Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisforskjell 75 vs 100, X vs S

Startet av Troald, onsdag 02. august 2017, klokken 23:02

« forrige - neste »

Troald

Dette er spennende tenkning. Batteriene er store og tunge nok, gjør heller noe med veien. Lader langs hovedveiene, kjører på batteriet på småveiene.

https://www.tu.no/artikler/denne-veien-kan-gi-elbiler-som-aldri-ma-kobles-til-lader/383367
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Amoss

SitatHun mener at vi må tenke gjennom energisystemene våre, for kampen om å lage det største batteriet er i ferd med å være over.

– Batterier er i ferd med å bli for vanskelige å produsere, eller for tunge og store til å få plass i kjøretøyer.

Hm... Blir ikke dette snudd litt på hodet?  Trodde batteriutviklingen gikk i mot å gjøre batteriene mindre, lettere og enklere/billigere å produsere? Nettopp fordi de i utgangspunktet *var* for tunge og store til å få plass til i kjøretøyene og/eller for dyre og vanskelige å produsere?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Troald

Det kan kanskje gi billigere biler da vi kun trenger f.eks et 30kW-batteri som lades kjapt.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

nr1rayner

Mtp forfallet på norske veier har jeg lite tro på dette her på berget..
På hovedveier kan man jo håpe, men landet består jo også av svært mange småveier. Behov for bra størrelse på batteripakken vil man altså uansett ha i "all overskuelig framtid".

PS: kW angir effekt, kWh angir batterikapasitet.
Hvor mange kW et batteri kan gi dikterer bare hvor stor motor man kan benytte, det sier ingenting om rekkevidde på bilen.
30kW tilsvarer 40,8 hk, som er alt for lite.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA