Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Greenpeace: Nei til elbiler !

Startet av froland, lørdag 29. november 2008, klokken 22:24

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Hva slags fett kan jeg bruke til batteripolene? Og hvor kan jeg kjøpe det? Regards Froland ;)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

Hei froland,

Jeg bruker "hvit vaselin" fra Elfa:
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Elfa sender til privatpersoner og du får varene på 3 dager.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

Hvofor ikke bruke vanlig vaselin, den får man jo kjøpt på butikken?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Catalyzator

Sitat fra: Lynet på mandag 17. november 2008, klokken 18:46
Hvofor ikke bruke vanlig vaselin, den får man jo kjøpt på butikken?

Vanlig vaselin inneholder skadelig syre.
Du får hvit vaselin på apotek også, hvit vaselin ble vel i
"gamle dager" kallt: Syrefri vaselin tror jeg.

Ellers kan jeg anbefale Lithiumfett som du får kjøp i de fleste bilbutikker
slike som Biltema og mekonomen osv.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Jeg har sluttet å bruke polfett, men bruker såkalt verktøykasse på boks, (CRC).
Dette gjelder biler, båt og hytte. Er det noen som vet grunner til om jeg bør slutte med det. Jeg har ikke registrert noen problemer selv, og det er mindre kliss.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Biltema har et produkt som er beregnet nettopp for dette: Batteripolfett (36-1830).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Gaute

Angående polfett. Ut fra min erfaring med fosilbilen av eldre årgang, så oksyderer ikke polen når jeg bruker fett.  Det gjorde den da jeg ikke brukte fett.   Videre kan de sies at en slik oksidering kan lett føre til at batteriklemma tærer opp over et til to år når det får oksidere. en annen ulempe er at det ser ikke bra ut og det leder vel kanskje ikke strømmen så godt heller.  Tips til rengjøring av oksiderte batteripoler. Bruk varmtvann. Utrolig effektivt.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

bosonic

Sitat fra: Gaute på tirsdag 18. november 2008, klokken 18:55
Tips til rengjøring av oksiderte batteripoler. Bruk varmtvann. Utrolig effektivt.

Og meget smart, gaute, vannet binder oksidet umiddelbart. Bruk gjerne en spruteflaske som er innstilt på dusj.

Trykkluft må ikke brukes da oksid virvles opp og kan komme i øynene og lunger
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Fikk nettopp en mail ang. Coca Cola, og et bruksområde var nettopp å rengjøre poler på batteriet. Men man må gjøre rent for klisset etterpå, desverre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

På fossilbilene mine har jeg brukt kaffekjelen med skikkelig varmt vann. Da forsvinner oksydet på sekunder.

Oksydet på plusspolen kan under visse forhold ha en merkelig bieffekt. Det virker som diode!
Jeg hadde engang en bil med ladeproblemer, bilen startet når den hadde nyladet batteri, men tok ikke mot lading fra generatoren. Mellom batteripolen og kabelskoen var det en spenningsforskjell på ca 2 volt, ladespenning 14 volt og batterispenning vel 12 volt.
Da batteripolen var tatt av var det et brunsort belegg inne i skoen og på batteripolen. Når dette ble fjernet, tok batteriet lading ???
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

La merke til at alle ledningene på Think kassen jeg jobber med for tiden hadde korrodert på kun ene enden.

Om dette var + eller - polen vites ikke, da jeg først la merke til fenomenet ved montering.

Forøvrig en kasse der alle de originale blokkene viste seg å være OK bortsett fra Isofeil etter 100000 km. Kan Harald Revne ladestopperen være medvirkende til dette gode resultatet?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: El rayo på tirsdag 18. november 2008, klokken 17:04
Biltema har et produkt som er beregnet nettopp for dette: Batteripolfett (36-1830).


Brukte biltemas polfett for ca 1 år siden. Når jeg tok ned pakken igjen nå så det ut som det hadde tørket inn på en måte. Og dermed ikke gir samme beskyttelse lenger.
Når jeg tok ned pakken som ikke hadde vært ned på 10 år (sannsynligvis ikke siden den forlot fabrikken) viste det seg at polfettet var helt blankt og som nytt!

Er det noen som vet hva fabrikken brukte?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Jeg har brukt syrefri vaselin fra apoteket, men har nå godt over til Biltema's vaselin på spray.

Mye mindre kliss, og trenger inn der det trenges.

Har brukt det lenge på PSA sine strømskinner med stort hell.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Originalfettet er et varmebestandig fett, muligens silikonbasert.
For å prøve graden av varmebestandigheten, prøvde jeg å smelte litt i en teskje.
Da teskjeen begynte å anløpe hadde fettet ikke smeltet.  250(?) grader C
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA