Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading TMS 80-90%

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 12. august 2017, klokken 18:30

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Det er snart valg og det er varslet ganske kraftig lut mot privatbilister generelt. Med plug-in biler på 50% av nybilsalget, begynner tilstramming av privatbilisme i de store byene å likne mer på ren heksejakt enn fornuftig transportpolitikk. I Oslo varsler MDG at alle gateparkeringer skal fjernes i løpet av 2019, og alle gater skal bli utformet som lekeplasser og sitteplasser midt i gata for alle våre slitne innbyggere. Uten parkeringsplasser vil alle som har barn ikke lenger kunne bo i byen. Hjelper ikke å ha elbil uten mulighet for parkering. Kjipt å aldri få besøk også om det er klin umulig å parkere/veldig dyrt å parkere?

Er redd for at sentrum av byen kommer til å drept, og rasering av levevilkårene for næringsdrivende som da utelukkende kommer til å ha blakke ungdommer på skateboard som kundegrunnlag.

Har tidligere skrevet og foreslått ganske kraftige virkemidler mot dieselbiler, men nå er salget av disse på kraftig retur. Synes politikket som har vært med favorisering av elbiler og også ladbare hybrider fungerer veldig bra, med svært gode resultater.

Ytterligere innskjerpinger nå synes jeg for det meste er å "sparke inn åpne dører" og er kanskje mer kamuflert hat mot privatbilisme generelt. Fjerne alle parkeringsplasser gjør det umulig å bo i byen, unntatt for studenter 20-årene. De fleste av dem kommer uansett ikke til å bli boende i Oslo etter 5-6 år med byliv, fyllekuler og stappfull av studielån og null på sparekontoen.

Skal vi utelukkende tilrettelegge Oslo om til en gjennomtrekksby for tilflyttende gående og syklende studenter?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

stefse

Et bilforbud innenfor ring1 er bare tull. Et utslippsforbud av giftig eksos og annen røyk er derimot ikke helt tull.
Det går også an å stenge av enkelte gater for biltrafikk, et relativt vanlig tiltak i mange større byer på kontinentet.
Regner med det blir noe slikt som blir utfallet her også, denne ekstreme MDG politikken vil ikke vinne frem.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Et gateparkeringsforbud innenfor Ring 1 er ikke så forskjellig fra det man har i mange andre byer. Man kan være for eller mot det, men så uvanlig er det ikke.

Det er ingen som foreslår parkeringsforbud i (hele) Oslo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Burger

#3
Jeg bor ikke i by, men pendler inn for å jobbe. For meg hadde det vært posetivt om de kasta ut privatbilene fra sentrum i storbyer forutsatt kvaliteten på kollektivtilbudet økte. Dvs store nok seter, oftere avganger, raskere fordi ingen biler i trafikken, god parkering utenfor by for å ta kollektivt inn etc.

Men jeg er ikke redd for endring, selv om endringen påfører meg litt ekstra prakk. Fordelen hadde vært ganske trivelig med gågater og mindre skjit fra dekk og forurensning som hadde ført til at jeg faktisk besøkte sentrum bortsett fra de gangene jeg er med på lønningspils.

Man kan klare seg fint uten bil i by og det vil komme tjenester som gjør det mulig å klare seg uten bil. Var i London i 2008 og da fikk man levert alt fra nettbutikk hjem på kvelden bare man bestilte før 1400 ish. Fra vitevarer til datautstyr. Dette vokste fram fordi det er ikke fornuftig å ha bil i London.

Som en middelaldrende mann som kan endre meg så ser jeg behovet for at min generasjon må dø ut før samfundet kommer seg videre. Krisemaksimering av at parkeringsplasser forsvinner fordi man vil ha ned trafikken i bykjernen...
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ingeniøren

#4
Kollektiv transport er greit, men det som ikke er greit er å bruke 2-3 ganger så lang tid daglig på dette. Da er det uaktuelt.

Bilistene har alltid vært en enkel melkeku og politikerne er enkle folk... I Oslo er all fokus på bilistene mens forbrenningsanlegget på Engelsrud slipper ut like mye CO2 som all transport i Oslo inkl. yrkes og kollektiv transport, men er det noe fokus på å forbruke og handle mindre og dermed kaste mindre - minimalt, da det vil føre til mindre inntekter som politikerne kan forvalte.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA