Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt E-Golf med 190 km eller ny E-golf med 300 km?

Startet av Tomi, fredag 19. mai 2017, klokken 14:33

« forrige - neste »

Tomi

Hei

Jeg sliter litt med denne type ladekabel på min Leaf. Når jeg lader hjemme fungerer den helt fint, og jeg kan regulere ønsket ladestyrke mellom 6 og 16 A. Når jeg lader på jobben kommer det frem et temperatur symbol, og ladestyrken går automatisk ned til 6 A. Det er jo en temperatur sensor i pluggen på denne kabelen som aktiveres ved for høy temperatur, men jeg har testet med en skjøtekabel hjemme som den fungerer helt fint på. Når jeg tar samme skjøtekabel med på jobb og kobler til blir det likevel aktivert høy temperatur i displayet på laderen.

Noen som har vært borti lignende ?

Yeyeye

Tipper den fungerer som den skal, men at kontakten på jobben er slitt og gir varmgang pga slappe kontaktbøyler.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Tomi

Men jeg har som sagt testet med en skjøtekabel hjemme, og tatt samme kabel med på jobb. Allikevel slår den bare ut på høy temp når jeg er på jobb. Så lenge pluggen fra ladekabel er koblet inn i skjøtekabelen, så skal det vel ikke ha noe å si om kontaktene er slappe i vegguttaket på jobb ?

TB

Kan det være temp symbolet har fleire årsaker til til at det vises?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tomi

Det er det jeg også lurer på. Har ikke klart og lese meg frem til det. Jeg tenkte  litt på om det kunne være strømnettet, men det er TN system begge plasser så kan ikke være det heller...

nr1rayner

Jordfeil?
Har du prøvd den originale kabelen? Tror den er den mest kresne på jordfeil, er det så får du mest sannsynlig ikke ladet med original kladd.

Har siklet litt på Charge amps med tempsensor, men har vel aldri fått svar på en ting jeg da lurer på.
Hvis man setter den til 16A, og temp blir for høy, prøver den da på 10A? Eller går den rett ned til 6A og holder seg der til bilen er ferdig ladet, eller mest sannsynlig, man avslutter ladingen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Tomi

Har prøvd på flere forskjelllige uttak på jobb. Viss du setter den på 16 A og det blir høy temp, så går den rett ned på 6 A. På det ene uttaket jeg prøvde kom det frem jordfeil . Synes egentlig det er en drittkabel, for meg virker det som om den er altfor følsom...

Trekkoppbil

Det høres ut som en miljøvariabel som er uavhengig kontaktpunkt.
Oppfører den seg forskjellig på TN og IT-nett?
Har lufttemperatur noe å si, og er det forskjell på lading utendørs og inne?
Kjennes pluggen varm ut, og får du 16A de første minuttene med lading?

nr1rayner

For meg høres det ut som du har et dritpunkt på jobb  ;)
Er det jordfeil, dårlig kontakt e.l. gjør kabelen jobben sin og hindrer skader og/eller brann.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Litt interessant, e-verket hadde jordfeil på den ene fasen uten jeg viste noe om det. Orginale Leaf ladekladd skjulte dette, men da jeg kjøpte KHONS justerbar 6-10-14-16A ladekabel så begynte ei varsellampe i bila å lyse når jeg starta. Den varsellampa kan bety alt mellom himmel og jord, og blandt annet jordfeil. Jeg hadde elektrikker på besøk for noe annet, men han hadde nok utstyr med seg til å verifisere jordfeil og rapporterte inn.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Tomi

Har kun prøvd den på TN nett, og det fungerer hjemme men ikke på jobb. Kan ikke kjenne antydning til varme i pluggen. Har prøvd å ha den inne og ute, men det skjer det samme uansett. Den lader en  stund på 16 A før den går ned til 6 A.

Tomi

Byttet ladekabelen, og da fungerer det helt fint. Nå viser den bare gult på termometeret, som vel betyr at kontakten begynner og bli varm. Men jeg har ladet med 16 A flere dager nå, og den går ikke over på rødt og 6 A slik den gjorde med den forrige kabel

Tasletass

Kjøpte Charge Amps Ray 1 til vår gamle Leaf i dag. Ladet litt, så kom det 'unknown error' i displayet på Ray 1. Gjorde mange forsøk. Noen ganger temperaturfeil i displayet, andre ganger sluttet Leaf bare å lade (uten feilmelding på Ray - den viste fremdeles rullende ladesymbol. Så snudde jeg Schuko 180 grader. Det ser ut som det fungerer mye bedre da. Og ja, jeg har 220V IT-nett.

Må visst forske litt mer på dette...

nofuelno

Vedr. problemer med RAY eller andre ladekabler fra Charge Amps,

kontakt Kontroll Elektro AS som er service-hub for Norge.

Tlf.:  22 99 90 30
Mail: info@nofuel.no
Adresse: Fornebuveien 37, 1366  LYSAKER
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA