Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salto ladekabel type 2 til type 1 FEILMELDING - KABEL ELLER STASJON?

Startet av teralv, mandag 22. mai 2017, klokken 08:02

« forrige - neste »

teralv

Har en ladestasjon fra Salto som gir opp til 32 amp.
Det er en Type2 kontakt i denne, som det da står en type 2 til type 1 kabel i, også den fra Salto.

Denne kabelen er lite brukt og uten synlige feil.
Likevel går ladestasjon i feilmelding når man setter denne ladekabelen i stasjonen, uten at bil er tilsluttet.

Det jeg ser er at en av de to tynne pinnene i ladekontakt som skal inn i Salto ladestasjon er ganske langt inne i pistol, mens den andre er ute på samme lengde som de øvrige pinnene som overfører strøm.
Min teori er at den ene pinnen er inne og ikke har kontakt med ladestasjon, vil det da medføre feilmelding?

Og hvordan kan noe slikt skje?
Kabelen har stått i stasjon non stopp og kun vert ute et par ganger siden nytt.

EDIT:
Etter nærmere undersøkelse ser det ut som om den pin som er ringet ut skal stå lavere enn den andre til venstre. Stemmer det?

Da er jeg like langt, kan være ladestasjonen som tuller seg og.
Men feilen kommer bare når jeg setter denne kabel inn! Har ingen backup kabel så jeg får eliminert kabelen ved å prøve en annen.

EDIT2:
Etter å ha tatt sikkring gjør jeg følgende:

1. Setter sikkring på - ladestasjon får strøm. Ingen feilmelding.
2. Setter inn ladekabelen fra Salto i port på ladestasjonen. En hører rele klikker inn, og den går i feilmelding grønt/blått lys blinker sammenhengende om en annen.
3. Etter 20-30 sekunder så hører en klikk i låsen på kabel inn i ladestasjon, og sånn fortsetter det.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

elektrolux

Den ene pinnen skal være kortere så det er ikke problemet.

Sjekk motstandsverdien mellom PP og PE. Jord og den andre pinnen. Skal være 220R på en 32A kabel, og 680R på en 16A kabel.

Sjekk også andre enden at bryteren virker som den skal, også når pistolen står i bilen. Her skal du måle h.h.v. 150R og 470R med bryteren i de 2 forskjellige stillingene.

Sjekk også gjennomgang i alle kabelens ledere, spesielt CP lederen som er tynn, og kan ryke.

Den enkle måten er å teste om kabelen virker på en offentlig ladestasjon på din bil, og gjerne på en annen bil. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

teralv

Skal nå avgårde å sjekke kabelen på offentlig stasjon  :)

Har en fin dialog med Salto nå, så jeg satser på at dette ordner seg!
Skal komme med en update når jeg har mer.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Da har det blitt feilsøkt litt, og jeg konkluderer med at Salto ladekabelen er defekt, selv om ingen defekter synes, og ladekabelen er pent og minimalt brukt.

Forsøkte å koble den til på ladestasjon i dag, men kom feilmelding momentant på ladekabelen.
Se bilde.

Så får vi se om det finnes en løsning på dette her.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Lars C. Krogenæs

Er det feil på kabelen fra Salto, får du ny av dem. De ønsker (som så mange andre) fornøyde kunder.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

teralv

Ja vi får se hva som skjer.
Har ikke fått svar på siste mailen, men Salto er jo seriøs de, og jeg har bare gode opplevelser fra dem  :)

Nå er jeg litt nerd da, så jeg kunne jo tenkt meg å vite hva som er feil her i kabelen, men får finne utav disse pinnene som henvises til over og finne fluken og måle. Men gjør ikke noe med det før Atle fra Salto har svart meg.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Da er feilen funnet, det er ingen forbindelse mellom endene som skal i ladestasjon og bil på PP leder.
Der er det rett og slett brudd.

Salto er på ballen og sender ny kabel, og den andre returneres.
Satser på at det er det og at vi kan lukke saken.

Lar bare denne ligge sånn at eventuelt andre med lignende feil kan feilsøke basert på overnemte.
Takk for hjelpen !
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

elektrolux

Det er ingen forbindelse der på en fungerende kabel. ;)

De få gangene der er problemer med slike kabler er det som regel bryteren på type 1 enden. Sjekk at pistolen går helt inn i bilen, og at utløserknappen går i riktig possisjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

teralv

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. mai 2017, klokken 14:29
Det er ingen forbindelse der på en fungerende kabel. ;)

Såpass, ja det er vi tilbake til null her.
Da vet jeg ikke hva feilen er.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

moderator 2

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. mai 2017, klokken 14:29
De få gangene der er problemer med slike kabler er det som regel bryteren på type 1 enden. Sjekk at pistolen går helt inn i bilen, og at utløserknappen går i riktig possisjon.

Men her feiler kabelen allerede før man har forsøkt å sette den inn i bilen....

Vent på ny kabel. Det vil hjelpe :-)
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

teralv

Stemmer, feilen indikeres før kabel er satt i bil.

Feilen kom også momentant på ABB hurtigladeren i Drotningsvik. Der har jeg ladet med denne kabelen uten problemer tidligere! Tenker ny kabel gjør susen.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Ny kabel levert hos meg 2 dager etter problemet ble meldt til Salto.
Den ble satt i ladestasjon. Ingen feilmelding, og alt er ok.

Feilen lå altså i kabelen. Den returneres Salto - spent på hva feilen er.

Salto Ladestasjoner kan virkelig anbefales, strålende support og meget rask løsning!
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA