Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag om å fjerne dagens 250W effektbegrensing på elsykkel

Startet av El rayo, onsdag 02. mars 2011, klokken 23:13

« forrige - neste »

El rayo

Det kan se ut som om det har gått en Th!nk som drosje i Bergensområdet i 10 år.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=26708146
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Arnie

#1
Av bildet kan det nok se ut som en Think Classic har operert som drosje i Bergensdistriktet, men skinnet bedrar. Robert Aasmul, sjefen for Taxi 1, har hatt en Think til utlån for kunder og andre interesserte. Men bilen har aldri vært utrustet som taxi med taxameter og det hele såvidt meg bekjent.

Jeg vil derfor holde fast ved at Ecotaxi AS i Trondheim, som nå har vært i drift i mer enn to år med sine to Think City, er Nord-Europas første drosjebedrift som baserer seg på hel-elektrisk kjøretøy. Når det nå kommer femseter elbiler på det norske markedet, får vi håpe at flere drosjeeiere kan se seg tjent med å satse på elbil (spare bompenger, driftsutgifter, miljø osv). Men drosjenæringen er en konservativ bransje...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

El rayo

Takker for korrigeringen, Arnie!

Kan man bare klaske på et taxi-skilt på taket uten løyve og takstameter?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Arnie

Nei, man kan nok ikke uten videre dresse opp bilen sin som drosje. Når Robert Aasmul har gjort det - og sluppet unna med det - er det nok fordi han som en gimmick har ikledd Thinken drosjedrakt for å reklamere for sin drosjebedrift, Taxi 1. Drosjelampa på taket viser løyvenummeret, som er R-5004. Drosjekyndige vil da skjønne at dette er tull, for det finnes ikke 5000+ drosjer i Hordaland...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Granheim

Såvidt meg bekjent er det krav til 5 dører på en norsk drosje.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Arnie

Tidligere satte myndighetene krav til utformingen av en taxi, men ikke nå lenger.

Men de enkelte taxisentraler kan sette krav, for eksempel Stavanger Taxi som har krav om plass til minst 4 passasjerer i sine biler.

Det er slik at i de større byene må du knytte deg til en eksisterende sentral hvis du vil drive taxivirksomhet, og du må ha løyve.

Da vi ville starte med toseters Think som taxi i Trondheim, hadde vi to sentraler å velge mellom: TrønderTaxi og Norgestaxi. Siden Norgestaxi på det tidspunkt hadde åpen tilgang til løyver, henvendte vi oss dit først. Men de ville ikke ha oss med på laget:

"Vi har mottatt svar fra styreleder i Norgestaxi Trondheim AS og administrerende direktør i Norgestaxi AS Trygve Flølo som skriver i sitt svar at det er lite trolig denne biltypen blir godkjent av myndighetene for bruk som taxi og at biltypen ikke ivaretar Norgestaxi sine krav til taxi."

Så gikk vi til direktør Lars Skrøvseth i Trøndertaxi, og han var svært positiv til en miljøvennlig taxiløsning. Deretter ble det mange runder med myndighetene for å få løyve, og vi kom i mål til slutt...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Ken

Går forretningen bra Arnie? Får du stamkunder som vil bare kjøre null utslippsdrosje?

Lykke til videre :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Arnie

Forretningen går rimelig bra må vi si (lavere driftsutgifter enn Mercedes, men samme pris til kunde...), og vi har en del faste,  miljøbevisste kunder som ber om utslippsfri drosje.

Som nevnt kommer vi snart med en rapport fra prosjektet som blir tilgjengelig her på forumet. Jeg er dessuten bedt av Hans Håvard Kvisle om å skrive en artikkel for elbil.no, og som sannsynligvis kommer på nett i vinterferieuka. Følg med...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA