Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Planlegger kjøp av Elbil ca 5-6 mnd frem i tid. Hvilken skal jeg gå for?

Startet av Nissanleaf201630kwh, fredag 27. januar 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

Nissanleaf201630kwh

Hei dere

Er i ferd med og få min første leaf tekna 2016. Hva er det jeg trenger som en helt ny eier?
Noen ting dere anbefaler og bytte i disse bilene? Pærer ETC.
Følger det med ladekabel osv?

bob-bob

Det følger med alt du trenger. (men ikke mennekes kabel for 3,3 kw , det koster ekstra.) Dersom du har kjøpt 6.6 kw lader , følger det med egen kabel for dette. Når det gjelder bytte av pærer : glem det , det er bare tull. Fabrikken har satt i de pærer som er nødvendige , det er ingenting å spare på gjøre endringer.
Dersom du bytter ut alle resterende pærer med LED får du vel ca 10 meter lengre rekkevidde. Dessuten vil led pærer i skiltlys eller tåkelys f.eks ikke klare å drive ut fuktighet , da de aldri blir varme.... - Med LED vil tåke/kjørelys foran ise igjen om vinteren også. Ikke smart...

Ellers : gratulerer med ny bil !

Burg

Ta rustbeskyttelse. Uansett hvilken. Etter noen år er lanolin veldig bra. Av flere årsaker. Lykke til. Jeg fikk min i april, og er meget fornøyd. ;)

Nissanleaf201630kwh

Sitat fra: Burg på søndag 27. november 2016, klokken 21:12
Ta rustbeskyttelse. Uansett hvilken. Etter noen år er lanolin veldig bra. Av flere årsaker. Lykke til. Jeg fikk min i april, og er meget fornøyd. ;)

Hvor mye betalte du for rustbeskyttelse?

Burger

Jeg fikk lanolin rustbeskyttelse med på kjøpet i 2015. Sjekk hva som er med på din.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Nissanleaf201630kwh

Hvilken app er det jeg burde laste ned på telefon? Eller på pc?
Er det plankekjøring på alle lade stasjoner f.eks?

Øyst1

Sitat fra: bob-bob på søndag 27. november 2016, klokken 21:10
Det følger med alt du trenger. (men ikke mennekes kabel for 3,3 kw , det koster ekstra.) Dersom du har kjøpt 6.6 kw lader , følger det med egen kabel for dette. Når det gjelder bytte av pærer : glem det , det er bare tull. Fabrikken har satt i de pærer som er nødvendige , det er ingenting å spare på gjøre endringer.
Dersom du bytter ut alle resterende pærer med LED får du vel ca 10 meter lengre rekkevidde. Dessuten vil led pærer i skiltlys eller tåkelys f.eks ikke klare å drive ut fuktighet , da de aldri blir varme.... - Med LED vil tåke/kjørelys foran ise igjen om vinteren også. Ikke smart...

Ellers : gratulerer med ny bil !




Bytte av pærer har ikke noe for seg med tanke på rekkevidde. For meg handler deg mer om utseende på bilen. Det er idiotisk at en bil med LED kjørelys, ikke har gjennomført LED på resten av lysene.
Jeg har byttet og skal bytte til LED på det meste, foruten fjernlys og diverse blinklys.
Skiltlys er byttet til LED, parklys er byttet til LED, DRL snart byttet til LED. Alle lys inni bil er straks byttet lit LED.

Eneste er at det er greit, selv om det lyser elendig,  å ha halogen i fjernlys da disse skaper varme, og får vekk kondens og frost fra de enorme lyktene på Leafen.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på søndag 27. november 2016, klokken 23:06
Sitat fra: bob-bob på søndag 27. november 2016, klokken 21:10
Det følger med alt du trenger. (men ikke mennekes kabel for 3,3 kw , det koster ekstra.) Dersom du har kjøpt 6.6 kw lader , følger det med egen kabel for dette. Når det gjelder bytte av pærer : glem det , det er bare tull. Fabrikken har satt i de pærer som er nødvendige , det er ingenting å spare på gjøre endringer.
Dersom du bytter ut alle resterende pærer med LED får du vel ca 10 meter lengre rekkevidde. Dessuten vil led pærer i skiltlys eller tåkelys f.eks ikke klare å drive ut fuktighet , da de aldri blir varme.... - Med LED vil tåke/kjørelys foran ise igjen om vinteren også. Ikke smart...

Ellers : gratulerer med ny bil !




Bytte av pærer har ikke noe for seg med tanke på rekkevidde. For meg handler deg mer om utseende på bilen. Det er idiotisk at en bil med LED kjørelys, ikke har gjennomført LED på resten av lysene.
Jeg har byttet og skal bytte til LED på det meste, foruten fjernlys og diverse blinklys.
Skiltlys er byttet til LED, parklys er byttet til LED, DRL snart byttet til LED. Alle lys inni bil er straks byttet lit LED.

Eneste er at det er greit, selv om det lyser elendig,  å ha halogen i fjernlys da disse skaper varme, og får vekk kondens og frost fra de enorme lyktene på Leafen.

Du vil få fuktighet og etterhvert korrosjon i dine DRL lys om du bytter til led. Lyktene sitter utsatt til nede ved bakken og er midt i all sprut fra veibanen....Det trenger fuktighet inn , selv om de er "tette". Som sagt , det er en grunn til at de ikke har valgt led i alle lykter.  F.eks baklys er LED , men ikke ryggelys og blink , selv om det finnes led pærer til disse. Tror du Nissan sine ingeniører er litt "treige" ? ... hehe.. Men selvsagt , det er din bil og du gjør som du vil.  Det med utseende tok jeg ikke helt....bortsett fra at LED i hvitt har et ubehagelig skarpt farge spekter i visse situasjoner. Jeg har sett folk som har led lamper i skiltlys som lyser med så feil farge , at det er umulig å lese tallene på skiltet på 10 meters avstand. Men  - vel , vel.... :P

Øyst1

Sitat fra: bob-bob på mandag 28. november 2016, klokken 08:47
Sitat fra: Øystein K på søndag 27. november 2016, klokken 23:06
Sitat fra: bob-bob på søndag 27. november 2016, klokken 21:10
Det følger med alt du trenger. (men ikke mennekes kabel for 3,3 kw , det koster ekstra.) Dersom du har kjøpt 6.6 kw lader , følger det med egen kabel for dette. Når det gjelder bytte av pærer : glem det , det er bare tull. Fabrikken har satt i de pærer som er nødvendige , det er ingenting å spare på gjøre endringer.
Dersom du bytter ut alle resterende pærer med LED får du vel ca 10 meter lengre rekkevidde. Dessuten vil led pærer i skiltlys eller tåkelys f.eks ikke klare å drive ut fuktighet , da de aldri blir varme.... - Med LED vil tåke/kjørelys foran ise igjen om vinteren også. Ikke smart...

Ellers : gratulerer med ny bil !




Bytte av pærer har ikke noe for seg med tanke på rekkevidde. For meg handler deg mer om utseende på bilen. Det er idiotisk at en bil med LED kjørelys, ikke har gjennomført LED på resten av lysene.
Jeg har byttet og skal bytte til LED på det meste, foruten fjernlys og diverse blinklys.
Skiltlys er byttet til LED, parklys er byttet til LED, DRL snart byttet til LED. Alle lys inni bil er straks byttet lit LED.

Eneste er at det er greit, selv om det lyser elendig,  å ha halogen i fjernlys da disse skaper varme, og får vekk kondens og frost fra de enorme lyktene på Leafen.

Du vil få fuktighet og etterhvert korrosjon i dine DRL lys om du bytter til led. Lyktene sitter utsatt til nede ved bakken og er midt i all sprut fra veibanen....Det trenger fuktighet inn , selv om de er "tette". Som sagt , det er en grunn til at de ikke har valgt led i alle lykter.  F.eks baklys er LED , men ikke ryggelys og blink , selv om det finnes led pærer til disse. Tror du Nissan sine ingeniører er litt "treige" ? ... hehe.. Men selvsagt , det er din bil og du gjør som du vil.  Det med utseende tok jeg ikke helt....bortsett fra at LED i hvitt har et ubehagelig skarpt farge spekter i visse situasjoner. Jeg har sett folk som har led lamper i skiltlys som lyser med så feil farge , at det er umulig å lese tallene på skiltet på 10 meters avstand. Men  - vel , vel.... :P

Så da er alle andre ingeniører "dumme" da?
Som klarer å legge LED i DRL, selv om de sitter nede på støtfanger? Og som har LED i skiltlys. Dette er særdeles vanlig på veldig mange andre biler.

Det med design er en smakssak. For meg skal en ny bil ha nyeste lys, har den LED, skal den ha LED. Å se bilen i front, med LED i nærlys, og halogen i parklys gjør vondt langt ned i magen. To forskjellige fargetoner, og helt utrolig stygt.
Ja, dette er en bagatell, men for meg, og en del andre betyr det faktisk ganske mye!

Så får det heller tåle at det danner seg korrosjon ( kanskje) over tid. Tipper da bilen er såpass gammel at går bra.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Men Øystein : dogg på innsiden av DRL glasset fordi LED lampene ikke klarer å varme opp , vil jo føre til at lyset ...ehh.... ikke slipper ut ..?

Forøvrig , her fjernet jeg meg nok endel fra trådstarters spørsmål  ; beklager !   ;) Lar resten ligge ---

Øyst1

Sitat fra: bob-bob på mandag 28. november 2016, klokken 14:00
Men Øystein : dogg på innsiden av DRL glasset fordi LED lampene ikke klarer å varme opp , vil jo føre til at lyset ...ehh.... ikke slipper ut ..?

Forøvrig , her fjernet jeg meg nok endel fra trådstarters spørsmål  ; beklager !   ;) Lar resten ligge ---

Her opplever jeg dere lager storm i vannglass. Opplever ikke særlig mye dugg i lyktene på bilen. Og har byttet til LED pærer på en mengde av mine tidligere biler, og ikke opplevd dette som et problem.
Og som sagt, hva med alle bilene som kjører med LED DRL og skiltlys originalt? Kan komme dogg i disse også.
Som sagt opplever jeg at dere gjør det til et mye større problem enn det egentlig er.

Men, det er nå min mening
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Øyst1

Har nå kjørt snart 1 år med LED pærer i DRL ( daytime running lights).
Pærer jeg bestilte på EBay.
Fungerer bra, og har ikke hatt noe problem med dugg!

Jeg byttet ikke til LED for å spare strøm, men fordi jeg syntes det så utrolig stygt ut med "gult" halogenlys i DRL og LED i kjørelys.

Nå er det samme fargetone på begge, og det ser så meget bedre ut.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

bob-bob

Tining av Is- slush på vinter går nok dårlig med LED. Men fargen er sikkert bra ! 

Sele

Vinteren er mørk og da brukes hovedlys om man da ikke ønsker og overstyre. Har for øvrig kjørt med LED i DRL i over to år nå,verken dugg eller is-slush er noe problem i rogaland ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA