Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?

Startet av ReneM, mandag 22. mai 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

eivhelle

#15
Mulig at det er slitsom å kjøre langtur med ungene til gamer73 i baksetet. Men det høres det ut som at det ville ha blitt selv om man kjørte Tesla. ;)

Jeg har kjørt over fjellet 6-7 ganger de siste to årene og det har utelukkende vært positive opplevelser selv med 4 unger i bilen (på den ene turen). Som regel er vi to voksne og to barn. Og alle setter pris på noen ekstra pauser på veien. Så her handler det mye om innstilling og å se muligheter i stedet for begrensninger. (Vi visste lite om shoppingmulighetene på Noresund, Nesbyen eller Ål før kona fikk en halvtimes pause til å utforske området) ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på mandag 20. mars 2017, klokken 16:04
Mulig at det er slitsom å kjøre langtur med ungene til gamer73 i baksetet. Men det høres det ut som at det ville ha blitt selv om man kjørte Tesla. ;)

Jeg har kjørt over fjellet 6-7 ganger de siste to årene og det har utelukkende vært positive opplevelser selv med 4 unger i bilen (på den ene turen). Som regel er vi to voksne og to barn. Og alle setter pris på noen ekstra pauser på veien. Så her handler det mye om innstilling og å se muligheter i stedet for begrensninger. (Vi visste lite om shoppingmulighetene på Noresund, Nesbyen eller Ål før kona fikk en halvtimes pause til å utforske området) ::)

Det hadde vært slitsomt i en bensinbil også....så Tesla hjelper ikke meg på noen måte..helt korrekt;) Ser jo rundt meg at dem aller fleste barn sitter fint og rolig i vognene sine etc. Men...om man snakker med foreldre (mine og hennes) så skjønner man at ting går i arv;) Jeg er overbevist om at det handler for det meste om genetisk arv, og bare en smule skyldes "barneoppdragelse", ihvertfall i så ung alder.

Men det positive er jo at dem ser ut til å sette opp flere og flere ladesteder, samt at bilene kan kjøre lenger og lenger, for bilferie er jo egentlig utrolig artig (syntes jeg) for da har man nesten totalt frihet:)

Jeg ser virkelig frem til dagen da en elektrisk bil (til 300-400k maxpris) kan kjøre fra Bergen til Halden UTEN å lade en eneste gang:) Det er kanskje ikke så lenge til....5 år eller noe?


eivhelle

Har du unger som er litt hyper, er vel det verste man kan gjøre å stenge dem inne i et trangt rom i flere timer om gangen. Da er det bedre å slippe de ut en halv time hver andre time og la de løpe rundt og bruke energi. Sånn sett må jo kortrekkevidde elbiler være ideelt.  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. mars 2017, klokken 09:08
Har du unger som er litt hyper, er vel det verste man kan gjøre å stenge dem inne i et trangt rom i flere timer om gangen. Da er det bedre å slippe de ut en halv time hver andre time og la de løpe rundt og bruke energi. Sånn sett må jo kortrekkevidde elbiler være ideelt.  ;)

Det er egentlig ikke hyperaktivitet som er problemet. Det er intenst og til tider voldsom vilje-uvilje;) Men men det går seg nok til hehe

ReneM

Har nå sett opp 2 ruter (fra Mikkelparken i kinsarvik):

Alternativ 1:
Kinsarvik - Eidfjord
Eidfjord - Geilo
Geilo - Rødberg
Rødber-Lampeland
Lampeland - .... - Sandefjord

Alternativ 2:
Kinsarvik - Røldal
Røldal - Åmot
Åmot - Bø
Bø - Sandefjord

Har endrer litt på min første plan og mener nå ar alternativ 2 er det bedre alternativ. Det er 2 ladestopp mindre og flere ladestasjoner med 2 CSS uttak.

Hadde egentlig planen om å kjøre over Hardangervidda men er litt bekymret at jeg allerede står i ladekø på Eidfjord. Kjedelig hvis det står en eller 2 biler som skal lade til 100% mens jeg har kun brukt 20% fe Kinsarvik. Hadde laderen på Garen kommet på plass hadde det vært litt lettere.

Hva mener dere?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

eivhelle

Med Kinsarvik som utgangspunkt høres alternativ 2 ut som det mest fornuftige.

Det er tett med ladestasjoner på strekningen, og stort sett to hurtigladere på hver lokasjon. Jeg har omtrent aldri opplevd ladekø på denne strekningen bortsett fra en gang på Åmot der jeg måtte vente 5 minutter.

Om forholdene er gode (tørr vei og vinden i ryggen) kan du også droppe å lade på Åmot og fortsette til Seljord, der det er 4 hurtigladere. I så fall må du lade til rundt 90% på Røldal (du får omtrent 6% SOC gratis pga av høydeforskjellen).

Eneste ulempen jeg ser med dette alternativet er den rasfarlige strekningen mellom Kinsarvik og Odda. Så se opp for steinsprang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Peacock

Venter min første elbil om noen dager, 300 e-golf. Men dette er skremmende, er virkelig så mye planlegging nødvendig for en slik tur?. Velger og tro at dette er overdramatisering, og glede meg til bilen, til tross for disse dramatiske innleggene.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

eivhelle

#22
Sitat fra: Peacock på søndag 11. juni 2017, klokken 12:00
Venter min første elbil om noen dager, 300 e-golf. Men dette er skremmende, er virkelig så mye planlegging nødvendig for en slik tur?. Velger og tro at dette er overdramatisering, og glede meg til bilen, til tross for disse dramatiske innleggene.
Det er i grunnen ikke så mye planlegging som trengs. Men det er alltid lurt å orientere seg om lademulighetene på forhånd. Og det er en vesentlig forskjell på graden av planlegging som er nødvendig med ny e-golf med 31,5kWh tilgjengelig kapasitet.

Med ny e-golf kunne du klart turen over med et ladestopp på Åmot, hvis du kjørte over Haukeli, eller et stopp på Rødberg hvis du tok turen over hardangervidda. I begge tilfellene ville det vært tilstrekkelig med 30 minutter med hurtiglading for å komme frem til bestemmelsesstedet.

Jeg kjørte omtrent tilsvarende strekning i langhelga rundt himmelspretten. Kjørte fra Øystese til Horten. Kunne klart meg med et enkelt stopp på Geilo, men valgte i stedet å stoppe etter 24 minutter på Geilo og heller ta 10 minutter ekstra på Lampeland fordi jeg uansett ville trenge å dele opp den siste 230 km strekningen for å strekke litt på beina.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ReneM

Da er vi i Mikkelparken. Det gikk strålende. 161 km med et forbruk på 12,2. Ladet for sikkerhetsskyld 10 minutter på Skuldstadsmo men det var streng tatt ikke nødvendig.

Neste etappe blir likevel veien over Hardangervidda. Resten av reisefølge har bestemt at vi tar en kjapt tur innom bjørneparken i flå.

Nå lurer jeg på en ting. Bilen er helt fulladet i Kinsarvik (GOM viser faktisk 208km). Er det da nødvendig å lade i Eidfjord eller kommer man seg opp til Geilo?

Dersom laderen er ledig lader jeg uansett på Eidfjord. Hvis det ikke går kan jeg eventuelt saktelade en halv time siden batteriet har ca 80% igjen etter 3 mil kjøring.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Crown

#24
Men sånn til en annen gang, hurtiglading på Skulestadmo og så over til Geilo er jo ikke noe problem, jeg gjorde det nå tidligere i uken, ladet til 94% på Skulestadmo og hadde da 40% igjen på Halne fjellstove. Derfra er det bare 45km til Geilo uten noe høydeforskjell så det holder jo i masser. Askøy (0moh)-Halne (passert 1250moh) hadde da et samlet forbruk på 1,39 kwh/mil, tilbaketuren gav 0,82 kwh/mil. 400kg passasjerer/bagasje i bilen, klima på og fulgte trafikken med et par forbikjøringer.

Dermed slipper man flaskehalsen i Eidfjord med kun én lader. Dette er riktignok med Ioniq, men rekkevidden skal vel være så å si identisk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

ReneM

Sitat fra: Crown på onsdag 26. juli 2017, klokken 21:58
Men sånn til en annen gang, hurtiglading på Skulestadmo og så over til Geilo er jo ikke noe problem, jeg gjorde det nå tidligere i uken, ladet til 94% på Skulestadmo og hadde da 40% igjen på Halne fjellstove. Derfra er det bare 45km til Geilo uten noe høydeforskjell så det holder jo i masser. Askøy (0moh)-Halne (passert 1250moh) hadde da et samlet forbruk på 1,39 kwh/mil, tilbaketuren gav 0,82 kwh/mil. 400kg passasjerer/bagasje i bilen, klima på og fulgte trafikken med et par forbikjøringer.

Dermed slipper man flaskehalsen i Eidfjord med kun én lader. Dette er riktignok med Ioniq, men rekkevidden skal vel være så å si identisk.

Vi har bare 190 utgave. Men det gikk greit. Ruten var slik:

Bergen-Halden
Bergen-Kinsarvik-Røldal-Åmot-Bø-Halden

Halden-Bergen (tok ferge Moss-Horten)
Halden-Nykirke-Lampeland-Rødberg-Geilo-Voss-Bergen

Ruten hjem var egentlig mer behagelig. Jeg følge at stoppene var mer jevnt, nor som betydde maks 15-20 minutter lading om gangen. På vei til Halden var det kraftig regn hele veien, i tillegg til en temperatur på 9 grader over fjellet, muligens at det har gitt meg en del ekstraforbruk.

Konklusjon: e-Golf er perfekt for langtur når man retter seg etter. Vi hadde med 2 utalmodige unger (1 og 2 år) som trenger flere stopp uansett. Regner med at hele reisen tar en drøy time lenger enn med en fossilbil.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA