Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av aaa3, søndag 06. august 2017, klokken 11:20

« forrige - neste »

nr1rayner

#15
Betaling pr min på hurtiglader er helt topp. De som har fått med seg at det er slik står så lenge de trenger det, ikke til det er fullt slik det mer sannsynlig ville blitt med pris pr kWh.
I trøndelag hadde vi EVpower før, de ble vel kjøpt opp av Fortum. Der var det fast pris pr lading, uansett om man ladet fra 2-95% eller 80-85% var altså prisen den samme. Fungerte vel strengt tatt den gangen, men da var heller ikke ladekø et problem.

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:33
Dersom din bil ikke kan lade raskere enn 3kw; hvor ofte bruker du den på langtur? Orker du å vente i timesvis på hver ladestopp?
Poenget var vel at det blir for dyrt på type2-uttak i forhold til ombordladeren i bilen.

Ved ladekø, er det ikke bedre å utnytte type2-ladepunkt også?
Ved de fleste (eller alle?) Fortum sine QC-stasjoner er det en 22kW-stolpe, som regel med 2 uttak.
Disse stolpene har jeg vel sett i bruk 1 eller 2 ganger.
Ofte trenger jeg 10-20%, da plugger jeg heller inn på en ubrukt type2 i 30-60 min, tusler inn på butikken og kjøper det fruen har bestilt så får de andre "krangle" om hvem som er nestemann på QC..
Men, med 1kr pr min er det overhodet ikke aktuelt å koble seg til type2, så den forblir ubrukt til det kommer en Zoe eller MB som har forvillet seg ut på langtur...

Men med GK's prismodell er type2 absolutt aktuelt, selv om man bare kan lade med 3kW.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pudderjagar

Noko anna enn betaling pr minutt vil værta krise både for bileigarar og ladetilbydere på hurtiglading. Husk at du leiger utstyret og tilgangen til straum. Utstyret kostar fort 300 000 pr stasjon pluss effektavgift til kraftselskapet på 5 - 6000 kr pr mnd. Skal du betale pr kwh så vil ein bil kunne stå veldig lenge på hurtiglader og gjer lite eller ingenting tilbake til ladetilbyder.

Og hvis ladetilbydarane ikkje tjener penger så forsvinner tjenesten.

Derfor er minuttprising eit must på hurtiglading

Men på destinasjonslading slek som på kjøpesenter og adre bedrifter så bør da være gratis. Da er reklame og tiltrekking av kunder som er målet. Hastigheten bør være så lav at ein må bruke nokre timar i senteret.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

stefse

Er nok greit med minuttprising på hurtiglader, men egentlig kunne jeg godt tenkt meg en kombinasjon av minutt og kWh prising. F.eks 1kr pr kWh sålenge effekten er over 15-20kW eller 0,8C, og deretter omslag til minutt-takst som gjerne kan være høyere enn 2,50 pr minutt for den del.
Forutsetter at laderen viser hva den driver med selvsagt, noe jeg savner på en god del ladere.

Sakteladere må gjerne også få et system med kWh prising, med omslag til en saftig minuttpris dersom noen fremdeles okkuperer kontakten etter at bilen er full.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

aaa3

Takk for en opplysende debatt. Jeg ser nå at det er mange gode grunner som taler for minuttprising også.
Men jeg vil ha meg frabedt at Jon Braathen setter spørsmålstegn ved min og andres motivasjon for å kjøpe ladehybrid.
Og en saksopplysning (også den til deg, Jon Braathen): Mitsubishi Outlander PHEV (som jeg har) kan hurtiglade med CHAdeMO. Jeg har ikke funnet noe tall for ladeeffekten, men den lader ca 80 % på 30 min, så da blir det gjennomsnittlig ca. 20 kW, og sikkert høyere i begynnelsen.

stefse

btw. Ser ikke problemet med at ladehybrider lades på offentlige ladeplasser. Skal det være noe miljøgevinst må jo disse også ha tilgang til laderne, og her blir jo prisingen et rent regnestykke mot bensin/diesel. For høy kWh pris vil jo selvsagt føre til at disse heller velger det fossile drivstoffet.

Men også her kommer poenget inn med å få de fortest mulig vekk fra ladeplassen dersom bilen ikke mottar strøm.

Flere ladeplasser er stort sett svaret. En P-plass må bli synonymt med en sakteladeplass.
Få kraften ut til folket :)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

turfsurf

Har PHEV 12,5kWh batteri tilgjengelig  (hvis 80% er 10kWh som du sier)?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

aaa3

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. mai 2017, klokken 22:29
Har PHEV 12,5kWh batteri tilgjengelig  (hvis 80% er 10kWh som du sier)?
Ja, røft regnet må det jo bli noe sånt. Og får man ladet 10 kWh på 1/2 time må ladeeffekten være gjennomsnittlig 20 kW.

turfsurf

Hm, PHEV er oppgitt med 12kWh batteri, og 9,8kWh usable. Da må resten være tap i ladeprosessen. Litt over 20% ladetap i så fall. Overraskende mye.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

aaa3

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. mai 2017, klokken 08:29
Hm, PHEV er oppgitt med 12kWh batteri, og 9,8kWh usable. Da må resten være tap i ladeprosessen. Litt over 20% ladetap i så fall. Overraskende mye.
Tror ikke det dreier seg (bare) om tap, men også om en restbuffer. M.a.o. at det er igjen ca 2 kWh når bilen oppgir tomt batteri.
PS Denne diskusjonen bør vel tas videre i PHEV-forumet

THE

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 16:02
Det burde vel bli forbudt for hybridbiler å benytte ladestasjoner til elbil.
Disse burde vært forbeholdt de som faktisk er avhengig av lading for å komme seg videre og ikke hybrideiere som jo kommer seg hjem uansett..

Hybridbiler bør KUN lades når de er parkert f.eks. hjemme og på jobb. Alternativt på ladeplasser som leverer 3,6kw dersom det er mange slike på samme sted og det ikke er fare for å bli fullt..

Det er jo helt sjanseløst dersom det står hybridbiler og tar opp 22kw ladeplasser og dermed hindrer elbiler og lade..


Hvorfor skal man skille på hybrid og elbil? Synes det er like sjanseløst at det står eUp og eGolf og lader på 22 kW ladeplasser når jeg kommer med min 22kW Zoe og ikke finner ledig plass. Det må heller settes opp mange ladestasjoner med lastdeling slik at hver enkelt bil får det den har behov for. Prisen på en 3,6 kW og en 22 kW ladeboks er ikke veldig forskjellig, og med lastdeling og betalingsløsning så vil det være mulig for meg å betale for 22 kW mens bilen ved siden av som trekker 3,6 kW betaler for det.

Hvis man ønsker elektrifisering av bilparken, så må bilene ha mulighet til å lade der de parkerer uansett om det er snakk om en elbil eller hybridbil. Jeg er nok helt sikker på at veldig mange av elbilene som lades på gratis ladeplasser ikke har behov for lading, og at miljøeffekten hadde vært mye større om en hybridbil hadde fått ladeplassen i stedet. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øystein16

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:12
99.9% kjøper hybrid fordi de får mer bil for pengene og ikke miljøgevinsten. (hvor mange hadde kjøpt hybrid hvis effekten var lavere, utstyret mindre og prisen høyere enn normale biler? )

Årsaken til at me kjøpte ladbar hybrid var betre funksjon med eldrift for vår bruk som var årsaken. Ladeplass har me ordna heime, og klarar oss i det alt vesentlege med det, der normalforbruket per tur er 0 liter bensin/mil. Alle har ikkje tilgang til ladeplass, derfor må det vera mogeleg med lading for desse og. Kanskje er det eit abbonnementsystem som må til i kommunane, der dei av kommunen sine eigne innbyggjarar som har behov ein betalar for kommunal lading på prioriterte ladeplassar (sakte lading).

OlafGTE

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:12
99.9% kjøper hybrid fordi de får mer bil for pengene og ikke miljøgevinsten.
Skulle likt å sett kilden din for denne påstanden.

Cral

En ulempe med minuttbetaling, er når man får 7,2kW alene, og 3,6kW om noen kobler til det andre uttaket. Som man f.eks har i Moss. Og da var det surt å komme tilbake og se at det var 10 ledige plasser, men noen hadde koblet seg opp på samme stolpe som meg, slik at vi fikk halv ladehastighet begge to. :'(

Syntes vel at to nesten helt identiske golf skulle lade sammen...

Det var forøvrig flere ledige plasser når jeg kom også, så at de på den timen jeg var borte fra bilen skulle opplevde at det ikke var ledige plasser ved noen av de andre ladestolpene ser jeg som usansynlig.

Tror man kan dele de som kjøper ladbar hybrid opp i tre, de som vil ha mer bil for pengene, de som vil ha mer effekt for pengene og de som tenker på miljøet. Og jeg er ganske sikker på at det er mer enn 0,01 som kjøper for miljøet sin del, selv om alle jeg har ansvaret for (6 ladbare hybrider), har valgt det (mest) for andre grunner.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

OlafGTE

Sitat fra: Cral på onsdag 31. mai 2017, klokken 14:26noen hadde koblet seg opp på samme stolpe som meg, slik at vi fikk halv ladehastighet begge to. :'(

Syntes vel at to nesten helt identiske golf skulle lade sammen...
For meg illustrerer dette hvor lite utviklet ladestasjoner er som teknologi og produkt.

Ja, man skal vel forvente at brukerne vet om disse begrensningene, men på den andre siden så skal man jaggu meg også forvente at teknologien er avansert nok til at brukerne ikke skulle behøve å vite om dem.

En gang i tiden var heisene så kompliserte å bruke at heisfører var en jobb. I dag virker tanken på å måtte være kvalifisert for å kjøre heis nesten latterlig, mens biler kjører seg selv og tenåringsnerder lager dingser på gutte-/jenterommet som selv storindustrien ikke kunne drømme om for 30 år siden.

Hvis ikke idiotsikre ladestasjoner blir standarden innen få års tid, så blir jeg litt skuffet.

Jon Braathen

Sitat fra: OlafGTE på onsdag 31. mai 2017, klokken 10:38
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:12
99.9% kjøper hybrid fordi de får mer bil for pengene og ikke miljøgevinsten.
Skulle likt å sett kilden din for denne påstanden.
Det er nok samme som oss som kjøper elbil. Uten insentiver fra staten hadde vi selvsagt ikke hatt så mange elbiler i Norge..
se bare på de kommunene som har fått bru i stedet for fergeforbindelse, med dyre bompenger blir regnestykket enkelt iom at elbiler (foreløpig) slipper bompenger.

Heldigvis er det ikke gratis bom for hybridbiler, da hadde det nok ikke blitt solgt noe særlig med elbiler..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA