Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bergen - Nordfjord med Tesla model S

Startet av Mao, onsdag 28. september 2016, klokken 18:26

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Vegard Winther på onsdag 26. april 2017, klokken 13:04
Ifølge Teslas egen serviceoversikt, er "Hjulinnstillingssjekk (og justering, om nødvendig)" inkludert i servicepakken.
Dette går vel ganske tydelig fram i den vedlagte oversikten? Det kan da ikke være mulig å lese dette på noe annet vis?

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans
Er etterhvert godt fornøyd med at jeg valgte 8-års serviceavtale. Inntil nå har ihvertfall aldri sjekk av  hjulstilling eller ekstra bremseservice vært et tema.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Kavorka

Jeg kjøpte servicepakke to år tilbake, og får beskjed om at justering av hjulstilling kun gjelder de som kjøper den "nye" servicepakken. Hvis jeg vil ha noe justert ønsker de ekstra betalt. Så ja, det er en grunn til at det har blitt inkludert (trengs tydelig ofte), og ja, det er en grunn til at det har blitt dyrere (det begynner å bli dyrt for Tesla).

Lurer på om andre opplever det samme ved andre servicesenter, eller om det er et lokalt fenomen?

Synes det er dårlig håndtering å legge kostnad ved designsvakhet over på kundene, ikke minst å endre spillereglene underveis!


keepitsimple

Usikker på om Tesla kan nekte å justere hjul med tanke på hvor mange som har problem med det. Dvs just pga. mengden er det en garantisak.
Tesla Model S 60D - 2016

Muffinman

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:25
Jeg kjøpte servicepakke to år tilbake, og får beskjed om at justering av hjulstilling kun gjelder de som kjøper den "nye" servicepakken. Hvis jeg vil ha noe justert ønsker de ekstra betalt. Så ja, det er en grunn til at det har blitt inkludert (trengs tydelig ofte), og ja, det er en grunn til at det har blitt dyrere (det begynner å bli dyrt for Tesla).

Lurer på om andre opplever det samme ved andre servicesenter, eller om det er et lokalt fenomen?

Synes det er dårlig håndtering å legge kostnad ved designsvakhet over på kundene, ikke minst å endre spillereglene underveis!
Skaff dokumentasjon på avtalen som ble inngått, dvs innholdet i servicepakken og betingelser, når du kjøpte. Om et av vilkårene er at de kan endre vilkårene etter eget forgodtbefinnende vil det nok bli satt til side om man velger å få det prøvet. Tror nok at denne kan komme til anvendelse i et slik tilfelle:
https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§36

Softblue

Her er det mye å spekulere i.
Er det normalt for andre biler å måtte justere hjulstillingen?
Er det et designproblem?
Tung bil?
Eller er det andre årsaker til at hjulstillingen må sjekkes ofte?
Gjelder hjulstillingsproblemene både RWD og AWD?
Gjelder det biler med luft eller stålfjærer, eller begge deler?
Gjelder hjulstillingsproblemene pre-facelift, eller gjelder de facelift også?
Er grunnen til at frunken i alle facelift har blitt mindre at det er gjort forsterkninger i karrosseriet?
Andre årsaker/muligheter?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Muffinman

Årsaken til mindre frunk i facelift er det gigantiske luftfilteret.

Softblue

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:32
Årsaken til mindre frunk i facelift er det gigantiske luftfilteret.
Det ene utelukker ikke det andre?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Kavorka

Leste gjennom serviceavtale nå, og der står det at det er hjulstillingskontroll som inngår. Så da har de forsåvidt sitt på det tørre med tanke på hva service skal omfatte. Så kan man alltid diskutere hvor tidlig man trenger en justering (på hjul altså :)) før det blir en garantisak. Jeg har nok såpass med kjøring at det er akseptabelt, så lenge det ikke blir hvert år. 

@Muffinman, de har fått med i avtale at de kan endre innhold uten forvarsel og etter eget skjønn. Forsåvidt var det det jeg trodde de hadde gjort, da de inkluderer justering av hjulstilling idag Tessie kan justeres en del for det mellomlegget på 28kNOK/8 år vs 24.5kNOK/4 år.

keepitsimple

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:15
Sitat fra: Kavorka på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:25
Jeg kjøpte servicepakke to år tilbake, og får beskjed om at justering av hjulstilling kun gjelder de som kjøper den "nye" servicepakken. Hvis jeg vil ha noe justert ønsker de ekstra betalt. Så ja, det er en grunn til at det har blitt inkludert (trengs tydelig ofte), og ja, det er en grunn til at det har blitt dyrere (det begynner å bli dyrt for Tesla).

Lurer på om andre opplever det samme ved andre servicesenter, eller om det er et lokalt fenomen?

Synes det er dårlig håndtering å legge kostnad ved designsvakhet over på kundene, ikke minst å endre spillereglene underveis!
Skaff dokumentasjon på avtalen som ble inngått, dvs innholdet i servicepakken og betingelser, når du kjøpte. Om et av vilkårene er at de kan endre vilkårene etter eget forgodtbefinnende vil det nok bli satt til side om man velger å få det prøvet. Tror nok at denne kan komme til anvendelse i et slik tilfelle:
https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§36
[/quote
Tror veldig mange ikke har en avtale. Iaf. ikke en påskrevet avtale. Så jeg lurer på hvordan Tesla kan si at ikke siste vilkor gjelder da det ikke finnes noe fra før.
Tesla Model S 60D - 2016

amund

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 30. mai 2017, klokken 21:04
Leste gjennom serviceavtale nå, og der står det at det er hjulstillingskontroll som inngår. Så da har de forsåvidt sitt på det tørre med tanke på hva service skal omfatte.

Men firehjulskontroll er samme jobben som, og underforstått med firehjuls-'justering', ihvertfall hos alle verksteder jeg har hørt om og all norsk jeg har fått inn ørene.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

Firehjulskontroll er som navnet sier bare en kontroll. Har kostet ekstra å få det justert når jeg hadde justering på mine forrige biler. Av og til har bla Snapdrive tilbud om kontroll gratis men justering koster penger.
2015 P85D

Cookie Monster

#71
Sitat fra: Softblue på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:16
Her er det mye å spekulere i.
Er det normalt for andre biler å måtte justere hjulstillingen?
Er det et designproblem?
Tung bil?
Eller er det andre årsaker til at hjulstillingen må sjekkes ofte?
Gjelder hjulstillingsproblemene både RWD og AWD?
Gjelder det biler med luft eller stålfjærer, eller begge deler?
Gjelder hjulstillingsproblemene pre-facelift, eller gjelder de facelift også?
Er grunnen til at frunken i alle facelift har blitt mindre at det er gjort forsterkninger i karrosseriet?
Andre årsaker/muligheter?

Virker mest som designfeil/for dårlige deler på de tidlige bilene.

Er gjort en god del endringer opp igjennom med endring på både karosseri og deler i understellet. Noen av de større endringene ble gjort når dual motor kom hvor store deler av karosseriet bak har fått et annet design for å stive bilen bedre opp og støtte opp bakre drive unit bedre så lagrene ikke får skeiv belastning.

Er også gjort justering her og der og byttet deler etter dette også i understellet og Tesla har også i senere tid byttet bla luftbelger fra Continetal til Firestone.
2015 P85D

Cowboystrekk

Med mindre man har problemer med skjevslitasje, hvorfor gidder folk å bry seg om hjulstillinga? Ut ifra det jeg har lest og de jeg har snakka med medfører ikke mindre avvik noe problem eller økt risiko for at f.eks hjuloppheng ,fjæring etc skades. Tesla spisser vell stillingen ganske aggresivt og, noe som over tid gjerne fører til at den endres.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA