at regenereringen gjør at bilen blir mye tyngre å taue. Slepekroken er dimensjonert for en bil på 1300+ kg, mens dersom regen slår inn for fullt blir belastningen tilsvarende en bil på 5x denne tyngden (siden slepehastighet tilsvarer ca 10 kWh/100km i fremdrift, mens full regen er ~50kWh/100km). Så det kreves mye mer oppmerksomhet fra begge sjåfører enn vanlig tauing så det ikke blir napp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA